Spring bars zonder kraagje moet eraf!

Allen, ik zit te worstelen met de spring bars van mijn Ventura v-TEC Alpha.

Zien eruit als op het plaatje. Geen mogelijkheid ze anders te benaderen dan van de achterkant van het horloge. Ik kan induwen wat ik wil… Maar geen tot nauwelijks beweging. Ruimte om ze kapot te knippen heb ik ook niet echt… Wat nu? Alle tips zijn welkom.

Of moet ik deze klok de rest van zijn leven op de rubber band dragen?

Naar een horloge maker gaan , of forceren (breken) :rolling_eyes:

Wees voorzichtig met forceren, als er een puntje van de springbar afbreekt en in één van de lugholes blijft zitten ben je nog veel verder van huis. Ik zou er even mee naar een horlogemaker gaan.

Er is een reden dat je die enkel gebruikt in een kast met lugholes en dat is dat die krengen echt teven zijn om te verwijderen.

Met een vorkje lukt het niet dat kan ik je vertellen. Wat kan, (en ik echt geen fan van ben, ik slijp ze af met de dremel doorheen de band) als je de band wilt sparen is met een hamer op de band slaan met ruimte onder de lugs zodat je de tippen kan breken. Indien je geen geluk hebt zitten de tips nog eens vast in de lugholes en mag je die nog uitboren of uitkoken.

ZACHTJES met een mespunt een beschadiging maken (om houvast te maken) op een van de pootjes van de springbar. Daarna alsnog met het bekende vorkje de springbar eruit wippen. Geen geweld gebruiken, dat kan altijd later nog als het niet lukt :joy:

4 likes

Ik had er ook en heb ze met een hobbytangetje doorgeknipt, voorzichtig wel te verstaan!!

Weet je nog waar je dat hebt gekocht? Bouwmarkt?

1 like

http://ggr.digishock.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/04/Knipex-X-Cut.jpg
Knipex is je vriend

2 likes

misschien aan de achterkant in het midden van de rubberband
een stukje rubber wegsnijden en daarlangs de springbar doorknippen

Dit gaatje dat in beide helften van de rubber band zit op de spring bar vermeldde ik nog niet: moet ik daar iets mee doen? Sorry voor het inpakken van de Ventura…

dat gaat je zat er voor een zgn “brady bar” een pushpin met een zijstukje
waardoor je de band eenvoudig kunt verwisselen.
maar daar is het nu telaat voor

Ik vermoed dat je gelijk hebt Ct.
Maar wel stom toeval dat beiden ‘pikkies’ zijn afgebroken.

En als dit het geval is wordt het knippen, slijpen of zagen. :worried:

1 like

Er zijn metaalfiguurzaagjes die heel dun zijn.
Daarmee kun je denk ik tussen het rubber en de lug, de pushpin doorzagen.
Wel het horloge goed fixeren tijdens het zagen.

Met vriendelijke groet,
Inca

misschien zitten die “pikkies” nog gekanteld onder het rubber ?

( maar goed dat dit “jargon” niet verkeerd begrepen wordt door de gemiddelde WIS )

1 like

Kan idd voorkomen dat de pikkies onder het rubber zijn geschoten. :laughing:

Maar dan nog blijft dit een lastig klusje.
Of… gewoon een harde ruk aan het rubber. :sweat_smile:

ik vraag me af of je dan via deze gaatjes die pin kunt stuk boren
en of die band er dan wel vanaf komt.

Boren is altijd lastig op een rond oppervlak.

Met een Stanley mes een inkeping maken in de push bar ( vlak naast de lug holes ) en het dan
alsnog proberen met een vorkje of mes.
Het gaat er om dat je net dat beetje grip hebt.

Done. Wiegand Bruss in Utrecht (nog dank voor de tip hier) had ze er zo af! En de spring bars zijn nog heel en functioneel!

Pikkies, of de internationale vertaling; ‘speedpins’ zitten vaak standaard op oa Jlc banden. Zijn bedoeld om snel en zonder tools banden te wisselen. Mooi om te zien dat t uiteindelijk gelukt is.

1 like

Het resultaat:

1 like