Ik kocht altijd “gewoon” m’n springbars op eBay in China e.d.
Maar ik wil nu ik een aantal goeie horloges heb, ook naar betere springbars toe. Stainless steel, goeie kwaliteit. En alleen voor leren banden. Ik heb geen stalen banden.
Ik heb n.a.v. een oud topic hier op HF rondgekeken op Cousinsuk, maar daar hebben ze zoveel verschillende dat ik de website uit paniek weer afgesloten heb.
Je zet het zelf al tussen aanhalingstekens, en terecht. Iedere band vraagt om een bepaalde diameter en iedere kast een bepaalde lengte. En vaak verschilt dat ook nog. Een Speedy op staal bv komt op 19/2,0 en leer dan weer op 20/2.0. En zo vraagt bv elk rubber ook weer om een bepaalde omvang wil het lekker passen.
Is een kraagje gewenst, of juist niet…
Maw, duik er eens lekker in
Misschien is het een idee om een zootje rotzooi te bestellen als pakketje. Verschillende maten dus en voor een leuk prijsje. Zodra je erachter bent wat je benodigd bent kun je fatsoenlijke aanschaffen en weet je inmiddels welke maten je hebben moet.
Het ligt er maar net aan hoeveel je er nodig hebt. Je wil ‘de betere’ springbars. Ik weet niet hoeveel verschil er is in kwaliteit maar ik koop meestal het liefst van de originele fabrikant via een dealer. Je weet dan in ieder geval dat het precies past, bijvoorbeeld bij extra dikke of dunne bars. Bij vintage gaat dit natuurlijk wat lastiger, en bij kleinere merken ook. In ieder geval niks om op te beknibbelen, er hoeft maar een zo’n stukje metaal de geest te geven en je zit met nog veel grotere ellende
Aan de andere kant, ik heb eigenlijk bijna nooit springbars nodig. Misschien heb ik te weinig straps
ik heb me er nooit in verdiept, ben gewoon heel goed van vertrouwen/gemakszuchtig - en hoopvol dat in elk geval de betere Zwitsers (en Seiko) ondertussen wel doorhebben hoe je een stukje verend metaal goed doet Maar ik vermoed zomaar dat je gelijk hebt.
Ik heb te veel horloges om van iedere fabrikant iets te kopen. Ook horloges waarvan er niets eens meer een fabrikant is
En ik heb ze ook niet altijd nodig. Het is meer om ze als reserve te hebben. Vandaar dat ik een soort van universele zoek in diverse lengtes.
Ik was van de week wat aan wisselen en toen merkte ik dat ik geen 22mm op voorraad heb.
Vandaar dat ik hierop kwam.
Ik heb misschien voor nu het slimste gedaan wat ik kon doen, en wat eigenlijk ook als tip werd gegeven: ik heb meerdere soorten in 1 maat besteld bij Cousins om het verschil te kunnen zien. Swiss SS en non-Swiss.
Dan kan ik van daar uit weer verder.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties
Als ik ze binnen heb laat ik weten wat mijn bevindingen zijn.
@John, kraagje is altijd gewenst tenzij je doorboorde lugs hebt. Doe geen fat kraagloze spring bars in een gewone kast als je ze er zonder knijptang uit wilt krijgen.
Al je horloges hebben een lug width, maar ik raad je aan om de spring bars gewoon even op te meten qua dikte.
Geen gaten: Kraagje.
Gaten: Niet per se kraagje
Lengte: gewoon de lug width aanhouden
Dikte: meet even op wat het origineel was. Meestal is 1,5 prima, 2.0 rekt vaak leren banden op, als je ze er al uit krijgt.
Die ik nu besteld heb zijn 1.50. Van daaruit kan ik kijken of ik dunnere of dikkere nodig heb.
En met kraagje volgens mij. Ik heb niet veel horloges met doorboorde lugs.
Ik bestelde zelf ooit een variëteit aan “Swiss” van Cousins, hoofdzakelijk 1,8 en 2,0. Prima spul, kan er nog steeds mee vooruit. Seiko Fat Bars haalde ik bij Holbein.
De breedte van de uiteinden lijkt ook nog te kunnen variëren. Na een bandenwissel voel ik soms de bandpenuiteinden een heel klein beetje schuiven in de horlogekast. Hoor er soms en klikje bij. Merken jullie dat ook wel eens?
Op Timeparts.nl lijkt men dat “tapdikte” te noemen, al lijkt er maar één maat beschikbaar (0,9mm).
Op Horloge.nl kocht ik laatst enkele 20mm’s 1.8mm buisdikte, daar ook geen keus qua tapdikte. Tevreden met de kwaliteit.
Iemand tips waar je meerdere maten tapdikte zou kunnen kopen?
Bij spring bars zijn er vier dingen waar je op moet letten:
Lengte van de spring bar.
9 van de 10 keer is dit ‘gewoon’ de maat die je tussen de lugs kunt meten met een schuifmaat. Sommige merken (bijvoorbeeld Omega) houden voor stalen banden 1 mm smaller aan.
Diameter van de ‘body’.
Dit is vooral afhankelijk van welke dikte er in de band past die je in gedachten hebt. De meeste standaard spring bars zijn 1.8 mm dik. Veel duikers gebruiken 2.0 mm, Seiko Fat Spring bars zijn 2.5 mm.
Diameter van de ‘tip’.
Dit is de diameter van de lugholes en verschilt per horloge. Standaard spring bars hebben een tip met een diameter van 0.8 mm. Seiko fat bars hebben bijvoorbeeld een 1.1 tip, Rolex heeft 1.15 mm tips.
Type ‘kraagje’ (flangs, shoulders of helemaal zonder).
Dit is afhankelijk van wel of geen drilled lugs; standaard springbars hebben vaak een dubbel kraagje. Seiko fat spring bars gebruiken telescopische flangs. Bij drilled lugs is het de beste optie om helemaal zonder kraagje of flang te gebruiken.
Ik heb alleen niet echt antwoord gegeven op je vraag
1.8 mm met kraagjes en een tip van 0.8 mm.
Zelf zou ik toch per horloge kijken. Als je 0.8 tips gebruikt in een 1.1 lughole krijg je een beetje speling. Ik vind dat zelf geen prettig gevoel. Hetzelfde geld voor de diameter van de body; als je een stalen band gebruikt met ruimte voor een 2.0 spring bar gaat het een beetje rammelen als je 1.8 gebruikt. Bij een siliconen band houd ik juist expres wat ruimte voor speling. Als de spring bar hier te strak in de band zit kan deze losschieten als de band een ruk krijgt.
Ik zou minimaal ook 2.0/1.1 bestellen, die passen in de meeste duikers.
Volgens mij is dit echt zo’n overdreven horlogegek ding waar ‘normale mensen’ zich geen zorgen over maken