Hallo allemaal, even een vraagje over een klok. Geen horloge of zakhorloge. Maar weet zo snel niet waar ik met deze vraag moet zijn. Een kleine staartklok die ik in mijn ouderlijke woning op zolder vond. Zonder gewichten. Na het aanbrengen van een noodgewicht begon het klokje te lopen. Na 24 uur nog.
En op tijd! Maar je kan tuurlijk overdrijven met de gewichten, te zwaar, te licht. Te zwaar kan een te grote belasting zijn op het mechanisme. Vraag is of iemand weet wat de criteria is, voorwaarden van het gewicht t.o.v. het uurwerk.
Ik hoor het graag, groet, Lex
Hallo,
Zal vast wel een soort van formule voor zijn,maar met een beetje fantasie kom je ook een heel eind.
Leeg cola blikje[bierbilk kan ook],bovenkank uitsnijden,twee gaatjes met een touwtje eraan en je hebt een gewicht,wel uitkijken met je vingers,die randen zijn scherp.
Aan je klok hangen en opvullen met bijvoorbeeld kikkers tot de klok loopt een paar knikkes erbij en je hebt het gewicht van je gewicht.
Gewicht kan je zelf maken door de benodigde hoeveelhijd lood in een messing of koperen pijpje te gieten,onder eerst een bodempje insolderen,loot erin,afzagen,bovenkant dichtsolderen oogje eraan solderen,oppoetsen en klaar,is net echt.
Sucses.
M.C.
Als het een leuk klokje is om te zien zou ik er zeker ‘echte’ gewichten aan hangen. Met een veerunstertje naar de Rikketik-beurs gaan en daar een paartje uitzoeken op gewicht…
Hoi Mc, bedankt voor je tips! Mag een sinasblikje ook? Bij 300 gram aan gewicht hoor je dat het klokje voorzichtig gaat lopen. Bij 350 gram loopt hij perfect. Bij 300 gram heeft hij moeite om te slaan. Bij 350 gram is het slaan van de uren ook overtuigend.
Nu verder met het visuele aspect, ik neem aan dat koperen gewichten erbij horen en ga er op uit om die te zoeken.
Trouwens volledig merkloos, het klokje.
grtz. Lex
Hallo,
Je weet nu in ieder geval het gewicht van de gewichten,nu nog een paar passende gewichten opsnorren of maken en je klokje kan er weer even tegen.
Gewichten klepel en kettingen zijn de dingen die het eerste zoekraken.
Of je er messing of ijzeren gewichten aanhangt is een kwestie van smaak,ik kijk meestak wat het beste past bij de rest van de klok.
Sucses ermee.
M.C.