Stadlin

Hallo allemaal,

om maar met de deur in huis te vallen, wat vinden jullie van Stadlin horloges?

En denken jullie dat Stadlin ook in Nederland toekomst heeft als horlogemerk?

Groeten,

Robbert Treffers

Bouwen ze nu vintage uurwerken in nieuwe horloges? Toch wel apart.
Alleen komt de seconde wijzer niet altijd helemaal terug op 12/0:
http://www.stadlin-swissmade.com/shop/novelties-1

Ik heb geen idee wat de prijzen zijn maar het ziet er niet goedkoop uit. Voor de grote markt denk ik niet dat het een geschikt merk is. Marketing is toch erg belangrijk. Ik had nog nooit van dit merk gehoord.

Best aardig Stadlin…die limited skeleton is +/- 1400euro…zelfde uitvoering als in de steinhart skelet… van 890 euro. Maar niet heel veel modellen lijkt het.

En die 70th verwijzing lijkt mij meer een verwijzing naar de eerste introductie van het desbetreffende uurwerk…niet dat ze een vintage uurwerk in de kast hebben gelegd.

Lijkt me ook niet zo vanzelfsprekend bij uurwerken die nog nieuw te verkrijgen zijn…maar wie is ik?

http://store.debaufre.com/v/vspfiles/photos/ES-DW.20.08LE-2T.jpg

http://www.stadlin-watches.com/dropbox/shop/products/thumbnail_FL01-skeleton.jpg

http://www.ryserwatches.com/resources/skeleton+45mm+004+W-site+new.jpg

3x het zelfde skeleton uurwerk van 3 verschillende merken…typisch

Kun je makkelijk de goedkoopste kiezen :slight_smile: .

Ik kom heel vaak tegen dat verschillende fabrikanten exact dezelfde horloges maken. Zelfde kast, wijzerplaat en uurwerk maar met een andere naam. Kopen ze de horloges kant en klaar maar veranderen ze het een en ander aan het uiterlijk? Ik weet het niet.

Maar wat ik heb begrepen van Stadlin is dat het echte vintage uurwerken zijn die achter een handgemaakte wijzerplaat zitten. Eta handopwind uurwerken uit zakhorloges die nu in polshorloges zitten bijvoorbeeld.

In januari ga ik er heen om te kijken naar de collectie want volgens mij gaan ze er wel voor, ze sponsoren bijvoorbeeld een raceteam en hebben een in eigen atelier uitgebouwd Eta 6497-1 uurwerk.

Maar het is zoals al is gezegd maar net hoe je het merk presenteerd.

Robbert

het lijkt hier meer op een verkoop praatje…kan best wat zijn maar zoals astonmartin al aantoond is het een plakmerk in ieder geval dat model.
verder spreken veel modellen mij in ieder geval niet aan…en als ik prijzen hoor van €1400,- zullen ze met de rest wat in de prijsklasse aangeboden wordt volgens mij erg zwaar krijgen.
stowa ligt bijv veel gunstiger in de markt

Plakmerk? Het zijn toch echte Swiss-made horloges? De kwaliteit zal daarom toch goed zijn?

dreski Schreef:

Plakmerk? Het zijn toch echte Swiss-made horloges?
De kwaliteit zal daarom toch goed zijn?

Je hebt ook swiss-made ‘plakmerken’.
Je koopt voor een paar tientjes/stuk een berg ETA uurwerken, frut ze in een kast die ‘geïnspireerd’ is op een groot merk, zoekt een oude failliete zwitserse merknaam en Voila.

Sterker nog, je mag er al Swiss-Made op zetten als je een Chinese Ebauche koopt, en die in Zwitserland in elkaar schroeft. O.a. Invicta doet dit.

Dit alles staat trouwens los van Stadlin, want ik ken het merk niet.

Groeten,

Martin

MartinB Schreef:

dreski Schreef:


Plakmerk? Het zijn toch echte Swiss-made
horloges?
De kwaliteit zal daarom toch goed zijn?

Je hebt ook swiss-made ‘plakmerken’.
Je koopt voor een paar tientjes/stuk een berg ETA
uurwerken, frut ze in een kast die 'geïnspireerd’
is op een groot merk, zoekt een oude failliete
zwitserse merknaam en Voila.

Sterker nog, je mag er al Swiss-Made op zetten als
je een Chinese Ebauche koopt, en die in
Zwitserland in elkaar schroeft. O.a. Invicta doet
dit.

Dit alles staat trouwens los van Stadlin, want ik
ken het merk niet.

