ik heb het verstandige besluit genomen niet meer te klooien met springbars en er voortaan altijd nieuwe in te zetten. in bulk kosten ze niks blijkt na even zoeken op ebay.
ik zie ze zogauw in 2 soorten: met en zonder “randje”
met randje is het vast gemakkelijker ze los te nemen.
maar zijn er nadelen aan de “randjes” versies? of allebei even goed?
In theorie zijn ze allebei veilig te gebruiken,… maar:
Die “met randjes” zijn bedoeld om banden tussen de “lugs” te bevestigen, terwijl die zonder randjes zgn. “doorduwers” zijn en in principe bedoeld voor inkort-sluitingen van metalen banden en gesp-sluitingen.
Dus om banden aan je horloge te bevestigen gebruik je best die “met randje” (tenzij het horloge doorboorde lugs heeft).
Voor de rest is het van belang dat je de juiste lengte kiest (en dus zeker niet te kort).
Maar mij is er ook verteld dat er veel “kwaliteitsverschil” is tussen al die springbars…
Hoe weet je welke goed zijn ?
Kan iemand bepaalde “merken” aanbevelen ?
Btw, ik meen me ook te gerinneren dat de uiteinden van de Breitling-springbars niet gewoon recht, maar licht conisch zijn. Heeft dat bepaalde voordelen ?
Sluit beter aan rond de kast ?!
De springbars van mijn JLC zijn ook krom. Het ziet er wat beter passend uit, maar dan moet het bandje natuurlijk ook gekromd zijn, anders gaat 't allemaal nog niet mooi passen.
Op onderstaande foto kun je bij de bandaanzet op 6 uur zien dat het bandje de vorm van de kast een beetje volgt. De springbar erin heeft dezelfde kromming