Springbar met quick release - wel of geen goed idee?

Wat is jullie mening mbt de springbar met een quick release optie. Ik gebruik 1 leren band met deze springbars en vindt het zelf wel erg handig.
Maar wat zouden de nadelen kunnen zijn? Iemand wel eens problemen met deze springbars gehad?

1 like

Nog nooit issues mee gehad. Helemaal top.

3 likes

Al mijn FKM straps van Ali hebben QR Springbars. Even afkloppen, tot de dag van vandaag geen problemen mee gehad.

Mijn originele summit van Squale heeft ze ook en daar, tot nu toe, geen problemen mee.

1 like

Wel een goed idee

1 like

geen issue, zoek er geen bandjes op uit en geen deal breaker als ze er niet aan zitten

1 like

Ik vind ze wel handig als je af en toe een bandje wilt wisselen voor de sfeer.

Minder kans op beschadigingen ten opzichte van een pushpin tool … of ben ik gewoon te onhandig ??

Wat ik mij wel afvraag nu we het toch over deze quick release pins hebben …
Ik heb ooit een 2e hands leren bandje overgenomen waar deze in zat maar kun je die pins uberhaupt wisselen zonder je band te beschadigen ? De pins zitten er redelijk strak in wat ook het beste is lijkt mij.

Is de conclusie dat je bandje al af fabriek voorzien moet zijn van quick release en daar heb je het mee te doen ?
Andere opties / conversies van standaard naar QR of andersom ook goed mogelijk of niet aan beginnen ?

1 like

Ze zitten af fabriek in de band, en de band waar ze in zitten horen ze dus ook bij.
Of wou je zelf mini sleufjes in de band,eindjes gaan frezen?

Edit, en om je vraag te beantwoorden.,
Een heeeel goed idee.

3 likes

Nee, je kan de meeste wel vervangen:

Ook kun je op de meeste qr springbars het “palletje” (bolletje op stokje?) losdraaien en er uit halen. Wel wat gepriegel maar het werkt wel.

3 likes

Prima voor wat stevigere banden, maar in combinatie met zachte en soepele banden zoals dunne nato/G10 of MN straps zou ik geen quick release pinnen gebruiken.
Bij die zachte geweven banden is mij de kans te groot dat het pennetje voor het intrekken van de pin in de kast aanhaakt in de stof en de boel losschiet.

Bij leer, rubber of staal, geen probleem en bij niet doorgeboorde gaten een uitkomst.

2 likes

Onzin,
Je krijgt een quick release niet in een gewoon bandje en een metalen band met het quick release systeem voorzien van gewone pennen krijg je nooit meer zonder schade van je horloge af.

1 like

Ik was er zelf iets minder hard in gegaan, maar dat ben ik.

Dat zeg ik nergens, ik had het over het vervangen van QR pins.

Ik heb het gedaan, zonder schade, maar met veel

door het losdraaien van het palletje. Op manier heb ik ook een nieuwe er in gezet. (Een van de pins veerde niet meer).

Er zullen er ongetwijfeld bij zitten waarbij het niet mogelijk is (vandaar dat ik het over “de meeste” had) maar onzin is het zeker niet.

1 like

Dit.

Sterker nog, bandjes die het niet hebben hoef ik niet. Of ik snij er zelf een gat in zodat er alsnog een quick release veerpen in kan.

Nee dus :slightly_smiling_face: Met beleid en een scherp mesje kun je prima een normaal bandje naar quick release veranderen. Andersom werkt ook, al zou ik niet weten waarom je daaraan zou beginnen.

3 likes

Daar heb je gelijk in, maar ik wist even geen beter woord, sorry.

Maar dat was de vraag van TS niet.
Zie het gedeelte van zijn vraag wat ik aanhaalde.

1 like

Klopt niet, in een gewoon bandje kun je de benodigde gaatjes knippen om ze geschikt te maken voor quick release pins. Zo’n tang kostte op de rikketik een tientje

1 like

quick release spring bar: beste idee ooit! (nou ja, bijna)

als ik de optie heb kies ik er altijd voor

1 like

Ik ben er dol op voor horloges waar ik regelmatig bij wissel. Ook hier heb je duidelijk kwaliteit verschillen want een Hirsch quick release is echt beter dan een Ali van enkele euro’s.

Maar sommige horloges heb ik standaard op één lederen band en dan gebruik ik vaste Swiss pinnen, die hebben vrijwel geen speling.

1 like

Nee, ik vind ze superhandig.

1 like

Ik reageerde niet op wat jij aanhaalde maar op wat ik aanhaalde. Dat lees ik als “is het mogelijk om de qr pins die bij aankoop mee komen te vervangen” :man_shrugging:

Ik heb er weinig vertrouwen in, ook goedkope springbars blijf ik van weg.
Beste tot nu toe voor mij dan zijn springbars van Breitling en Damasko.

Sowieso is de spring bar een ondergewaardeerd item van onze horloges. Ik wil er niet op bezuinigen, want als ik bij de pisbak sta ben ik bang dat het horloge losschiet. Tijdens een stapavond ben ik dus best vaak bang😂