Springbar-vraagje

Op de één of andere manier loop ik altijd met de verkeerde maat te sjouwen.
Als je een 24mm band hebt (voor een klok met 24mm aanzet), welke maat springbars moet je dan kopen?
24mm, 26mm of 28mm?
Voordat ik straks wéér een hele doos verkeerde maten in huis haal :frowning:

26mm

24mm:D:D

Volgens mij is de springbar maat dezelfde als de bandmaat.

Groeten,

Martin

Als je goede (correcte) springbars koopt: 24 mm (een x-mm springbar zal in “rust” end-tot-end altijd x+2 - of +3 zijn).

Verwar niet met zgn. “clasp-bars” die je dikwijls op Ebay of beurzen tegenkomt als gewone "spring bars. Hun aanzet is veel korter. Ze dienen om de “clasp” van metalen banden te bevestigen, zijn dunner en hun uiteinden zijn veel korter omdat ze niet buiten de redelijk dunne metalen “clasp” mogen uitsteken, waardoor ze bijna geen “grip” bieden in de boringen van de bandaanzet.

Ook de juiste diameter is van belang. Te dunne springbars kunnen makkelijk in de band-holte buigen en verliezen daardoor hun “spankracht”.

Zeker bij springbars geldt: goedkoop is duurkoop…

MVG,

Chris.

En om het nog wat verwarrender te maken : ik had op ebay 22mm fat seiko springbars besteld, komen aan in originele seiko verpakking, wat staat er op de verpakking ? : 23,5mm…maar ze passen wel in mijn 22 mm lugsize seiko duikers !

groeten
Broes

Het is net geluk hebben, of bredere springbars tussen je smallere lugs passen… Het ligt er vooral aan hoe ver ze ‘ingedrukt’ kunnen worden. Dat is bij ieder ‘merk’ springbars anders…

Ik heb springbars die tussen lugs van 18mm gaan maar ook prima tussen 16mm lugs passen, en ik heb springbars die heel krap aan tussen 18mm gaan, maar te breed zijn voor 17mm en te smal voor 19mm lugs… (trouwens leuke maten om bandjes voor te zoeken… veel minder keuze!)

Koop een assortimentdoosje, zit je altijd goed. En de maat van de sprinbars is altijd de lugmaat. Natuurlijk zijn de verende einden langer.

Grappig dat ik niet de enige ben die er mee in verwarring raakt, gezien de reacties.
Ik ga maar voor de 24mm…
Jur

Assorti-doosjes heb ik reeds gekocht maar ik vind de kwaliteit belabberd. Zal ongetwijfeld aan de keuze gelegen hebben.
Ik wil nu een paar dikke, stevige én passende springbars.
Omdat die nogal prijzig zijn, wil ik de goede maat weten. Ik ga nu dus voor de 24mm…
Thanx,
Jur

Ben een tijdje terug naar een goede juwelier geweest en heb daar
de lugmaten doorgegeven.
Had voor 2 euro per stuk een stel goed pushpins in de gewenste maat:D:D
Was voor 4 tientjes klaar.