Groeten,

Martin

Mmmmm dat Invicta verhaal is dat echt waar? Volgens de eisen vastgelegd in 1971, moet de waarde van alle gebruikte onderdelen voor minimaal 50% uit Zitserland stammen. Bovendien moet het volledig geassembleerd en gecontroleerd zijn in Zwitserland. Een Chinees uurwerk komt toch voor 100% uit China dus…

op mijn invicta staat geen swiss made…los verder van het topic.

dreski Schreef:

[knip]

Mmmmm dat Invicta verhaal is dat echt waar?
Volgens de eisen vastgelegd in 1971, moet de
waarde van alle gebruikte onderdelen voor minimaal
50% uit Zitserland stammen. Bovendien moet het
volledig geassembleerd en gecontroleerd zijn in
Zwitserland. Een Chinees uurwerk komt toch voor
100% uit China dus…

Niet 50% van de onderdelen, maar 50% van de waarde ervan moet in zwitserland zijn toegevoegd.

Lees anders dit
http://www.tractionink.com/watch_wiki/index.php?title=Swiss_Made
stukje eens.

Groeten,

Martin

MartinB Schreef:

dreski Schreef:


Mmmmm dat Invicta verhaal is dat echt waar?
Volgens de eisen vastgelegd in 1971, moet de
waarde van alle gebruikte onderdelen voor
minimaal
50% uit Zitserland stammen. Bovendien moet het
volledig geassembleerd en gecontroleerd zijn in
Zwitserland. Een Chinees uurwerk komt toch voor
100% uit China dus…

Niet 50% van de onderdelen, maar 50% van de waarde
ervan moet in zwitserland zijn toegevoegd.

Lees anders dit stukje eens.

Groeten,

Martin

Bedankt voor de link. Swiss made heeft nu een heel andere betekenis voor me.

Denk dat we “Swiss Made” ook wel mogen gaan bestempelen als plakmerk…
12% prijsverhoging en de 2824-2 komt uit china…alleen de veer en de balans worden in zwitserland gemonteerd…Oftewel…je laat een zwitserse horlogemaker over je uurwerk hijgen et voila!

http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=59457&st=0&sk=t&sd=a

Dit jaar nog even een aanwinst scoren en volgend jaar zie ik wel wat er gaat gebeuren. Wanneer de crisis doorzet zullen de prijzen toch gaan dalen.

Dorian Schreef:

Denk dat we “Swiss Made” ook wel mogen gaan
bestempelen als plakmerk…
12% prijsverhoging en de 2824-2 komt uit
china…alleen de veer en de balans worden in
zwitserland gemonteerd…Oftewel…je laat een
zwitserse horlogemaker over je uurwerk hijgen et
voila!

http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=594
57&st=0&sk=t&sd=a

Inmiddels vind ik het bijna eerder een ‘tegen’ dan een ‘voor’ als ergens een 2824 inzit. Het lijkt een vrijbrief om teveel geld te vragen voor een horloge…

Mja mijn gok is dat ze ze gewoon bij seagull vandaan trekken…via hun Claro connectie. Denk dat ik maar voor ‘Made in China’ ga, dan weet ik zeker dat het klopt :wink:

Om even terug te komen op de regels voor Swiss Made, als ik me niet vergis zijn deze aangepast of zit er al een paar jaar een ingrijpende verandering aan te komen. Het gaat niet langer over de toegevoegde waarde maar over daadwerkelijke oorsprong van de onderdelen deze moeten voor (Hoog%) worden gemaakt in Zwitserland zelf.

De prijzen van horloges zullen door de (aankomende) recessie niet direct dalen. De grondstofprijzen van de afgelopen jaren worden de komende jaren pas doorberekend dus ik voorzie eerder een prijsstijging. (Afgezien van de juweliers die uitverkoop houden.)

Dan nog over het prijsverschil tussen de verschillende merken, dit zal ook de komende jaren ingrijpend veranderen voor horloges met eta uurwerken. Wanneer Eta stopt met het leveren van “halve” uurwerken. Op basis van Eta … zal dus de komende jaren verdwijnen, tenminste als het aan Hayek van Swatch Group ligt, de eigenaar van de ETA fabriek.

Ik weet niet precies welke horlogemerken hieronder lijden maar ik weet wel dat het er heeel veel zijn. Deze merken moeten dus gaan investeren in eigen manufacturen zoals Maurice Lacroix heeft gedaan, maar die kost gelijk 10.000 euro. Of het complete ETA uurwerk afnemen en dan kun je grote prijsverschillen niet verklaren…

Robbert0103 Schreef:

[Knipperdeknip]

Ik weet niet precies welke horlogemerken hieronder
lijden maar ik weet wel dat het er heeel veel
zijn. Deze merken moeten dus gaan investeren in
eigen manufacturen zoals Maurice Lacroix heeft
gedaan, maar die kost gelijk 10.000 euro. Of het
complete ETA uurwerk afnemen en dan kun je grote
prijsverschillen niet verklaren…

Of je gaat naar andere leveranciers voor je uurwerk. Seiko, Miyota, of Sea-Gull. Alledrie vergelijkbare kwaliteit, en misschien wel betere prijs/kwaliteit…