Ik ben zo iemand die voor elk horloge precies de juiste spring bars wil hebben. Liefst heb ik er voor elk horloge wat ik heb een paar op voorraad want ‘je weet maar nooit’ .
Dit heeft inmiddels geleid tot een redelijk indrukwekkende spring bar collectie (t.o.v. de 5 horloges die ik heb).
Ik stoor me wél aan te smalle (als in tip diameter) pinnetjes in te grote lugholes, maar heb alleen maar 20mm lug breedte. Heb nog geen winkel gevonden die specifieke tip diameters verkoopt.
Ik stoor me hier ook mateloos aan. Voor Seiko is het redelijk gemakkelijk om 1.1 of 1.2 mm (diameter tip) fat bars of skinny fat bars te vinden, anders is het vaak lastig.
Het mooiste is dat ik het eigenlijk nog nooit echt nodig heb gehad. Ik plaats altijd uit voorzorg de juiste nieuwe spring bars als ik een gebruikt horloge koop, maar heb het nog nooit meegemaakt dat ik er een moest vervangen omdat hij gebroken of versleten was.
Grr… Ik zie zakjes met oneven aantallen
Daar bestel ik er dus altijd 2 van
Maar als ik er dan 1 vervang heb ik weer een oneven aantal. Ik vervang ze dus ook altijd per 2
een vorm van OCD die ik nog niet kende … ik heb er wel een paar extra voor het geval dat, maar wat betekent de 2.0 x 1.2 HD op het linker zakje ?? en waar zijn al die types dan zo verschillend voor nodig ?
Een korte cursus is welkom wat mij betreft
Die zijn voor Seiko duikers, de verkoper noemt ze Heavy Duty. De standaard Seiko spring bars hebben een diameter van 2.5 mm, met een tip van 1.1. Deze zijn smaller, dus passen beter in banden die niet voor de standaard ‘fat’ bars zijn gemaakt. Door de 0.1 mm bredere tip zitten ze strak in de lughole, wat de speling minimaliseert en ‘klikken’ voorkomt.
De verschillende in de spring bars zitten vooral in:
Lengte.
Diameter van de ‘body’
Diameter van de tip
Hoe ver ze in/uitveren (voor een stalen band is het fijn als je de spring bar iets verder in kunt drukken)
Met of zonder kraagje (voor gesloten vs doorboorde lugholes)
Verder gebruiken Tudor en Rolex bv specifieke stevige spring bars met een extra randje.
Ik heb wel een redelijk wisselende collectie, ongeveer eens in de twee maanden koop ik iets nieuws waarvoor er dan weer iets moet wijken. Dit is ook voor een deel het overschot aan spring bars wat ik de afgelopen jaren verzameld heb.
Stuur me gerust een berichtje als je er een keer eentje nodig hebt
Ik mis dus juist steeds spring bars. Schieten dan weer weg enzo ben ervan overtuigd dat iedereen met 1 horloge of meer die wel eens zijn bandje wisselt zo een collectie in zijn bezit moet hebben.