Vind zulke verhogingen wel een beetje vreemd in deze tijden. Volgens mij wordt er meer gekeken naar wat andere horloge merken doen, dan naar wat de markt kan betalen.
Ik krijg een beetje het gevoel dat ze net zolang de prijzen blijven verhogen, totdat de boel in elkaar klapt. Er zit natuurlijk wel een einde aan de rek. Alhoewel het in Azie nog wel goed gaat met de economie.
Even een toelichting op deze prijsstijging van mijn zijde als agent van MeisterSinger.
De reden dat MeisterSinger haar prijzen, net als bijna alle andere Swiss Made horlogemerken , moet verhogen is enkel en alleen gelegen in het feit dat de koers van de Zwitserse Frank de afgelopen 1,5 jaar een dramatische ontwikkeling heeft doorgemaakt. Om een indicatie te geven t.o.v. maart 2010 is deze ruim 25% duurder geworden. Tijdens onze laatste prijswijziging van begin dit jaar hanteerde MeisterSinger een koers van 1 Euro = 1,30 CHF en op dit moment bedraagt deze 1 Euro = CHF 1,18; een koersstijging van ruim 10%. Op het dieptepunt en let wel dat is slechts 3 weken geleden stond de CHF op 1,03, maar gelukkig is dat door interventie van de Zwitserse centrale bank deels rechtgetrokken. De verwachting is dat, mede door voortdurende onzekere situatie in de Eurozone, de koers zeker niet zal gaan dalen de komende periode.
Jullie zullen begrijpen dat het opvangen van dergelijke koersstijgingen niet mogelijk zijn binnen de marge’s die een merk als MeisterSinger hanteert en om een continue bedrijfsvoering nu en in de toekomst te kunnen blijven garanderen, iets wat natuurlijk ook in het belang van de consument is, was een prijsaanpassing helaas noodzakelijk. Zeker omdat er geen verwachting is dat de CHF koers op korte termijn naar haar oude lees normale niveau zal terugkeren.
Wij als MeisterSinger en met ons vele andere Swiss Made merken hadden deze prijsstijgingen ook liever niet doorgevoerd, maar door bovengenoemde omstandigheid was deze onvermijdelijk.
Ik hoop hiermee wat duidelijkheid te hebben verschaft over het hoe en waarom van de prijsstijgingen in de afgelopen periode, niet alleen bij MeisterSinger maar ook bij bijna alle andere Swiss Made merken.
Als de prijzen van olie stijgen zijn ze er als de kippen bij om de bezine duurder te maken, dalen de prijzen van een vat weer duurt het weer even alvorens ze het ‘door’ hebben. Toch redelijk misselijkmakend maarja handel is handel.
Ik blijf het ook een beetje onzin vinden.
Buiten Meistersinger misschien dan gooien alle swiss made merken hun prijzen elk jaat standaard met 8% omhoog. Ook de oude modellen, jaar in jaar uit.Nooit een prijsverlaging, terwijl de koopkracht wel achteruit gaat. Inmiddels gaat het nergens meer over. Nu begin je te sparen voor een horloge van een bepaald bedrag en als je het bedrag over 2 of 3 jaar zou hebben moet er weer 16 of 24 % bij minimaal. Zo kom je nooit aan het bedrag natuurlijk. Ik koop niet voor niks meer en meer 2e hands.
Dit ruikt hetzelde als de hele telecombranche. Als andere een prijsverhoging doorvoeren dan wij ook maar. Want we moeten natuurlijk wel een bepaalde omzet kunnen halen anders tellen we niet meer mee. Verder moet natuurlijk de brandstof voor de dure boot en grote auto ook betaald worden omdat dit ook duurder is geworden…
En dit geeft precies aan hoe die merken zichzelf letterlijk en figuurlijk uit de markt prijzen.
Het gevolg is, denk ik, dat deze ontwikkeling ten gunste is van de Aziatische horlogemarkt.
Zou het ook kunnen zijn zijn dat prijsverhogingen juist aankopen stimuleren?
