Stalen band: 'frictie' pinnetjes of schroefjes?

Wat is voor een horlogemaker de overweging als er bij een stalen/metalen band wordt gekozen voor pinnetjes of schroefjes om de schakels aan elkaar te verbinden?

Ik merk dat vooral voor duikers in het wat hogere segment vaak schoefjes gebruikt worden. Eigenlijk vind ik dit een vreemde keuze, het is wellicht gemakkelijker om de band in te korten maar volgens mij is het risico op losraken van de band groter bij een niet goed vastgedraaid schroefje dan bij een niet helemaal teruggeplaatst pinnetje.

Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten hierover, hebben jullie aan absolute favoriet?

Groeten,

Stefan

pinnetjes heb je ook in diverse kwaliteiten en schroeven…ach er zijn complete gebouwen in elkaar geschroefd (staalconstructie) en dat spul staat ook nog.

mijn SAWC en volgens mij ook mjjn nieuwe TWCO zijn geschroefd, ik heb t volste vertrouwen in die schroefjes (loctite doet overigens ook wonderen :-))

Stefanmol Schreef:

Wat is voor een horlogemaker de overweging als er
bij een stalen/metalen band wordt gekozen voor
pinnetjes of schroefjes om de schakels aan elkaar
te verbinden?

Ik merk dat vooral voor duikers in het wat hogere
segment vaak schoefjes gebruikt worden. Eigenlijk
vind ik dit een vreemde keuze, het is wellicht
gemakkelijker om de band in te korten maar volgens
mij is het risico op losraken van de band groter
bij een niet goed vastgedraaid schroefje dan bij
een niet helemaal teruggeplaatst pinnetje.

Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten
hierover, hebben jullie aan absolute favoriet?

Groeten,

Stefan

Schroefjes zou ik ook liever met iets (niet permanent) vastzetten/lijmen. Schroefjes vind ik wel iets luxer. Aan de andere kant, als je geregeld met bandjes/schakels wissels, kunnen ook kleine beschadigingen ontstaan aan de kopjes. Goed passende tools gebruiken is wel zo belangrijk.

En pinnetjes… ook geen problemen mee, zolang het maar van degelijke kwaliteit is. Heb ook wel eens dat met veel schakels wisselen tussen zomer en winter, ze wat los kunnen gaan zitten.

Het is me om 't even, maar als ik moest kiezen, dan liever schroefjes. Maar voor de bandaanzet, heb ik liever wat Magerette op de Bronze heeft. Een buisje waar je het schroefje op vastdraait. Op Panerai’s zit het schroefdraad in de lugs. Wanneer die zijn versleten (en met een Luminor kan dat hard gaan met fervent bandenwisselen), kun je op zoek naar een nieuwe kast voor honderden dan niet duizenden euro’s. Bij Magrette heb je alleen een nieuw buisje nodig. Vermoed dat de kosten daar op een paar euro’s liggen.

Schroefjes mét borgmiddel (tu)

Eens met ticothijs, ooit een band van een SMP laten inkorten, door (on)vakkundigheid van de juwelier waren er een paar pins niet helemaal recht meer…daarom schroefjes ftw.

marnix.moed Schreef:

Stefanmol Schreef:


Wat is voor een horlogemaker de overweging als
er
bij een stalen/metalen band wordt gekozen voor
pinnetjes of schroefjes om de schakels aan
elkaar
te verbinden?

Ik merk dat vooral voor duikers in het wat
hogere
segment vaak schoefjes gebruikt worden.
Eigenlijk
vind ik dit een vreemde keuze, het is wellicht
gemakkelijker om de band in te korten maar
volgens
mij is het risico op losraken van de band
groter
bij een niet goed vastgedraaid schroefje dan
bij
een niet helemaal teruggeplaatst pinnetje.

Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten
hierover, hebben jullie aan absolute favoriet?

Groeten,

Stefan

Schroefjes zou ik ook liever met iets (niet
permanent) vastzetten/lijmen. Schroefjes vind ik
wel iets luxer. Aan de andere kant, als je
geregeld met bandjes/schakels wissels, kunnen ook
kleine beschadigingen ontstaan aan de kopjes. Goed
passende tools gebruiken is wel zo belangrijk.

