Stalen band losjes bij omdoen, daarna strakker

Als je een poos geen horloge hebt aangehad is mijn ervaring dat een horloge met stalen band makkelijk omgaat, net iets te ruim zit, maar na een poosje begint t zich vast te klemmen om je pols. Als je het dan weer af doet, dan zelfde verhaaltje opnieuw. Wat doe je dan met iets wat je als dagelijkse tikker wil gebruiken? Een standje met de fijnafstellng groter maken? Of beschrijf ik nu net een perfect zittend horloge ?

Helaas zwelt ieder pols wat op of krimpt gedurende de dag, dat is niet geheel vreemd, maar kan wel eens zorgen voor een net iets te strak of net iets te los zittend horloge.

Daarom is een “ratcheting clasp” zoals op de Seiko MM300 of de Boschett CDII Een zegen, dan kun je je horloge even een paar mm groter of kleiner maken zonder dat je hem van je pols hoeft af te halen of gereedschap hoeft te gebruiken.

http://s658.photobucket.com/user/EricPePa/media/Boschett/BoschettCDIIclasp.jpg.html

http://s658.photobucket.com/user/EricPePa/media/Boschett/BoschettCDIIopen.jpg.html

Eric

Ik zou er in zo’n geval voor kiezen om zo weinig mogelijk links te verwijderen en de fijnafstelling op maximaal te zetten zodat je de band relatief eenvoudig in kan korten.

Gelukkig is dat met mijn Citizen met ratcheting clasp niet nodig :slight_smile:

Plaatje geleend van internet.

Groeten,

Stefan

@EricPP & Stefanmol:

Heel handig, zeker. Ik speculeer nu, maar als de TS zo’n sluiting heeft, had hij zijn vraag waarschijnlijk niet gesteld. Dus helpt het hem bijzonder weinig :frowning:

Voor de goede orde het gaat om een dubbele clasp als onderstaand, zonder ratcheting sluiting… Fijnafstelling staat in mijn geval al op max lengte ingesteld, dus langer maken kan alleen door het terugzetten van een schakel. Kan dat zelf niet doen want heb het gereedschap niet. Heb ik wel weer de hele lengte van de fijnafstelling tot mijn beschikking. Zoiets dus, al staat op het plaatje de fijnafstelling op minimaal :

Vreemd fenomeen, ik ervaar dat ook elke ochtend. Ik stel de band af op de polsdikte 's ochtends, dan zit die 's avonds wel wat losser maar knelt in ieder geval niet. Ratchet sluiting is natuurlijk altijd een comfortabel alternatief.

Bandje niet afdoen :+

Nee, maar heel herkenbaar. Ik heb daarom op vakanties de laatste tijd altijd een Casio met rubberbandje om, terwijl ik thuis en op werk het liefst metaal draag.

Zucht, hadden alle metalen banden maar een soort ratchet sluiting. Die van Seiko vind ik erg mooi subtiel verwerkt in de veiligheidssluiting.

Well, misschien kan je eens een Perlon Strap proberen. Wellicht geen antwoord op je vraag, maar ik vind dat het in dit topic wel genoemd moet worden. Als er één band is die altijd ‘perfect’ zou moeten zitten, is het deze wel. Niet duur en wel mooi…

Zo, lekker veel afbeeldingen want daar houden we van. FYI ik heb geen ‘band’ met Perlon :wink: en afbeeldingen zijn geleend.

Of… in plaats van Perlon, een gewone Nato… maarja… ik kan me ook voorstellen dat je liever een metalen band hebt…

Ik heb dezelfde ervaring, soms zit mijn horloge ook wat strakker dan anders… de 7T2 strap die ik momenteel op de Instrument 2 heb, zit soms net even lekkerder als ik em een gaatje groter omdoe… maar als mijn polsen dunner zijn… dan zit ie net te los… en gaat ie in het middelste gaatje… :slight_smile:

Zo’n ratcheting clasp vind ik in theorie een mooie oplossing, maar ik heb er drie gehad en vond het bij alledrie geen gezicht als hij een standje openstond.

Ik zorg er altijd voor dat ik ruimte op de fijnafstelling heb. Als je dan zorgt dat je een tandenstoker ofzo in je zak hebt, dan kun je de band altijd even snel losser zetten. Overigens: als je stalen band helemaal goed is afgesteld, zou dat alleen op de allerwarmste dagen nodig moeten zijn.

