Als ik heel eerlijk ben, ik was ook altijd pro homage, maar toch vind ik het ondertussen jammer dat er homages worden gemaakt van exemplaren van merken, die al dan niet met een beetje sparen ook bereikbaar zijn voor Jan Modaal.
Niet oneerbiedig of lelijk bedoeld, maar mensen die op de armoedegrens leven, zouden zich beter niet bezighouden met de horlogehobby op de manier zoals wij dat doen. 145 euro voor een homage, is in veel gevallen ook weer een week eten.
Nee. Kastbreedte wel ongeveer, lijkt. Maar er staat bijvoorbeeld dat de lugwidth 22mm is. Dat heeft natuurlijk consequenties voor de lugvorm en hoe de lugs op de kast zitten en ik zie ook wel duidelijk nog wat meer uiterlijke verschillen.
Ja, vind ik altijd een beetje moeilijk. Ik weet natuurlijk niet wat een ander te besteden heeft of wil besteden aan zoiets onzinnigs als een horloge. Je kunt je geld natuurlijk wel kwijt, in deze hobby. Nou ja, ieder z’n ding.
Dat is natuurlijk ook 100% zo! Ik denk alleen dat als ik persoonlijk geen geld vrij heb om te sparen voor een 1521, er ook geen geld vrij is voor een SD1979. Maar terwijl ik dat schrijf, bedenk ik me dat dat wellicht ook wel te kort door de bocht is. Misschien heeft de persoon in kwestie er wel een jaar voor gespaard. En in dat geval gun ik deze persoon van harte deze SD1979 en dat deze persoon er maar mee mag shinen…
Al met al, ik ben dus nog steeds niet anti-homage.
Ik vind hommages eigenlijk alleen tof als ze worden gemaakt van onbereikbare (oude) modellen, zoals de Manhattan 37 van Maen. Dat is een hommage van de VC 2215
Wat is volgens jou het verschil tussen deze, zoals jij het noemt, Squale 1521-hommage en een fake? Dit is toch gewoon een schaamteloze kopie! Sorry hoor, maar ik heb hier hélemaal niks mee en ook niet met ‘misbruik’ van de term hommage als het om een kopie gaat. Koop het origineel of koop iets anders. En als je het niet kan betalen, heb je andere zorgen om je druk over te maken. In één woord: Verschrikkelijk!
Overigens, deze is wél in Azië gemaakt Noel …
Weet je trouwens wat wél een hommage is? De huidige 1521! Die blikt nl. terug op de historie van Squale, mooi eerbetoon.
Nee, ik snap helemaal wat je zegt! Zoals ik in eerste instantie aangaf, heb ik zelf steeds minder met Homage. Maar…
Als iemand dermate gefascineerd is van een model, vorm etc., maar daar echt het geld niet voor heeft en ook niet voor de hommage, maar als deze daar (homage) een jaar voor spaart, dan kan ik oprecht blij zijn voor deze persoon.
Ik bedoel
a) ja, het is schrijnend als je een jaar moet sparen voor een homage van 145 euro.
Maar
B), als de persoon in kwestie dit echt als doel heeft gesteld en het doel heeft gehaald, dan is het toch prachtig dat de gelegenheid er is dat een homage kan worden aangeschaft.
Dat het een homage is, doet er in mijn ogen dan niet meer toe! Het feit dat de persoon in kwestie dan een jaar lang een doel heeft gehad en nageleefd, geploeterd en gespaard heeft en er daarna de vruchten van kan plukken, vind ik alleen maar mooi en een mijlpaal!
Laten we dan nog maar zwijgen over aangekochte homages als probeersel voorafgaand aan the real deal.
Zeker! Ik zou ook nooit een kopie van een Erika’s MN bij Ali kopen. Waarom FKM rubber dan wel? Tja, het klinkt niet zo consequent maar ik weet daarbij niet helemaal wie nou wie kopieert, waar inkoopt et cetera. Dat blijkt al helemaal na mijn onderzoekje van de Squale band. Die zijn gewoon exact gelijk, zelfde fabriek vermoed ik.
Ik kocht vroeger trouwens ook gewoon een Aristona ipv. een Philips TV …
Ik heb overigens geen enkel waardeoordeel over mensen die schaamteloze kopieën willen dragen. Lekker doen. Maar noem het geen hommage, geen eerbetoon. Noem het gewoon wat het is, een schaamteloze kopie. En als het argument een centenkwestie is, begrijp ik het ook al zou ik zelf echt even doorsparen voor de echte en/of iets anders wél origineels kopen.
