Staking set advies gevraagd

Ik zit met een excenter die verloopt bij gebruik, draait te losjes.
Deze moet strakker in het gat in de brug. Ik wil niet het gat kleiner maken maar het puntje van de excenter die ik er al uit heb iets dikker.
Ik kan wel gewoon gaan rammen maar pak het liever subtiel aan. Welke opstelling in de staking set is het beste.

Kun je wat foto’s plaatsen?

1 like

Hier de foto, het kleine puntje moet iets dikker worden.

Het zal voor jou heel duidelijk zijn, maar de foto is helaas nogal vaag. Leuk zoekplaatje voor een rubriek “wat is dit”. :grinning:

1 like

Dit is een macro foto. Horloge onderdelen zijn klein.
Daarom wil ik er ook voorzichtig mee omgaan als ik het onderdeel ga aanpassen.

Iemand die weet hoe dat te doen kent een excenter uit een chronograaf wel.

Ah. Nu begrijp ik de verwarring (bij mij). Naar aanleiding van je vraagtitel ging ik nl uit van een probleem met de vergrendeling van het excenter van je stakingset zelf…

1 like

Ik vraag me eigenlijk een beetje af of je dit wel moet willen. Is dit niet veel te hard om te gaan vervormen?

Daarom vraag ik ook advies hoe dit op te lossen.
Je kan ook een stukje messingplaat er tussen klemmen. Maar dat is geen fraaie oplossing.

1 like

Whew. Specifieke reden voor? Want dat gat miniem kleiner maken kan ik me wel als doenbaar voorstellen, maar een uitsteeksel dikker… hmhm.

Ik zou vermoeden met zo’n punch dan:

image

Maar hoe je dat dan netjes kan uitlijnen is ook weer een probleem wegens excenter. Dat zou dan al op vlakke ondergrond moeten, en uitlijnen met dezelfde punch.

Dan blijft de chrono brug onbeschadigd.
Bovendien hoeft het uurwerk dan niet verder uit elkaar.

Ziet iets in. Ik zou het proberen met zo’n punch als hierboven dan, net iets groter dan de tap van die excenter. Heel voorzichtig uitlijnen of dat ding vliegt hard weg vermoed ik :sweat_smile:

Ik zou even doorpakken en toch het gat in de brug verkleinen, denk dat de andere oplossingen alleen maar tot miserie leiden.