Werk ze, man! En alle andere Squale fans ook natuurlijk, op deze zonnige maandagochtend!
Thanks, maatje!
Zal een snelle werkochtend worden. Daarna maar gelijk even het water in en daarna goed insmeren. Gisteren in slaap gevallen op een bedje, op het water…
Ze dachten dat we Kreeft gingen eten . It was just me!
Lekkere lume heeft dat ding!
Ik heb het al eerder geschreven, de duikring mogen ze wat mij betreft op alle 1521’s zetten. Vind het tof.
Ik heb net ook even een blacklightlampje op mijn Matic gezet. Enne, dan moet je snel zijn want het dooft uit als een kaars die aan zijn einde is. Maar goed, dit ziet er toch wel lekker uit.
… ja, tussen de 6, 8, 10 en 12.
Haha, dat dus! Het ziet er trouwens helemaal niet gek uit hè. Ik mis op de Matic ring alle minute markers tussen 6 en 9 uur. Geen idee waarom ze dat gedaan hebben. Is meestal het eerste kwartier.
In het donker! Je vergat in ‘in het donker’ .
Bij jou heet dat ‘Design’ . Bij mij heet dat ‘lack of build’ .
Idd lume is niet van het ‘long-lasting’ soort. Maar gek genoeg wisselt 't ook een beetje. Vaak is het inderdaad niet veel. Maar soms is ie 's nachts ineens nog wel enigszins afleesbaar. De enige Squale die ik heb, die wel gewoon enigszins afleesbaar blijft is m’n full lume 1521je. Die wijzerplaat geeft na een hele nacht nog steeds wat licht. En zo hoort 't natuurlijk ook.
Auw! Niet zo best, man! Beter goed smeren, idd!
Ik weet ook niet precies waar dat ontwerp vandaan komt. Maar ze doen het al wel heel lang, bij sommige modellen.
Misschien weet @SirSqualeWhale waar dit bezelontwerp voor diende?
Ik heb het maar eens even door Google gehaald met als zoekterm “‘no markers’ Squale Matic bezel why?”
aBlogToWatch zegt er in een review van de Matic het volgende over:
The bezel insert is made from enameled steel and is deep, glossy, and gorgeous. In addition, the markings are a bit unusual, in that you get one-minute increments from 0-30, and again from 45-60, with open, five-minute only markers from 30-45. A throwback to the original, this bezel style was unusual for its time. The primary function was to measure bottom times (15 min was plenty for most recreational dives); by aligning the minute hand to the 45-minute mark, the diver could measure the elapsed time, then quickly advance the bezel a few minutes, aligning the lume pip to the minute when it was time to ascend and begin decompression. Those quirky vestigial details from the past are one of the reasons vintage reissue watches are so charming.
Ook op WUS in meerdere draadjes verwondering over het ontwerp.
In bijvoorbeeld dit draadje staat in #17 het volgende:
Sorry for the late answer guys, but I kinda know the reasoning behind this. On the limited edition of the Squale Master it also kept me from buying the watch and so I decided to ask Nelly from Squale directly and she told me that it’s due to the diving tables they used back in the day. While I don’t know what that exactly means, I assume it’s the least important part when timing a dive or something similar.
At least we now know that some thinking actually went into this and that it’s not just random nonsense.
En #18 vult aan:
Most descomprenssion stops usually takes between 15 and 3 minutes, the old diving tables have different stops with 3, 5, 8 and 15 minutes (just based on the depth you are diving) with that bezel markings is easier to read with more accuracy in such scale. Longines Legend diver also has that bezel markings, imo an old school (and cool) feature.
Ik geloof niet dat ik het helemaal begrijp, maar er is kennelijk wel goed over nagedacht “diving tables back in the day” …
PS ik heb ooit eens in een opwelling (oude) Comex duiktabellen gekocht, toen ik nog in de Rolex bubbel zat en ook een bijpassende 16600 droeg. Ik heb geen idee hoe ik ze moet lezen en wat ik er mee kan, maar het was wel leuk om erbij te hebben.
Misschien kan/wil @Sand ons in jip & janneke uitleggen waarvoor dit soort tabellen dienen en wat de relatie met de duikring op ons duikhorloge is. Misschien dat ik dan wél begrijp hoe het zit met het ontbreken van de minuutaanduidingen tussen 6 en 9 uur bij mijn Matic.
Dankjewel!
Inderdaad; gewoon aardige mensen hier die kennis en enthousiasme over Squale delen. Echt heel leuk!
Ja lekker, ik ken hem ook. Tamelijk zwaar, maar je voelt hem wél! Is dit de versie van Bavaria? Erg lekker!
Ik ga straks maar eens een Chouffe open rukken! Fijne avond alvast!
Leuk dat je je hier even in verdiept hebt. En grappig dat er dus inderdaad een gedachte zit aan deze bijzonder vormgegeven bezels.
Ja, zeker.
Hij is van deze club:
https://nl.86beer.com/nl/nl.html
Lekker, man! Geniet ervan!
Pff ben weer aan de twijfel.
Wil weer een Squale of een duiker op stalen band.
Nu kan ik de Cosc van de hand doen en vervolgens gaan voor een 1545, zwz wil ik ook de HFLE volgend jaar.
Maar wellicht kan ik een bracelet (geen mesh) voor de Cosc vinden.
Plaatje sfeer.
Je kan ook de cosc houden en lekker op rubber dragen en de mogelijke HFLE erbij doen op de bracelet
Ik vind een 1521 op een stalen band (anders dan de mesh) echt geen gezicht
Dat zou ik doen. Vind die blauwe COSC echt super tof!
En de 1545 is toch wel anders genoeg dat je ze prima naast elkaar kunt hebben.