Allen, ik zit te worstelen met de spring bars van mijn Ventura v-TEC Alpha.
Zien eruit als op het plaatje. Geen mogelijkheid ze anders te benaderen dan van de achterkant van het horloge. Ik kan induwen wat ik wil… Maar geen tot nauwelijks beweging. Ruimte om ze kapot te knippen heb ik ook niet echt… Wat nu? Alle tips zijn welkom.
Of moet ik deze klok de rest van zijn leven op de rubber band dragen?
Wees voorzichtig met forceren, als er een puntje van de springbar afbreekt en in één van de lugholes blijft zitten ben je nog veel verder van huis. Ik zou er even mee naar een horlogemaker gaan.
Er is een reden dat je die enkel gebruikt in een kast met lugholes en dat is dat die krengen echt teven zijn om te verwijderen.
Met een vorkje lukt het niet dat kan ik je vertellen. Wat kan, (en ik echt geen fan van ben, ik slijp ze af met de dremel doorheen de band) als je de band wilt sparen is met een hamer op de band slaan met ruimte onder de lugs zodat je de tippen kan breken. Indien je geen geluk hebt zitten de tips nog eens vast in de lugholes en mag je die nog uitboren of uitkoken.
ZACHTJES met een mespunt een beschadiging maken (om houvast te maken) op een van de pootjes van de springbar. Daarna alsnog met het bekende vorkje de springbar eruit wippen. Geen geweld gebruiken, dat kan altijd later nog als het niet lukt
Dit gaatje dat in beide helften van de rubber band zit op de spring bar vermeldde ik nog niet: moet ik daar iets mee doen? Sorry voor het inpakken van de Ventura…
dat gaat je zat er voor een zgn “brady bar” een pushpin met een zijstukje
waardoor je de band eenvoudig kunt verwisselen.
maar daar is het nu telaat voor
Er zijn metaalfiguurzaagjes die heel dun zijn.
Daarmee kun je denk ik tussen het rubber en de lug, de pushpin doorzagen.
Wel het horloge goed fixeren tijdens het zagen.
Met een Stanley mes een inkeping maken in de push bar ( vlak naast de lug holes ) en het dan
alsnog proberen met een vorkje of mes.
Het gaat er om dat je net dat beetje grip hebt.
Pikkies, of de internationale vertaling; ‘speedpins’ zitten vaak standaard op oa Jlc banden. Zijn bedoeld om snel en zonder tools banden te wisselen. Mooi om te zien dat t uiteindelijk gelukt is.