Squale only, aka de Squale Kroeg 🦈 (Deel 11)

Nog maar eentje dan, volgende week… :wink:

3 likes

Heel tof :+1:t2:

1 like

Ja, sorry dat ik drie keer achter elkaar post nu, hier. Maar wil hier, voor mijn vrienden in de Squale kroeg, ook nog even m’n NA posten.

Nu, in het kunstlicht, lijkt ie heel diep donkerblauw. Hoe anders is dat overdag, buiten. Dan knalt die sunburst wijzerplaat! Zal morgen nog even 'n fotootje posten.:sunny::camera:

21 likes

Mooi man :+1:t2: gefeliciteerd met je aanwinst.

1 like

Heel gaaf ! Echt een tof ontwerp

1 like

Oeh, ik slinger meteen Chrono 24 aan! :wink:

2 likes

Thanks, Squale amici! :+1: :beers:

Zal zo ook nog 'ns even op Wristler kijken…
Ach, laat ook maar. Van jou ga ik het toch niet winnen! :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Super gaaf! Nu al heel mooi. Volgens mij is dit weer zo’n horloge dat in ‘alle licht altijd mooi is’ :clap: Heel erg gefeliciteerd @TagEd :smiley:

1 like

Grazie mille!

Ja, denk het ook. Tot nu toe wel, in ieder geval. :blush:

1 like

Daar istie dan!! Super gaaf Ed, ziet er echt prachtig uit en dat blauw zal het ook mooi doen in het zonnetje denk ik.
Hoe is het om hem nu eindelijk in bezit te hebben?

Morgen middag ga ik ook voor iets nieuws (voor mij althans) met een blauwe wijzerplaat

2 likes

Yes!! :blush:

Dankjewel, man!
En ja, is ook zo. Met alleen een beetje licht van de tv erop, meteen al dit.

Ja, heel eerlijk? Ik geloof het gewoon bijna niet. Ik loop al drie jaar naar de Carrera glassbox te loeren. En dan zit ie gewoon om MIJN pols en ik mag 'm gewoon houden! :partying_face:

Hey, gaaf! Wat heb je op het oog?

10 likes

Lekker man, gefeliciteerd!!!

1 like

Echt een mooi ding Ed. Betoverende wijzerplaat zo.

Ik heb zojuist ook mijn NA uitgepakt onder het genot van een whiskeytje.
Letterlijk een cadeautje om uit te pakken @Petteflet :clap: :clap:

Gelijk maar even goed gezet

19 likes

Lekker hoor, af en toe jezelf even knijpen :wink: en ervan genieten uiteraard.

Ik ga morgen een blauwe Polaris passen en een Defy Skyline, ben benieuwd naar beide maar momenteel lichte voorkeur voor de JLC.

Hoop nieuwe aanwinsten hier, gefeliciteerd iedereen :partying_face:

3 likes

Hey wat leuk om nog een Beams te zien! En nog wel dezelfde als die ik veelvuldig draag!

12 likes

Cadeautje!!! :partying_face: :raised_hands:

En ik maar zeggen dat die zo uniek is. :face_holding_back_tears: :v:

2 likes

Zeker! Prachtige uitvoering zo.

Allemaal verkooppraatjes blijkbaar :eyes:

2 likes

Lekker man, en dan niet alleen het horloge :wink:
gefeliciteerd met je aanwinst.

1 like

Congratulazioni! :partying_face: :champagne: Sowieso gaaf model! Heeft bol glaasje, toch?

1 like

Door naar deel 2 van de service!

We beginnen met de schoonmaak in mijn oude (jaren 60?) vertrouwde Elma Super Elite, de onderdelen worden verdeeld in 3 mandjes. De balans wordt hierbij teruggezet op de platine om de tappen heel te houden tijdens de reiniging

De mandjes gaan weer in een houder waarvan het bovenste deel schoepen heeft die de vloeistof door de mandjes perst:

Het apparaat in volle glorie, het proces bestaat uit reinigen, 2x spoelen en drogen:

De pot met reinigingsvloeistof

De tweede pot met spoelvloeistof

Dit zijn de vloeistoffen die ik gebruik

Als het proces klaar is dan steek ik als eerste de opwindveer weer terug in de ton, met een remmend vet op de tonwand en 3 drupjes lopend vet op de veer

Dan kan alles terug de bak in en kunnen we beginnen aan de opbouw

Maar voordat we dat gaan doen wil ik het eerst hebben over het belangrijkste en meest bediscussieerde deel van de montage, namelijk de smering!
Er zijn verschillende viscositeiten olie zowel in minerale vorm als synthetische. Het oliegeven gebeurt traditioneel met oliegevers

Dit zijn een soort van naaldjes met een verdikking aa het einde, hier de kleinste een grootste uit de collectie

