Staal of chrome kast ?

Beste forumleden,

Ik heb zopas nog eens een leuke Landeron chronograaf op de kop kunnen tikken van het merk Jolus.
Volgens mij dateert hij van 1940s.
Is 37,5 mm zonder kroon en binnenin tikt de Landeron 48.
Het enige waar ik aan twijfel is het materiaal van de horlogekast.
Op het achterdeksel staat fond acier inoxydable wat dus meestal wijst op een chrome kast, maar blij deze twijfel ik echt.
Ik zie nergens geen slijtage, ook niet waar er krasje of klein buisje is.
Waar de kast wordt geopend is er ook wat schade door onvakkundig openen, maar zie daar ook niets die op chrome wijst.
Alles voelt voor mij aan als staal.
Het enige dat ik kan zien is thv de aanzet van de lugs aan de kast dat het ‘staal’ daar nog iets groffer is en niet zo fel gepolijst is.

Deze keer weet ik het echt niet.
Er zullen hier ongetwijfeld wel veel uiteenlopende meningen zijn, maar alle hulp is welkom.

Excuses coor de crappy foto’s, maar momenteel niet in staat betere te maken.
Alvast bedankt voor jullie hulp

1 like

Wat betere foto’s

1 like

De textuur ziet er heel ribbelig uit. Het lijkt erop dat het horloge ooit opnieuw is verchroomd zonder eerst de ondergrond vlak te schuren.

1 like

Sowieso chrome. Inderdaad een vrij doffe kleur door dat het horloge niet gepolijst is.

Heb hem trouwens in vintage geplaatst, krijg je wat betere reacties denk ik.

1 like

Fond Acier Inoxydable geeft aan dat het achterdeksel van staal is, de rest dus niet :+1:

2 likes

De eerste foto van de tweede set laat echt heel duidelijk zien dat het zeker geen staal is.
En de twee na laatste ook.

2 likes

Gezien de leeftijd toch nog ok, of toch niet?

1 like

Inderdaad, met de 2e set foto’s en nader te kijken is had duidelijk.

Gezien de wat gelige kleur vermoed ik dat de kast vernikkeld is, chroom is veel blauwer over het algemeen. Vernikkelen is veel makkelijker dan verchromen en kan heel simpel met een hobbysetje.

Edit:
Blijft een mooie chrono toch? Ik zou me er niet zo druk over maken, uiteraard drukt dit de waarde maar ik vind rvs chrono’s uit die tijd nogal overgewaardeerd. Het RVS was in die tijd nog van mindere kwaliteit en regelmatig zijn ze ook half weggevreten en geoxideerd.

2 likes

Ja hoor. chroom hoeft niet af te schrikken. Na de jaren 50 wel.

Bwaaaaa, Staybrite kasten e.d. zijn wel echt top vind ik. Onlangs een chrono gekocht met een kast gemarkeerd als zweeds staal, Svenk Stal of iets dergelijks en is ook helemaal top.

2 likes

Ok, het was wat generaliserend, er zijn ook heel mooie vintage rvs kasten :blush: Maar ik zie ook regelmatig rvs kasten langs komen waarvan ik denk, laat maar…

1 like

Sowieso. Van die ‘matte’ geoxideerde kasten ben ik ook niet gek.

2 likes