En pinnetjes… ook geen problemen mee, zolang het
maar van degelijke kwaliteit is. Heb ook wel eens
dat met veel schakels wisselen tussen zomer en
winter, ze wat los kunnen gaan zitten.

Het is me om 't even, maar als ik moest kiezen,
dan liever schroefjes. Maar voor de bandaanzet,
heb ik liever wat Magerette op de Bronze heeft.
Een buisje waar je het schroefje op vastdraait. Op
Panerai’s zit het schroefdraad in de lugs. Wanneer
die zijn versleten (en met een Luminor kan dat
hard gaan met fervent bandenwisselen), kun je op
zoek naar een nieuwe kast voor honderden dan niet
duizenden euro’s. Bij Magrette heb je alleen een
nieuw buisje nodig. Vermoed dat de kosten daar op
een paar euro’s liggen.

Een paar euro`s ?? .

Ik heb net (na 3 maanden) eindelijk (vanuit Florida)
ÈÈn schakeltje met buisje+schroefje binnengekregen voor
mijn Marathon GSAR.

Nota ;

1 Bracelet link $8,-
1 Tube and screw $12,- !!!

watchmen Schreef:

marnix.moed Schreef:


Stefanmol Schreef:



Wat is voor een horlogemaker de overweging
als
er

bij een stalen/metalen band wordt gekozen
voor

pinnetjes of schroefjes om de schakels aan
elkaar
te verbinden?

Ik merk dat vooral voor duikers in het wat
hogere
segment vaak schoefjes gebruikt worden.
Eigenlijk
vind ik dit een vreemde keuze, het is
wellicht

gemakkelijker om de band in te korten maar
volgens
mij is het risico op losraken van de band
groter
bij een niet goed vastgedraaid schroefje dan
bij
een niet helemaal teruggeplaatst pinnetje.

Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten
hierover, hebben jullie aan absolute
favoriet?

Groeten,

Stefan

Schroefjes zou ik ook liever met iets (niet
permanent) vastzetten/lijmen. Schroefjes vind
ik
wel iets luxer. Aan de andere kant, als je
geregeld met bandjes/schakels wissels, kunnen
ook
kleine beschadigingen ontstaan aan de kopjes.
Goed
passende tools gebruiken is wel zo belangrijk.

En pinnetjes… ook geen problemen mee, zolang
het
maar van degelijke kwaliteit is. Heb ook wel
eens
dat met veel schakels wisselen tussen zomer en
winter, ze wat los kunnen gaan zitten.

Het is me om 't even, maar als ik moest kiezen,
dan liever schroefjes. Maar voor de bandaanzet,
heb ik liever wat Magerette op de Bronze heeft.
Een buisje waar je het schroefje op vastdraait.
Op
Panerai’s zit het schroefdraad in de lugs.
Wanneer
die zijn versleten (en met een Luminor kan dat
hard gaan met fervent bandenwisselen), kun je
op
zoek naar een nieuwe kast voor honderden dan
niet
duizenden euro’s. Bij Magrette heb je alleen
een
nieuw buisje nodig. Vermoed dat de kosten daar
op
een paar euro’s liggen.

Een paar euro`s ?? .

Ik heb net (na 3 maanden) eindelijk (vanuit
Florida)
ÈÈn schakeltje met buisje+schroefje binnengekregen
voor
mijn Marathon GSAR.

Nota ;

1 Bracelet link $8,-
1 Tube and screw $12,- !!!

OK, kan misschien iets meer zijn. Ik bedoelde overigens niet voor de schakels, maar om een leren of rubberen bandje aan de lugs te zetten. Zo iets

Het punt wat ik wou maken is dat het een stuk minder kostbaar is dan het vervangen van de kast waar het schroefdraad in de lugs zitten.

De oplossing van IWC is een erg fraaie; we hadden laatst een draadje over de band van de 3717.
Gaat nooit zomaar los en je hebt geen schroevendraaier nodig om de band te verstellen… Een sateprikkertje is genoeg.

Groet
Mark