Springbar vastgeroest

Alleen de roest lost op.

1 like

Eens.
Diesel met een beetje peut er in doet 't ook lekker.
Oxaalzuur (pasopkiekuut) ook.

Even serieus - de EOD heeft standaard cola in de kluskist zitten. Die troep vreet overal doorheen. No kidding…

Mijn middelste kidje werkt bij het EOC als expert in het grote spul en cola is er echt niet meer in gebruik hoor.

1 like

OK. Ga ik niet mee in discussie… :wink:

…zat ik er niet helemaal naast, kan ik mezelf nog voorhouden…

3 likes

idd
net even voor je geapped en het werk froega gebruikt bij amerikaanse bommen die in tegenstelling tot GE en UK slecht spul maakten in de zin dat 't vastroest.

Er worden nu wat modernere spulletjes gebruikt.

edit
ik heb op de zaak een leuke foto van 'm waar ie op zo’n 500ponder staat die ie bij Roermond gesloopt heeft.
mogge foto van maken, heb m niet meer digitaal.
69 liter nitroglycerine van 70 jaar oud

1 like

De laatste keer dat ik zoiets had heb ik het horloge in een bankschroef gezet (met heel veel doek er om heen) en er gewoon even een slijptol tegenaan gehouden. Als je dat gecontroleerd doet heeft het horloge geen vlekje, maar is je springbar pleite.

Staalvijltje of staalzaagje ergens in vastzetten en het horloge er voorzichtig langshalen kan ook. Uit de losse pols doe ik niet, da’s met mijn handen vragen om ongelukken.

2 likes

Sja, dat was wel met een milanaise er omheen waar m’n kniptang niet door kwam.

En het was te dicht op de kast voor m’n grotere kniptang. :slight_smile:

Dat verbaast mij.
Heb eens een vat azijnzuur om laten vallen in mijn werkbus en sindsdien heb ik roest op die plekken. :thinking:

Vermoedelijk omdat de zinklaag op het staal daar is opgelost.

2 likes

Zoals eerder aangehaald, drupje WD40, ga vooral geen vintage fat Seiko springbars doorknippen!

De springbar is inmiddels los. Ik heb zoals @Fate_Amenable_To_Change zei hem kunnen doorzagen met een klein zaagje.

4 likes

@PeterLC
Alstu.

3 likes

Haha, dankzij mijn verbazing over ‘EOD’ in deze Engelse tekst heb ik zojuist geleerd dat het staat voor ‘explosive ordnance disposal’, terwijl ik altijd dacht dat het voor ‘explosievenopruimingsdienst’ stond. :joy:

1 like

IDD
Vraag jezelf ook eens af waarom hij geen bompak draagt.

Uhm
misschien dat die zin hebben bij een handgranaatje maar bij een 500 ponder vindt je amper eens iets terug om te begraven.
Maar Patrick zegt altijd: “De kans om onderweg er naartoe dood te worden gereden is vele malen groter”.

1 like