Ik heb vandaag weer een mooie chrono ontvangen uit Japan maar ik ben tegen een probleempje aangelopen. Ik krijg met geen mogelijkheid een van de springbars los. Ik kan hem niet meer induwen en hij lijkt dus volledig vastgeroest. Het zijn de orignele dikke kwaliteit Seiko springbars dus ik kan ze ook niet zomaar op een andere manier los krijgen. Heeft iemand een idee hoe ik hem mogelijk los kan krijgen?
Doorknippen?
Dat is niet mogelijk omdat de band nog vast zit aan het horloge.
Soms helpt het on de (lege) kast met band en al in de ultrasoon te doen. Komt de springbar misschien een beetje los.
Ultrasoon heb ik helaas niet, wel net even in een sopje gelegd en nu een drupje WD40 gedaan.
drupje petroleum was beter geweest, WD40 veroorzaakt meer ellende dan het oplost, 't is net lijm.
Kan alsnog trouwens want de peut lost gelukkig ook wd40 op.
Misschien een hele domme maar ik zie vaker dat oppervlakkig roest oplost in cola. Ik weet niet hoe de waterdichtheid van het horloge is maar misschien ook een nood optie?
Je krijgt 30 Seikos binnen per maand, met de een nog meer “vintage” karakter dan de andere.
Zet zo’n ultrasoon op je verjaardagslijstje man!
jemig, dat is lang geleden.
Kleine hoeveelheden fosfor zuur in cola lossen roest op. Dus heel erg broodje aap is het niet hoor
Wel een leuk plaatje, die ga ik opslaan
Misschien op den zeer lange duur.
In ieder geval is het mij nog nooit gelukt om iets los te krijgen met cola en geloof me, als reparateur van antieke flipperkasten is “vastgeroest” hier nogal een begrip.
Gebruikte methoden:
Als beide voorwerpen heel moeten blijven:
- In de petroleum.
- In Natronloog gemengd met dunne olie.
- Laten schrikken door een korte tik met een hamer(tje) kan niet altijd.
Als 1 van de onderdelen heel moet blijven.
- De autogeenbrander op het buitenste onderdeel.
- Losklinken (klappen met hamers, steeds 90% verdraaid tov rond voorwerp)
Begrijpelijk. Maar gezien de minimale hoeveelheid roest waar het hier waarschijnlijk om gaat is het altijd het proberen waard. In het ergste geval plakt je horloge een beetje
Edit. Ik snap je gebruikersnaam nu een beetje, denk ik. Leuk!
Azijn is ook een prima roestoplosser.
Ik gebruik het regelmatig om asjes en bodemplaten van oude modelauto’s roestvrij te maken.
Dieselolie werkt ook
Tast het zure azijn de kast niet aan? Zou liever iets anders proberen.
Zo zuur is azijn echt niet. Kast is (neem ik aan) van staal en dat lost echt niet op in azijn.
aha, een diecast restorer (geheel off-topic )