Lijkt me wel idd, zie geen schroefjes in de bezelrand.
Hey, weer lekker terug aan de pols!
Incoming !!!
Woohoo!
Mijn Squale 1521 Full-Lume – Orologeria Majer is weer terug van reparatie bij @PeterLC. Altijd leuk om wat foto’s “from the other side” te delen – dingen die je normaal nooit ziet.
Deze 1521 is pas een paar jaar oud, maar de gangreserve hield er al mee op na zo’n 15 uur. Beetje karig dus. Ik dacht meteen: of een los schroefje, of de rotor die klem zit. En jawel hoor… schroefje losso!
Bij het openen van de caseback lag dat ding gewoon vrolijk in het uurwerk rond te dobberen Geen wonder dat de rotor af en toe vastliep.
En alsof dat nog niet genoeg was: nóg een schroef los, en zelfs de rotorschroef zat half los te chillen. Terwijl dat normaal echt “vast-vast” hoort te zitten. Het leek wel of ze bij Squale in Italië dachten: ach, gooi die schroeven er maar los in, komt wel goed joh. C’est la vie!
En grappig genoeg: @VriesKou had precies hetzelfde met z’n 1521 (Sellita-uurwerk). Zou er toch een soort dolce vita-kwaliteitseis achter zitten?
Peter heeft meteen de smering ook even netjes gedaan, want dat was af-fabriek nogal karig.
En met happy-end: hij loopt nu weer als een zonnetje , tikje strakker
dan voorheen, en ik kan er weer jaren mee vooruit.
Peter, wederom heel erg bedankt!
Voor een paar losse schroeven aan de werkzijde hoeven natuurlijk niet de wijzers, plaat, datum en wijzerverzetting er af. Maar ik drukte de push-tirette net iets te ver… …dan druk je de hebel uit het liggend opwindrad; dat is alleen onder de wijzerplaat weer te fixen. Van de nood een deugd gemaakt; de boel stond echt vrijwel kurkdroog, inclusief het chausseerad. Ik vond hem ook al zwaar verzetten. De snelverzet-datum voelde ook korrelig aan. Alle datumschijftandjes gesmeerd, scheelt een stuk. De nokjes in de tiretteveer toonden vrijwel nul smering; dus positie-wisselen via de kroon ging echt moeilijk.
Kortom, alles direct onder de plaat is nu gesmeerd zoals ik dat doe. Dezelfde schroef als bij Vrieskou kwam los. Dit zijn de bevestigingsschroeven van het automaatdeel op het basisuurwerk. Die zijn van gehard staal, want ze moeten ECHT vast zitten. De andere zat al zo los dat ik geen kracht hoefde te zetten hem los te draaien, en de rotorschroef kwam er ook zo af.
Ik kan nu van alles zeggen over Squale (hier beter niet ) en Sellita, maar dat laatste vinden ook de mods niet zo fijn. Dus
maar even dan. Heb het meerwerk niet door willen rekenen, want mijn fout van die tirette; maar Patrick was uiterst coulant daarmee.
En van mijn toen nog vrij nieuwe Speedmaster viel een paar jaar terug ook gewoon een pusher op de grond (gelukkig hier thuis), “vrijdagmiddagjes” komen bij elk merk voor.
Mooi. Valt “klein” lijkt het?
@Petteflet en @PeterLC
Bedankt voor deze post met uitleg en foto’s.
Nu komen er gelijk vragen bij me op zonder inderdaad naar het merk, uurwerk of mensen te wijzen…
Komt dit vaker voor. Misschien heb ik het gemist, hoe oud is het horloge. Doe je heftige dingen met het horloge om de pols. Gewoon interessant
Ja dus, bij mij ook
Ja
Ik kan niet voor @Petteflet spreken maar ik kom niet veel verder dan af en toe een héél klein fistpumpje in het weekend
In principe niet ouder dan 3 jaar. Dus dat kan sowieso geen reden zijn dat het uurwerk zo droog staat.
Be careful, bro
Nu had mijn 1521 een wel iets pittiger leven achter de rug aan de krasjes en butsjes te zien. Niet door mij trouwens, ik laat dat door anderen doen. Maar dan nog onmogelijk dat dit soort schroefjes daardoor los komen. Ik ben gewoon bang dat het proces bij Sellita zó ver geautomatiseerd is dat de robot er nog weleens naast zit.
Ik lig er niet van wakker hoor en lach er wel om, maar ik koop liever een wat oudere Squale met ETA uurwerk of op z’n minst een Squale die al eens is geserviced, want dan weet je dat het goed zit.
Het werd steeds drukker, want cocktailavond, met DJ. Dus, een beetje korte, maar bijzonder gezellige micro-GTG met @Kleine_gup_in_grote_oceaan , in het grand café, bij mij om de hoek. De pret was er niet minder om.
Niet teveel kapsones jochies……
Dat kan groter en beter !
Zeg maar wanneer en waar (dat laatste graag even per pb/Whatsapp).
Is best een chique tent, hoor. Daar neem ik niet zomaar iedereen mee naartoe.
Direct daartegenover zit ook een kroeg. Maar daar ga je niet al je horloges effe uitstallen.