Een vriend van mij is kunstenaar en hij heeft een afspraak met zijn galeriehouder dat een beeld dat in oplage gemaakt wordt,5 stuks meestal,bij exemplaar nummer 1 van 5 het goedkoopste is en dat daarna na elk verkocht exemplaar de prijs stijgt.
Je zou dan de neiging kunnen hebben om snel een exemplaar aan te schaffen voordat de prijs omhoog gaat en bovendien is het een waardevaste investering op die manier?!
En ik moet bekennen dat ik het niet echt erg vind dat mijn horloges inmiddels flink in (aanschaf)waarde gestegen zijn.
Heb je niks aan natuurlijk want je moet zelf ook weer meer betalen voor een nieuw exemplaar als je een deel van je verzameling verkoopt,maar toch voelt het gek genoeg (bij mij) best aardig dat de prijzen stijgen.
@ John TC: Meistersinger had zich natuurlijk ook kunnen indekken tegen koersschommelingen. Ze hebben blijkbaar dit risico genomen en wentelen dit nu af op de klant.
Dit geldt extra omdat ze de productie (als duits merk) hebben uitbesteed in CH. Ze lopen daardoor een fors koersrisico op hun inkoop.
Rekenen is nooit me beste punt geweest wel naar me zelf toe rekenen
flieger63 Schreef:
floris Schreef:
50 % winst? Nou dat maak ik dan niet hoor dan
moet
je nog meer neerleggen
Ik weet toevallig precies wat je voor (mijn )
meistersinger betaald hebt
Nou misschien overdreven die 50% maar toch zeker
wel 43%
Rekenen is nooit me beste punt geweest, wel naar me zelf toe rekenen
Straks word ik nog voor rijk aangezien met die nummer 02, over 5 jaar kosten ze nieuw 2500
Hij bevalt nog steeds goed maar andere horloges blijven ook trekken de hele tijd, dus hoelang die blijft?? wie weet lang maar ik krijg ook flipper trekjes
Rekenen is nooit me beste punt geweest wel naar me
zelf toe rekenen
flieger63 Schreef:
floris Schreef:
50 % winst? Nou dat maak ik dan niet hoor dan
moet
je nog meer neerleggen
Nou misschien overdreven die 50% maar toch
zeker
wel 43%
Rekenen is nooit me beste punt geweest, wel naar
me zelf toe rekenen
Straks word ik nog voor rijk aangezien met die
nummer 02, over 5 jaar kosten ze nieuw 2500
Hij bevalt nog steeds goed maar andere horloges
blijven ook trekken de hele tijd, dus hoelang die
blijft?? wie weet lang maar ik krijg ook flipper
trekjes
Ik snap je helemaal Floris,
En ik zit natuurlijk ook maar een beetje te plagen
Ben blij dat je er tenminste een hele tijd gelukkig mee bent (geweest)
Maar als ik jouw was en er moest er een weg zou ik die speciale editie wegdoen.
De nr 2 klopt in alle facetten ,en loopt ook zo lekker rustig.
Rekenen is nooit me beste punt geweest wel naar
me
zelf toe rekenen
flieger63 Schreef:
floris Schreef:
50 % winst? Nou dat maak ik dan niet hoor
dan
moet
je nog meer neerleggen
Nou misschien overdreven die 50% maar toch
zeker
wel 43%
Rekenen is nooit me beste punt geweest, wel
naar
me zelf toe rekenen
Straks word ik nog voor rijk aangezien met die
nummer 02, over 5 jaar kosten ze nieuw 2500
Hij bevalt nog steeds goed maar andere horloges
blijven ook trekken de hele tijd, dus hoelang
die
blijft?? wie weet lang maar ik krijg ook
flipper
trekjes
Ik snap je helemaal Floris,
En ik zit natuurlijk ook maar een beetje te plagen
Ben blij dat je er tenminste een hele tijd
gelukkig mee bent (geweest)
Maar als ik jouw was en er moest er een weg zou ik
die speciale editie wegdoen.
De nr 2 klopt in alle facetten ,en loopt ook zo
lekker rustig.
gr Dirk
Grote kans dat ik gewoon doorspaar ofzo hoor, dat impulsieve ben ik tegen aan het vechten