Staal/titanium

Geachte,

kan iemand mij de verschillen uitleggen tussen staal en titanium? titanium is veel lichter maar is het ook sterker en krasvaster?

het verschil is zeer groot :

  • andere soortelijke dichtheid
  • andere rek/trek sterkte
  • andere elasticiteitsmodulus
  • enz enz

master-Fan,

bedankt voor je uitleg. kun je mij ook vertellen wat dit in de praktijk inhoud?

master-Fan,

bedankt voor je uitleg. kun je mij ook vertellen wat dit in de praktijk inhoud?

Master-Fan Schreef:

het verschil is zeer groot :

  • andere soortelijke dichtheid = het gewicht van het horloge
  • andere rek/trek sterkte = de trekkrachten die het materiaal kan hebben
  • andere elasticiteitsmodulus = de waarde die hij maximaal kan hebben bij een belasting op trek
  • enz enz

daarnaast zit er een verschil in de corrosie waarden van de beide materialen, RVS roest onder bepaalde omstandigheden dus wel degelijk, met name door bepaalde chemicalien, andere roest versnellende materialen die invloed hebben enz.

Daarnaast zit er een verschil in de hardheid wat een verschil maakt bij bewerking van beide materialen. Zo is vrezen duurder bij een harder metaal, de vrees kop moet eerder vervangen worden. Hetzelfde geld voor gieten, een matrijs gaat een kortere levensduur mee, wat de kosten omhoog brengt.

Persoonlijk voor mij geen titanium.
Komen ook makkelijk krassen in en is niet zo makkelijk te bewerken .
Heeft ook een vuile grijze kleur na een tijdje dragen.
Heeft als voordeel licht en antiallergisch.
Edelstaal is ook antiallergisch en kan men makkelijker terug bewerken. Van roest moet je geen bang hebben bij een goede staallegering.

In titanium komen idd wat sneller krassen, en die polijst je er niet zomaar uit. De kleur van titanium verandert na verloop van tijd iets; het wordt iets donkerder - lijkt inderdaad, zoals Freddy aangeeft, op vuilgrijs.
Leuk voordeel van titanium is dat het lekker licht is (voorzover je dat ervaart als een voordeel) en anti-allergisch.

Ik heb zelf een Seiko Samurai in het Titanium, en ja het krast heel erg veel sneller dan het zeer harde rvs. Maar het voordeel is wel dat als ik wat fijne krasjes heb op de geborstelde titanium band het met Scottisch Bright erg makkelijk weer in de originele nw staat te krijgen is.

Dit kan ook wel met een rvs band (heb ook een Seiko Monster met rvs band) maar dan ben je wel even bezig.

Genesis

Ik heb een T-Touch met gepolijst titanium.

Nog geen ervaringen met krassen, maar het is in elk geval totaal niet mat of donkerder. Eerder een stuk glimmerder.
En het scheelt ruim 1/3 in gewicht.

Scottish Bright?! Zegt me helemaal niets. Een of ander effectief polijstmiddel? Vertel mij eens iets wat ik nog niet weet, Genesis!
Ik heb namelijk ook een titanium Samurai en ja, af en toe komen er wel krasjes op de band (hoe voorzichtig ik er ook me ben).

Paul G. Schreef:

Scottish Bright?! Zegt me helemaal niets. Een of
ander effectief polijstmiddel? Vertel mij eens
iets wat ik nog niet weet, Genesis!
Ik heb namelijk ook een titanium Samurai en ja, af
en toe komen er wel krasjes op de band (hoe
voorzichtig ik er ook me ben).

terwijl dat absurd is, want dit soort horloges zijn bedoelt om te raggen, dus niet om voorzichtig mee te doen :wink:

ps, ik ben ook zuinig op mijn monster en samurai :smiley:

Mijn titanium Citizen is ook niet ‘grijzig’…

Paul G. Schreef:

Scottish Bright?! Zegt me helemaal niets. Een of
ander effectief polijstmiddel? Vertel mij eens
iets wat ik nog niet weet, Genesis!
Ik heb namelijk ook een titanium Samurai en ja, af
en toe komen er wel krasjes op de band (hoe
voorzichtig ik er ook me ben).

Scottisch Bright is vergelijkbaar met de schuursponskant van een pannesponsje en wordt gebruikt in de industrie om delicaat materiaal, zowel metaalsoorten alswel ceramics, schoon te maken zonder krassen te maken. Constructiewerkplaatsen en proffesionele gereedszaken hebben dat wel op een rol (kost wel wat). Je kan er titanium een heel mooi geborsteld uiterlijk mee teruggeven.Werkt fantasisch, toen ik de Samurai titanium heb gekocht van een DZVL forumlid zaten er heel wat krassen (niet heel erg diep) op de band en de sluiting, maar die heb ik volledig kunnen corrigeren.

Genesis

Dat is goed nieuws! De sluiting van de titanium band is inderdaad zo’n plek waar je veel krassen krijgt, zeker als je vaker met je klokkie achter de pc zit. Als je met dat spul die krassen er uit krijgt, dan moet ik die naam goed onthouden!
Bedankt voor de tip!! (tu)

Graag gedaan! Als je een titanium uitvoering hebt in “geborstelde” uitvoering, moet je met heen en weer gaande beweging over de sluiting gaan, dan word de sluiting weer precies zoals hij was, geen roterende bewegingen doen want dan word het resultaat niet mooi/authentiek.

Genesis