Springbar vast in band

Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand mij uit de brand helpen.
Ik heb hier een horloge welke oorspronkelijk met een stalen band kwam. De stalen band is destijds vervangen door een Hirsch Robby. Hierbij heb ik de originele springbars hergebruikt, dat ging prima dacht ik.
Nu wil ik echter de stalen band weer eens monteren maar ik krijg met geen mogelijkheid de springbars meer uit de Hirsch band. Zit zo vast als een huis.
Inmiddels heb ik andere 24mm springbars die prima geschikt zijn voor aan de Robby en het horloge. Maar de nieuwe springbars hebben iets speling op de metalen band, vandaar dat ik de springbars toch graag zou omwisselen.

Hopelijk heeft een van jullie een briljant idee.
Anders is het een dure les en zal ik de Robby moeten opereren :cry:

Heb je een close-up pic wellicht…?

Foto’tje vanaf de smartphone.
Heb al geprobeerd om met verschillende pins de springbar eruit te drukken. Zelfs als ik hem klem zet in een bankschroef krijg ik er geen beweging in.

De band even in heet water leggen en dan met een puntige tool
de pin er uit drukken.
Evt. wat zeep of olijfolie gebruiken.
Voila!

Grt.

1 like

Gaan we zo even proberen. :wink:

Eens kijken wat het hardst uitzet, de band of the pin :wink:
In plaats van zeep/olijfolie WD40 ? Eéns je het hebt vastgezet in bankschroef.

of je pakt gewoon 2 nieuwe en laat deze in de band zitten

1 like

Helaas 1e poging mislukt. Wel gewond :worried: uitgeschoten
Helaas heb ik niet de juiste dikte qua springbars en de originele kan ik niet meten :yum:

Bij mij zitten ze ook altijd vast in m’n rubberen bandjes. Pak een dunne tool erbij of iets dergelijks. Smeer er wat zeep op, even wringen en voila, de puppy is bevrijd.

Heb je een voorbeeld?
Ik gebruik nu onderstaande aangezien ik mijn Bergeon tool er niet op wil slopen:

Even desinfecteren met Dettol :ambulance:

Maar ik haal op deze manier zelfs dikke Seiko pins uit rubber.
Een klein spuitje silicone spray kan ook helpen.
En de band plat op tafel leggen, dat voorkomt verwondingen :wink:

Dat is perfect. Zorg dat je dat insmeert met zeep. Dan even via de zijkant even in het gaatje proppen onder en boven de springbar door. Daarna zou je de springbar eruit kunnen duwen.

Got it, poging 2 bewaar ik voor het weekend als de strijdwonden zijn geheeld.

Operatie bandwissel 1 is gelukkig wat beter gelopen.

Bulova Moonwatch omgezet naar een BOB Marino Nytech band met Omega vouwsluiting

Koop gewoon twee nieuwe pinnetjes. Heb je ook niet het risico dat je jezelf, je band of pinnetjes beschadigt…

Moet ik wel weten welke dikte ik moet hebben of niet, ik kan nu de springbar niet meten. 1,78mm is net te dun. Wat zit er boven?

Trieste update: helaas heeft een beetje dunne multi-tool olie die ik had geen effect. Was verder ook weinig bewegingsruimte zonder de band verder te beschadigen. Besloten om Robby de keel door te snijden en de pushpins te bevrijden. Les geleerd.
Ben er nu ook wel definitief achter dat rubberen bandjes en ik geen vrienden zullen worden.

1 like

Je had de pins ook kunnen laten zitten
en een paar nieuwe pins kopen.
Da’s iets voordeliger dan een band kapot snijden :wink:

Grt.

1 like

Als ik dezelfde pins had kunnen vinden had ik dat ook zeker gedaan.
Sterker nog ik heb 24mm pushpins liggen. Maar de diameter van het uiteinde van de pin is kleiner dan de geboorde gaatjes in de lugs. Als ik die pushpins gebruik valt de kraag van de pushpin in de lug. Dan krijg ik hem zeker niet meer los.
Dat was ook de reden om de originele pushpins te gebruiken ipv de meegeleverde.

om te beginnen gebruik ik in dit soort gevallen de platte kant van een sateprikker
die ik eerst in wat superlijm heb gedoopt zodat hij niet splijt dat brede stuk schiet er ook niet zo snel naast in je vingers
en daarna eventueel het scherpe uiteinde van die prikker of een metalen tool
om die pin nog wat verder te duwen
daarna heb je dan aan de andere kant weer wat extra uitstekende pin erbij
om hem naar buiten te trekken ipv te duwen.