Hier heb je ook weer een punt! Als het niet ‘revealed en gepubliceerd’ is als Homage, noem het dan ook niet zo.
Kern Steeldive maakt inderdaad geen homages, maar kopieën. Een homage zou je naar mijn mening alleen mogen maken, in overeenstemming met de originele fabrikant!
Nou, hier hebben we op HF in het verleden vele malen héél uitgebreid over gediscussieerd en volgens mij was de consensus iets in de sfeer van:
een ‘hommage’ is een horloge dat (sterk) lijkt op een ander, bestaand horloge, maar wel met een ander merkje erop;
een ‘fake’ is een horloge dat moet doorgaan voor een ander, bestaand horloge.
En waar voor het eerste type (de hommage, dus) nog wel acceptatie bestaat onder (sommige) horlogeliefhebbers, geldt dat voor het tweede type zeker niet. Maar naast dat je met een fake onder liefhebbers op weinig waardering kunt rekenen, is er de nodige juridische problematiek.
Ja, een horloge moet je imo alleen kopen als je wat geld over hebt. Ik bedoel, het is verder vrij onbelangrijk. Wel heel leuk, natuurlijk. Maar heel onbelangrijk.
Ja, zie je wel! Dus toch!
Ja, maar dat noemen wij horlogegekkies, volgens mij, een reissue. Of anders, als het model gewoon al jaren, min of meer, onafgebroken in productie is: dan is het gewoon een model uit de huidige catalogus, met een (mooie) heritage.
… en nog steeds hebben we een duidelijk verschil van inzicht over het gebruik van de term hommage (volgens de Van Dale, een ‘eerbetoon’) en over een (schaamteloze) kopie. Da’s niet erg, slechts een constatering.
Dat zeg ik, alleen ik gebruik (ook) de term ‘kopie’.
Bekijk nog even de plaatjes die je twee uur geleden hebt gepost en doe even net alsof er geen naam op de wijzerplaat staat. Dat is toch gewoon een kopie? Kom op nou. Enne consensus, ikke nie hoor! Ik ben best wel consequent als het om dit onderwerp gaat. Een kopie is een kopie, een hommage is een eerbetoon (vaak van het merk zelf). De term hommage wordt door de kopieerders vaak ook gebruikt uit marketingoverwegingen, klinkt nu eenmaal beter dan “Koop deze kopie!”
Zullen we het anders weer over Squale gaan hebben?
Of gaan we hier uitkomen …
Ja, wat zo’n hommage of kopie of, nou ja whatever, al niet voor emoties kan oproepen, he?!
Maar nee hoor, ik zou ook die Steeldive niet kopen. Al is het alleenmaar omdat ik veel te gek ben op de enige echte 1521! Hoewel, misschien ook wel weer 'ns interessant om ze eens naast elkaar te zien en er misschien zelfs een vergelijkende review over te maken. Neh, geen zin in.
Hoop dat je niet al teveel van slag bent, doordat ik dit ‘1521-geïnspireerde’ horloge heb gepost. Vond het gewoon wel fascinerend.
En ja, met een (paar) biertje(s) erbij kom je er met mij sowieso altijd uit!
FTFY …
Nee hoor, ben zeker niet van slag! Haha, zou wat zijn.
Fraai!
Ik blijf trouwens de kriebels houden over de Squale ‘inscriptie’ op de zijkant van de oude 1521-kasten. Hoewel velen er niet aan moeten denken vind ik het juist erg leuk. Zou willen dat ze nog zo op de markt komen. Maar ja, ik heb Maggi er al over gemaild (serieus) en het magazijn is leeg. Geen kasten meer met Squale erop. Snif.
Thx! Ja, ben ook wel blij dat ik er in ieder geval één heb met ‘inscriptie’. Maar bijvoorbeeld bij m’n Onda vind ik 'm zonder dan juist weer mooier. Gewoon net effe strakker.
Grappig trouwens dat jij ook gewoon af en toe wat chat met Andrea Maggi!
Alle gekheid terzijde. Ze zijn volgens mij “pre-loved” nog wel veel te vinden.
Ik wacht al een tijdje op een blauwe blasted zonder inscriptie voor een mooie prijs maar de meeste in het blauw en elders hebben het er juist nog op voor zover ik kan zien.