Springbar niet los te krijgen...

Nooit verwacht dat ik tegen dit probleem aan zou lopen, maar toch - het is zover. Ik heb een horloge waar ik een andere band op wil zetten, maar ik krijg de oude band er niet van af. De springbar is via een kleine opening maar aan één kant los te krijgen en dat lukt dus niet. Ik vermoed dat dit al vaker geprobeerd is (het horloge is 40-50 jaar oud) en daarbij enige vorm van grip versleten is.

Mijn vraag is, heeft iemand tips om de originele band zonder verdere beschadiging van het horloge (of band) los te krijgen? Alvast bedankt.

1 like

Sorry, het is een metalen band. Zit helaas geen speling in.

Ik heb goede eravingen (lees: 99 van 100 gevallen) met eerst WD40 in de springbar te doen (niet spuiten (want dan zit het overal) maar met een injectiespuit en als je die niet hebt een sateprikkertje). Even laten ‘inweken’. En dan sterk garen 3 a 4 slagen om de springbar doen en trekken met aangespannen garen (kan verdomd zeer doen aan je hand dus ik doe altijd een handschoen aan).

Ik gebruik ijzergaren, dat is van polyester en heeft een goede grip. Je kunt dit vinden bij een fournituren winkel of bij de HEMA.

Successss

8 likes

Bedankt voor de tips zover! Ik ga het eerst even met WD40 en garen proberen (omdat we dat in huis hebben) en anders ga ik voor de fijne metaalzaag. Wist niet dat die bladen maar 1 mm dik waren.

1 like

Die oude Seiko’s zijn soms dramatisch gehecht aan de springbars. Herkenbaar.

Het komt ook voor dat er kraagloze springbars zijn gebruikt bij een horloge zonder drilled lugs.

Succes met lospeuren.

Wat nog wel eens wil helpen is de andere kant proberen als dat kan, veel van die oude springbars zijn niet symmetrisch waarbij je 1 kant er makkelijker uitkrijgt dan de andere.

1 like

'n klein freesje in de dremel en dan een uiteinde van de springbar door frezen.

Succes.
Dit was bij mijn air king het resultaat.

Terwijl het eerst zo was.

1 like

Met klein freesje,bedoel ik 1mm of liever nog 0.5mm, gaat niet snel, maar geen onnodige schade

Moet wel echt opletten want als de pin blijft zitten krijg je er dat niet lekker uit.

1 like