Afgelopen week is mijn vrouw vergeten haar vintage Squale af te doen tijdens een sprong in het zwembad in Zuid Frankrijk🙄
Ze had het wel meteen door, maar helaas te laat…
Er zat wat condens in, dat is nu weg en hij loopt nog als ik hem even heen en weer schudt.
@TKH kan jij misschien een keer je magie op dit klokje los laten? Misschien is het leuk er een foto verslagje van te maken📷
Het horloge liep voor de duik al iets te snel, dus een beurtje was eigenlijk al nodig…
Oei wel zo snel mogelijk openmaken!!
Oei! Balen! Hopelijk nog te redden. Heb wel altijd begrepen dat je dan héél snel moet handelen, om verdere schade (zoals oxidatie) te voorkomen. ![]()
Overigens sprong mijn vrouw, afgelopen vakantie, ook perongeluk met haar Apple Watch in een zwembad. Terwijl ze daarvoor nog had gezegd 'm niet meer in het water te willen dragen, omdat ie toch al een paar jaar oud is. Heel eerlijk gezegd had ik er, ook toen ie nieuw was, al niet mee gaan zwemmen. Ik heb ernstige twijfels bij de waterdichtheid van een niet duikershorloge dat ook nog eens rechthoekig is én waarop de fabrikant (Apple, dus) geen garantie geeft voor waterschade. ![]()
Die van mij en mijn vrouw in de 5 jaar dat we ze hadden rustig mee gezwommen nooit problemen mee gehad. En die auto detectie is grappig. Lig je in het water vraagt hij, ben je aan het zwemmen ?
Nee, ik begrijp heus wel dat het goed kán gaan. Ik zwom vroeger ook met m’n Swatch horloges en dat ging -wonder boven wonder- ook altijd goed. Maar dit heeft mogelijk meer met geluk te maken, dan met de kwaliteit als waterdicht horloge, van de betreffende producten.
Ik heb ook nog nooit brand gehad. Maar ga toch maar niet m’n brandverzekering opzeggen, zeg maar. Vind ik een onnodig risico. ![]()
Ik zou het zelf niet riskeren, als ik een smartwatch zou dragen; wat dus extreem onwaarschijnlijk is.
Maar ik koop niet voor niks speciale duikhorloges om mee het water in te gaan, om dan vervolgens de plomp in te duiken met een horloge dan in ieder geval de physics tegen heeft.
Ja, dit is een horlogeforum. Dus ik ga daar toch even over uitweiden, voor wie dit eventueel nog niet wist. ![]()
Bij een rond horloge wordt een cirkelvormige rubberen ring (O-ring) gebruikt. Wanneer de kastdeksel wordt aangedraaid, wordt de druk 100% gelijkmatig over de hele ring verdeeld. Bij een vierkant of rechthoekig horloge moeten de pakkingen langs rechte lijnen én door scherpe hoeken lopen. Het is natuurkundig extreem lastig om in de hoeken exact dezelfde mechanische druk te krijgen als langs de rechte zijden, wat snel voor zwakke plekken zorgt.
Verder kunnen vierkante horloges, in tegenstelling tot ronde horloges, niet worden voorzien van een geschroefd achterdeksel. Zij moeten vastgezet worden met een kliksysteem (snap-on) of met losse, individuele schroeven op de hoeken. Dit creëert microscopische variaties in de druk tussen de schroeven in, wat de waterdichtheid niet ten goede komt.
Tot slot, wanneer een horloge dieper onder water gaat, neemt de druk toe. Een cirkel verdeelt die externe druk perfect over de constructie. Rechte zijden van een vierkante kast of glas hebben de neiging om onder hoge druk heel licht naar binnen te buigen. Deze minimale buiging is vaak al genoeg om de waterdichte verzegeling te verbreken.
En dan is er nog het feit dat de fabrikant (Apple) weigert garantie te geven op/tegen waterschade en dat stelt mij ook niet echt gerust. Maar goed, ik ga er natuurlijk niet over wat een ander doet. ![]()
dat van apple met garantie wist ik niet, dus indd meer geluk dan wijsheid. de garmin die ik nu heb (voor sport) is rond maar heb ik nog niet mee gezwommen.
Vanmiddag even de 80s 1521 een beurtje geven, die was stilgevallen…
De Italiaanse verkoper had een service uitgevoerd, maar we weten allemaal dat dat in Italië een erg ruim begrip is ![]()
Automaatmodule is wel uit elkaar geweest hoor ![]()
Interessante manier om een gebrek aan een 1521 te compenseren… ![]()
Ik werd net lekker wakker met de 1521 om mijn pols … ![]()
![]()
![]()
Geen schaap voor jou dus!
Ja, ik ben nou eenmaal een sentimentele rakker ![]()
Nice! Ben benieuwd!
Als ze hier maar niet weer een damesautomaatje instoppen…
Is goedkoper, toch?
Ongelofelijk irritant trouwens dat je geen foto’s kunt plaatsen en zien, trouwens. Is voor mij een toch minstens de helft van de lol, van HF.
Ja vast, maar doen mijn inziens echt afbreuk aan het horloge.
True.