In mei van 2022 een bezoek gebracht aan een bekende AD in Nijmegen. Ik had de behoefte om mijn 2 Watch collectie uit te breiden met een mooie dresser. De dresser werd uiteindelijk een blauwe Tag Heuer Carrera 5 day date. Tijdens het selectieproces is ook nog een occasion Seiko Springdrive GMT 5R66/ snr013 op tafel gekomen. Dit horloge vond en vind ik zo bijzonder en mooi, dat ik die ook heb gekocht. De Springdrive is uiteindelijk de favoriete dresser gebleken en de Tag Heuer is recent ingeruild op een nieuwe aanwinst.
De Springdrive is een full set inclusief een Seiko Springdrive boek(je) met de geschiedenis. Hieruit begrijp ik dat het Seiko 5R66 uurwerk het eerst ontwikkelde automatische Springdrive GMT uurwerk is, dat is toegepast. Ik heb verder niet kunnen achterhalen hoe de ontwikkeling in relatie tot de uurwerken in de Grand Seiko’s is gelopen.
Dus, is de Seiko Springdrive GMT 5R66 de originele ontwikkelde automatische Springdrive ………of niet.
Zo wat een leuke aanwinst! Ja dit zal vast het eerste GMT spring drive uurwerk geweest zijn. Voordat ze spring drive in grand seiko lanceerden.
Smaken verschillen, dus echt mooi weet ik niet helemaal, maar ik vind het een gave aankoop.
Als juwelier had ik deze misschien wel gehouden als collectors item. Maar ja, als je als juwelier je eigen handelswaar niet verkoopt, gaat er ook iets niet goed.
Inderdaad, ieder zijn smaak. Ik vind het een hele bijzondere en de reden dat ik deze gekocht heb. Als collectors item kon ik het niet laten liggen. Ik heb nog geen andere op het forum gezien. Hoe langer je er naar kijkt hoe beter het in elkaar zit. Mooie champagne wijzerplaat met verschillende bewerkingen erin/op. Proportionele Romeinse cijfers en geen rare afkappingen. Draagt heel prettig en ik vinden vorm prachtig.
Ik heb begrepen dat springdrive in 1998 het licht heeft gezien, dit was alleen handopwinder/mechanisch. De automatische springdrive is in 2005 uitgekomen en de automatische gmt in 2006.