Squale only (Deel 1)

Ben je zeker? ik dacht altijd dat het een safier bezel inlay was.

Geweldig elegante duiker overigens.

2 likes

Hmmm daar zeg je wat. Ff checken
@Colnago , je hebt helemaal gelijk!!

Hmm nog steeds mooi maar even lastig fotograferen :sweat_smile:

2 likes

Squale Militaire is binnen:

27 likes

Present!

10 likes

Yes! Gaaf man. Zwarte plaat?

Wat voor bandje zit erop?

Ja, een zwarte plaat inderdaad, maar die heeft vaak een blauwe gloed door de ar-coating aan de binnenkant van het saffier. De band is sailcloth, fantastische kwaliteit trouwens! Ik was laatst nog de band aan het zoeken die jij op jouw sub-39 hebt, die kon ik op de Squale website niet vinden, net als mijn sailcloth band trouwens, ook niet los te krijgen bij Squale.

2 likes

En???

En hij is dus binnen.

Inmiddels verkocht, maar krijg steeds sterker het gevoel dat mijn pols het daar niet mee eens is

7 likes

Dat snap ik helemaal!!
Zonde :wink:

2 likes

Bij mij gebeurt dat niet.

Full disclosure: ik heb een ETA 2824-2 top grade in mijn Squale 1521 uit 2015 liggen. Overigens leuk om te zien dat first post onder de TS in dit topic van mijn hand is.

Wanneer ik de Squale uit de doos pak wind ik hem nooit meer dan vijf a tien slagen op. Daarna doet de automaat het zijne.

Als ik het wel heb kun je die ETA niet over-winden omdat hij op volle veer-spaning de rotor begint te negeren.

Hoe ver windt je hem op, Ferry?

1 like

Bij automaten: opwinden tot hij begint te lopen, dan nog een slag of vier, vijf en direct kappen.

Niet dat het kwaad kan om een stukje door te winden, maar het is gewoon niet nodig.

EDIT: dat tikken na drie slagen, is dat vanuit totale stilstand? Dan is het vreemd.

Als het horloge dat doet terwijl hij nog loopt en hij tikt, dan zou het kunnen omdat je de max veer-spaning al bereikt hebt.

1 like

Dat is bij elke automaat te veel. Het hele punt van een automaat is dat je de rotor het werk laat doen.

Da’s niks inherents aan Squale, die ETA die daar in zit vind je bij Stowa’s, Oris, Steinhart, IWC en god jan en iedereen gewoon terug, in verschilende kwaliteitsgradaties. Tegenwoordig is het vaak de Sellita SW200, maar da’s in feite 99% hetzelfde uurwerk.

Kortom: Heb je een automaat, niet overwinden.

Maar loopt hij nou nog als je begint te winden, of staat hij stil?

2 likes

Eigenlijk kun je een automaat beter helemaal niet, of zo weinig mogelijk handmatig opwinden. (Zoals @Fate_Amenable_To_Change ook al aangaf.) Als het horloge stilstaat, schud je er een keer of 20 mee in hetzelfde vlak als de wijzerplaat (en van de rotor). Als je het goed doet, hoor je de rotor ‘gieren’. Het uurwerk zal waarschijnlijk al vanzelf gaan lopen, maar anders beweeg je het kort heen en weer in hetzelfde vlak zodat je de balans in beweging zet.
Hierna zet je het horloge op de juiste tijd, waarbij je de wijzers minimaal één keer 12.00 uur laat passeren. Zo weet je of de datum wel of niet verspringt om middernacht. Vervolgens verzet je de datum indien nodig, maar niet tussen 21.00 uur en 03.00 uur. (I.v.m. mogelijke beschadiging van het datumverzetmechanisme.)
En dan gaan dragen natuurlijk (en voldoende bewegen.) :ok_hand:

1 like

Gematigd enthousiast?
Je had ook de gepolijste versie moeten nemen :new_moon_with_face:

Ik moest wel wennen aan de dikke kast …

4 likes

Grappig. De eerste keer dat ik er een omsloeg was ik net verbaasd hoe plat deze kast draagt. Denk dat dat komt omdat de lugs de contour van mijn pols zo goed volgen.

4 likes

Polished for life, G.

13mm dik is toch niet vreemd voor een 42mm duiker, ook al is de kast 41mm ivm overhang van de bezel?

12mm is de dikte van een Rolex explorer 36mm. Dan vind ik 13mm voor een 500m Duukert niet gek gedaan.

3 likes

Denk dat ik het vooral niet gewend was.
Mijn voorheen grootste horloge is een Citizen NY0040, ook 42mm en 12mm dik zie ik nu.
Maar een stukje lichter ook denk ik.
Had het in het begin ook met mijn Mido (Ocean Star Decompression Timer 1961).
Ben er evenzogoed blij mee hoor :grinning:

2 likes

Echt een supertoffe aanwinst ,dit model zou voor mij de aanleiding kunnen zijn om voor de derde keer een 1521 te kopen.

3 likes

Ik vind ze heel tof, stoer en mooi.
Maar ik blijf een probleem hebben met geprinte platen
Er is zo weinig op de wijzerplaat te zien? Platte, matzwarte dial, met platte geprinte indices.
Niks gloss, structuur of zo op de plaat.
Geen opgelegde indicies …
Dat weerhoudt me voorlopig