Je doopt hem in de olie en strijkt hem zodat er een minimale hoeveelheid olie aan blijft hangen, deze laat je dan op de rand van de tap en lagersteen komen zodat deze capillair ertussen loopt

Iets moderner en ook prettig zijn de automatische oliegevers

Dit is een soort pen die je vult met olie en waarbij je een naaldje terugtrekt het reservoir in en die vervolgens een klein beetje olie meeneemt naar buiten

Aangezien de balans nog gemonteerd is zet ik eerst de schokbeveiliging terug, de deksteen leg je op zn kop neer, je legt een klein druppeltje olie in het midden en pakt met een pincet het chaton op en legt deze over de deksteen

Daarna zet je deze in de kloof en brengt het veertje weer aan met de daarvoor bestemde tool, als deze eenmaal gemonteerd is kan je ook mooi de oliedruppel zien “zweven”

Bij oudere horloges is dit dan ook het moment dat je de scheeftik gaat controleren door te kijken of de plateausteen in lijn staat met de lagersteen van het anker en ankerrad.
Aangezien de scheeftik (aka beat error) bij deze af te stellen is zonder de spiraalrol op de balans te draaien is dit gewoon ter leering en vermaak

Dan gaat de balans terug in de onderdelenbak en gaan we beginnen aan de montage

De raderen worden zonder olie op de platine gezet, alleen het seconderad krijgt een klein beetje olie op de verdikking richting het einde, deze is namelijk lastig te smeren achteraf

Alle raderen zitten op zn plek

Dan de veerton erbij

De brug er los opleggen

En dan onder de microscoop checken of alle tappen (4 stuks) in hun lagersteen vallen

Hier ligt het seconderad nog niet helemaal lekker op zn plek

En na wat wiebelen valt hij er mooi in

Ook het armpje van de hacking weer terugzetten

Dan de veertonbrug erop

En dan wordt het tijd om olie te geven, in dit geval Moebius 9010, 9020 en HP1300 van dun naar dik geschikt voor snellopende raderen tot langzaam lopende raderen, hier bijvoorbeeld de smering van de veertonarbre in de brug met HP1300

En dan hetzelfde aan de andere kant van het uurwerk

Als we dan toch bezig zijn dompelen we meteen de automaatwisselaars in de Lubeta V105, dit is een vluchtig smeermiddel wat verdampt en een dunne smeerfilm achterlaat. Dit is ook direct waar het vaak misgaat bij nieuwe horloges, als de wisselaars niet goed gesmeerd zijn dan draait de automaatrotor mee tijdens het automatisch opwinden en dit zorgt voor overmatige slijtage.

Dan nog even de palveer, pal, palrad en kroonrad erop en dan zijn we voor nu klaar aan deze kant

Aan de andere kant zien we het hackingarmpje zitten, daar moeten we het renurerad overheen leggen:

Het transmissierad moet eerst licht gesmeerd worden voordat we deze kunnen monters

En hier zit het op zn plek, dit mechanisme is zorgt voor een eenzijdig aangrijping tijdens het opwinden, draai je de andere kant op dan ratelt hij gewoon

Daarna de hebel en tirrette erbij plaatsen

En de tiretteveer eroverheen zetten, hier kan je rechts ook mooi de 3 uitsparingen zien die de 3 standen van de kroon bepalen, opwinden, datum verzetten en tijd verzetten

Dan het minutenrad omdraaien en een klein beetje HP1300 laten lopen op het wrijvingsvlak tussen het rad en de minutenpijp, deze frictiekoppeling zorgt ervoor dat je de tijd kan verzetten zonder de loopt van het uurwerk te schaden

Dan het datumwiel, wisselrad en datumschijf terugplaatsen

Dan de plaatjes terugzetten die de datumschijf op zn plek houden

En 3x een druppeltje op het “schoentje” leggen welke de datumschijf indexeert terwijl je hem telkens handmatig iets doordraait

Dan het inzetten van het anker en plaatsen van de brug

Dan de grootste geduldklus, het smeren van de uitgaande palletsteen met 9415, dit moet echt heeeeeel weinig zijn anders wordt het een grote smeerboel

Dan het anker 3x laten verspringen zodat de tanden van het ankerrad netjes gemeerd worden en dit herhalen totdat het ankerrad helemaal rond is geweest

En dan het mooiste moment

Het inzetten van de balans, altijd weer een mooi moment als hij meteen begint te lopen!!

Dan de automaat module nog, dit kan mooi terwijl het uurwerk op de timegrapher ligt

Alles erin leggen

En dan dichtschroeven en smeren

Het uurwerk moet nog inlopen, maar dit ziet er al veelbelovend uit, heb letterlijk niets af hoeven stellen

Dan de automaatmodule erop

En de rotor

Dat was hem weer voor vandaag, bedankt voor het meekijken!
Morgen kan hij afgemaakt worden dus to be continued :innocent:

25 likes