Spreekbeurt zoon

Mijn zoon moet dit jaar wederom een spreekbeurt houden. Hij was zelf redelijk inspiratieloos dus ik stel voor “houdt het over horloges”? Hij werd gelijk enthausiast en dus zo gezegd zo gedaan. Nu heb ik zelf wel wat documentatie hier liggen, alleen niet genoeg. Zijn er mensen die wat documentatie, reclame materiaal etc beschikbaar heeft? Dit kan hem echt helpen.

Alvast bedankt

4 likes

@Kalle

Misschien keertje bij Schaap+Citroen binnenlopen?

Thanks. Ga ik eens benaderen.

1 like

Ja staat al in de pijplijn. Hoop dat er hier wat mensen zijn met wat echt materiaal waar niets mee gedaan wordt, of niet meer werkt.

1 like

Ha leuk, spreekbeurt! Vroeger had je bij de bieb van die spreekbeurtboekjes per onderwerp. “De Sovjet Unie”. “Zure regen”. Op boekwinkeltjes.nl is er vast wel een over horloges te vinden.

Maar nu is er toch gewoon wikipedia? Of is dat nog een brug te ver?

13 likes

Misschien dat @NickW een mooi exploded view ding heeft / op tijd kan maken?

Ik heb als je wil nog wel wat oude catalogi liggen die je mag komen ophalen in Tilburg/kan krijgen tegen verzendkosten.
IWC, Sinn (2017/2018 heb ik 2x gekregen) in ieder geval.

2 likes

Ja klopt, alleen wat specifiekere documentatie is altijd leuk toch?

1 like

Op rtlz is er dit jaar een documentaire over Breitling geweest. Vond hem zelf erg mooi en er kwam goed naar voren hoe veel oog er voor detail is maar ook de voordelen van een groot merk, namelijk een erg efficiënte lopende band.

1 like

Hoe oud is je zoon? Wat zoek je precies?

Lijkt mij dat hij zijn spreekbeurt ondersteund met Powerpoint of Prezi?
Dus online kan je veel vinden dat te verwerken is in de presentatie.

Ik heb wel wat magazines en wat horloge onderdelen/ uurwerken. Is wel leuk om in de klas door te geven misschien?

2 likes

Ja heb ik ook gezien. Erg indrukwekkend. Mijn beeld van hwt merk Breitling heb ik dan ook direkt bijgesteld.

Hij is 11 jaar. Wat materiaal, oude uurwerkjes kunnen zijn verhaal zeker ondersteunen.

stuur je adres maar via pb

4 likes

Volgens mij heeft @Arie_Kabaalstra een plastic uurwerk wat hij ooit gebruikte voor zijn spreekbeurt :joy: Misschien mag jouw zoon deze wel even gebruiken :wink:

1 like

Helaas niks liggen om een exploded view van te maken, ik zou het kunnen bestellen maar zou dan ongeveer een maandje duren.
@Nightflyer
Ik weet niet hoe snel de spreekbeurt al is? Mocht er interesse zijn, stuur maar een Pb! :thumbsup:

Dat is een leuk idee!

Ik heb zelf ooit als zesde klasse mijn spreekbeurt over horloges gehouden. Dat is bijna een halve eeuw geleden…

Horloges op zich is toch best nog een ruim begrip en zo’n spreekbeurt mag op die leeftijd niet te lang duren, dus misschien is het goed om meer te focussen op één facet van de Horlogerie?
De geschiedenis van het horloge
Zakhorloges of polshorloges
Hoe werkt een horloge?
Of een kleine selectie van merken door de geschiedenis heen
Of misschien slechts één merk?
Etc.etc…
Ook de benodigde documentatie hangt van het exacte onderwerp af.

Er zijn tegenwoordig best veel goede boeken over Horlogerie, maar doen die jongelui tegenwoordig niet alles via het Internet?

Op de website van de ’ Fondation de la Haute Horlogerie ’ staat veel interessante informatie en foto’s (ook een vocabulaire en tijdlijn) over de geschiedenis van het horloge en over de high end merken. Ook de historische horloges worden daar allemaal genoemd, met foto’s en jaartallen.

Veel succes gewenst!:slight_smile::+1: En laat ons weten hoe het afloopt!:blush:

1 like

Een bepaald facet is inderdaad wel leuk. Je zou dan ook een gedeelte van de quiz van HH kunnen gebruiken? Houdt het wat interactief

2 likes

Leuke animatie wellicht nuttig?

3 likes

Ik ben deze een keer tegen gekomen en staat nog bij mijn favorieten. Een zeer fraaie animatie : https://animagraffs.com/mechanical-watch/

Ook nog wel wat leuke andere animaties voor de volgende spreekbeurten…

3 likes
10 likes