Staal, rubber of iets anders wat heeft jullie voorkeur

Het merendeel van mijn horloges heeft een stalen band, rubber en NATO vind ik ook mooi en heb ik ook wel maar draag ze nooit…

Wat heeft jullie voorkeur ?

Mijn voorkeur gaat voor grotere klokken (44mm+) uit naar staal, kleiner wil ik ze ook wel dragen op nato. Leer vind ik snel ranzig worden, ik transpireer wat makkelijk, en rubber vind ik echt niet prettig dragen.

Eigenlijk van alles behalve Perlon. Ik wissel veel af tussen staal - canvas - rubber - nato en zulu. Net waar ik die dag zin in heb, wel is het zo dat de titanium band van mijn Citizen en mijn Maratac zulu het meeste draagcomfort geven.

Perlon vind ik niet prettig zitten en dat zullen we maar als een miskoop zien.

Echt van alles door elkaar, NATO gebruik ik echter niet, vind ik persoonlijk niks.

Het moet vooral heel erg mooi lijken! En als het mooi lijkt, maakt mij de materiaalkeuze niet veel uit.

Het moet mooi lijken, dat vind ik ook. Daarom koop ik ook wel horloges die niet op stalen banden zijn. Nare gevolg is dat ik ze gewoon amper draag, waar mogelijk vervang ik de band vaak door een stalen ( voor m’n Sawtooth net een originele stalen band besteld ).

ticothijs82 Schreef:

Het moet vooral heel erg mooi lijken! En als het
mooi lijkt, maakt mij de materiaalkeuze niet veel
uit.

Mijn beste,

Idem dito!!

Doch ook het draagcomfort speelt hierbij (voor mij) een belangrijke rol.
Een horlogeband moet geriefelijk zijn in het dragen.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Dat klopt Coenraad, en daarom moet ik ook eerlijk bekennen, dat leren horlogebanden niet vaak gedragen worden door mij.

Van alles wat, maar de laatste tijd ben ik helemaal blij met leer :wink:

Ligt aan het horloge wat ik het liefste draag. Ook de stijl van het horloge maakt uit. Een dresser draag ik sowieso op leer. Een daily beater eigenlijk altijd op staal.
Leer of rubber voor de wat grotere horloges in het weekend. Ook draag ik rubber vaker in de zomer dan in de winter.
Nato’s draag ik nooit, omdat ik het er gewoonweg niet mooi uit vind zien. Zulu’s wil ik nog wel eens proberen voor een halve dag. Dan gaat het weer naar rubber of staal. :smiley:

Mijn vintage SMP Moonwatch, de Certina Marine Quartz en een Victorinox op hun originele stalen band. De grote zware Deep Blue ook op staal gezet omdat ik niet van rubber houd. De rest: Tudor BB, Mondaine, P1lot One, Mini Fiddy en nog een paar op leer. Dus vooral staal en leer; alleen tijdelijk een Avi-8 op Nato omdat die er zo goed bij kleurt…

A propos draagcomfort: Dat zegt mij eigenlijk niet zo veel :wink: Als ik een horloge om heb merk ik er fysiek niets meer van. Het enige wat telt is of ik de combinatie horloge / band esthetisch en gevoelsmatig verantwoord vind.

Heb je voor de Deep Blue een originele stalen band?

Ik wel en als de achterliggende vraag is of dat een goeie is: Zeker! Super comfortabel, mooi en degelijk. Ik heb trouwens een Oris op rubber gehad die naar vanille rook en dat vond ik de fijnste band tot nu toe, zeker in de zomer.

Nee, een 24mm bandje van marktplaats. De endlinks sluiten niet exact aan, maar dat stoort mij niet echt.

Staal vooral wanneer het lekker breed en zwaar is
en dan moet het wel precies pas te maken zijn wat bij sommige
staalbanden altijd een heel geklooi is.

en verder graag Velcro klittenband, vanwege het grotere comfort dan Nato en de mogelijkheid om met Velcro een bredere
band te dragen dan de lugbreedte, bij Nato kun je eigenlijk
nooit breder dragen dan de lugs.

Nato voornamelijk vanwege de kleuren maar ook daar is de
pasvorm vaak een issue want uitpuilende flappen en afhankelijk van je botten niet altijd even symmetrisch.
ook lederen Nato zijn soms lastig omdat de restanten lastig
terug te vouwen zijn.

zulu vind ik minder mooi dan Nato en minder mogelijkheden

rubber meestal niet echt prettig tenzij voorgevormde
( kromme ) bandjes

siliconen draagt fijner dan rubber en blijven beter in vorm
bij diverse temperaturen, nadeel is de vaak lelijke / ruwe zijkantjes van de silicone bandkeepers.

bij leder is een enorme keuze waarbij de ene bevalt en de ander absoluut niet, meestal zijn ook daar voorgevormde bandjes het prettigst omdat die minder knellen.

perlon … geen ervaring mee.

cuffs / bundstrap prima spul voor zware horloges
maar ook om kleine horloges of kleine lugbreedtes te kunnen dragen.

Sailcloth / 2 delig textiel, meestal erg mooi en comfortabel
wel de voordelen van Nato maar minder nadelen.

grt. Gerard

Het is wat mij betreft belangrijk dat horloge en band mooi bij elkaar passen. Dat staat voorop.

Jarenlang had ik een duidelijke voorkeur voor stalen of rubberen banden. Die kun je lekker afspoelen of in de ultrasoon laten badderen. Sinds deze winter heb ik de leren banden opnieuw ontdekt. Ik vond leer altijd snel minder worden onder invloed van water en zweet waardoor ik eigenlijk nooit een groot liefhebber was van leren banden. Maar als je veel verschillende banden hebt die je regelmatig wisselt, is er weinig aan de hand. Mooie, stevige leren banden (zoals Hirsh Knight) en leren nato’s in allerlei tinten draag ik nu s’ winters met veel plezier. Rubber, nylon nato’s en staal blijven de voorkeur hebben voor het voorjaar, de zomer en het najaar.

Het hangt voor mij erg af v t horloge. De 1 vind ik mooier op leer, de ander praktisch op rubber en de daily beaters duurzaam op metaal.

Nato en zulu draag ik weinig. Vind ze toch vaak wat dun vergeleken met de rest.

Ik vind de veelzijdigheid en comfort van een nato ideaal.

Ik draag erg vaak op nato en soms leer, een stalen band alleen als hij echt comfortabel is zoals de stalen band van een Seamaster of Speedmaster ben eigenlijk nog geen stalen banden tegengekomen die fijner zitten.

Milanaise vind ik ook erg gaaf maar die plukken m´n pols kaal dus dat is even doorzetten.

Groeten,

Noel.

n visser Schreef:

een stalen
band alleen als hij echt comfortabel is zoals de
stalen band van een Seamaster of Speedmaster ben
eigenlijk nog geen stalen banden tegengekomen die
fijner zitten.

Ik vind de SMP band erg mooi. Vind het alleen jammer dat ie geen fijnafstelling heeft. De halve schakels zijn het soms net wel of net niet.