Ik heb een horloge van de vader van mijn opa van de staatsmijnen.
Weet iemand van jullie het horloge ongeveer re dateren?
Verder zit er een lume op het horloge, maar is dit dan radium en moet ik er dan voorzichtig mee zijn of kan het ook een andere (niet schadelijke) lume zijn?
Het ligt bij de horlogemaker voor een omderhoudsbeurt, glas vervangen etc.
De bedoeling was het af en tie te dragen, maar als het radium bevat doe ik het liever vermijden te dragen.
Zo te zien gaat het inderdaad om een wijzerplaat met radium. Dragen kan in principe zonder gevaar. Het grootste risico is wanneer het horloge geopend wordt omdat het inademen van losse radium deeltjes kan leiden tot blootstelling over langere periodes. Als je echt twijfelt over de blootstelling kun je voor een paar tientjes een stralingsmeter aanschaffen om te kijken hoe radioactief dit exemplaar exact is. Of misschien kan je horlogemaker je hier al mee helpen.
Antimagnetic, waterproof: klinkt als kreten uit de jaren 40 en 50. Radium is nog gebruikt tot in de jaren 60. Ziet er iig uit als radium. Maar zoals aangegeven is dit bij dragen geen probleem.
Voor datering is een foto van het uurwerk wel handig. Misschien dat je horlogemaker dit kan doen? Of het merk/caliber kan doorgeven? Op de achterdeksel lijkt elka watches te staan? Wat staat er op de wijzerplaat?
Mag ik hopen, ik zou persoonlijk altijd een GM teller bijdehand hebben bij horloges uit die jaren.
Maar als het horloge eenmaal terug en gerestaureerd is en dicht zit kun jij het in elk geval gewoon dragen, ook als er nog resten radiumverf in zitten.
Tof horloge trouwens!