Wat ik mij eigenlijk al een tijdje afvraag:
Als de fijnafstelling op z’n grootst staat (maximaal dus) en je doet er vervolgens een schakel bij en de fijnafstelling op zijn kleinst, is de band dan toch iets ruimer dan eerst?

We groeien en krimpen de hele dag. Kou en warmte spelen een rol. In de zomer zijn mijn polsen ook dikker als in de winter. Maar niet alleen in dikte groeien we. In de loop van de dag word je ook kleiner.
Je tussenwervelschijven (schokdempers in je rug) bevatten vocht en dit wordt in de loop van de dag uit je wervels geperst. Hierdoor zullen de tussenwervelschijven aan hoogte verliezen en zul je 's avonds dus kleiner zijn. Als je veel staat/rondloopt zal dit meer zijn dan als je veel zit of ligt. 's Nachts wordt tijdens je slaap het vocht weer aangevuld.Het hoogteverschil per tussenwervelschijf kan zo’n 10% minder zijn op het einde van de dag.
Het effect op je totale lengte kan tot enkel centimeters oplopen. (dus 's morgens zo’n 2 cm groter dan 's avonds)

JackW Schreef:

Zo’n ratcheting clasp vind ik in theorie een mooie
oplossing, maar ik heb er drie gehad en vond het
bij alledrie geen gezicht als hij een standje
openstond.

Ik zorg er altijd voor dat ik ruimte op de
fijnafstelling heb. Als je dan zorgt dat je een
tandenstoker ofzo in je zak hebt, dan kun je de
band altijd even snel losser zetten.

Daarom vind ik die v seiko ook zo mooi. Fijnafstelling in de sluiting en n discrete ratchet.

Overigens:
als je stalen band helemaal goed is afgesteld, zou
dat alleen op de allerwarmste dagen nodig moeten
zijn.

Balen alleen dat sommige metalen bandjee maar moeilijk zo fijn af te stellen zijn. Vooral die geen fijnafstelling en alleen halve of zelfs helle schakels hebben.

Zelf vind ik ratchet fijn, omdat ik op sommige momenten even mn horloge om mn rechterpols wil dragen. Met n ratchet kan ie makkelijk ff nnstandje groter.

Vandaag een schakel tussen gezet. Stukken beter :slight_smile: ietsje te groot nu maar dat kan met de fijnafstelling wat sneller geregeld worden nu. Bedankt voor het meedenken ieder!

marnix.moed Schreef:

Bandje niet afdoen :+

Nee, maar heel herkenbaar. Ik heb daarom op
vakanties de laatste tijd altijd een Casio met
rubberbandje om, terwijl ik thuis en op werk het
liefst metaal draag.

Zucht, hadden alle metalen banden maar een soort
ratchet sluiting. Die van Seiko vind ik erg mooi
subtiel verwerkt in de veiligheidssluiting.

http://forums.watchuseek.com/attachment.php?attach
mentid=699935&stc=1&d=1336210998

Het idee is handig, de Seiko sluiting is echter de meest oncomfortabele die ik ooit heb gehad. Veel te dik.
Zelf heb draag ik een metalen band niet super strak, liever wat ruimte dan knellen.

Of een Tudor Pelagos kopen. Die heeft geloof ik een nieuw systeem in de sluiting die meeveert met je pols.

Ik heb het gevoel –na er een schakel tussen te hebben gezet- dat:

Band + schakel extra + fijnafstelling min. = band zonder schakel extra + fijnafstelling max.

Misschien is ie nèt iets ruimer na tussenvoegen, maar het ontloopt elkaar nauwelijks.

Thehaguedragon Schreef:

Als de fijnafstelling op z’n grootst staat
(maximaal dus) en je doet er vervolgens een
schakel bij en de fijnafstelling op zijn kleinst,
is de band dan toch iets ruimer dan eerst?

Thehaguedragon Schreef:

Als de fijnafstelling op z’n grootst staat
(maximaal dus) en je doet er vervolgens een
schakel bij en de fijnafstelling op zijn kleinst,
is de band dan toch iets ruimer dan eerst?

Tijdens onze laatste meeting hadden we t er ook al over. Ik denk dat n extra schakel meestsl iets ruiner is, maar t hangt ook af v t formaat vd schakels en t aantal gaatjes in de sluiting, afstamd ertussen.