Stalen band Speedmaster mk2 verwijderen

Hallo allemaal,

Waarschijnlijk wordt het weer zo’n owja verhaal waarbij je zelf het antwoord al kon raden, maar ik kom er niet uit :smiley:

Ik wilde de stalen band van mijn Omega Speedmaster MK2 even in bad doen. Dus vol goede moed het gereedschap gepakt. He? Wat een rare (voor mij) bevestiging van de band aan de kast. De band zit vast met holle endlinks (1162/173) en omdat ik de boel niet wil beschadigen vraag ik hier om raad. Hoe kan ik deze band verwijderen? Met m’n bandentooltje kom ik er niet tussen…

Alvast bedankt!

Jeffreyh1984 Schreef:

Hallo allemaal,

Waarschijnlijk wordt het weer zo’n owja verhaal
waarbij je zelf het antwoord al kon raden, maar ik
kom er niet uit :smiley:

Ik wilde de stalen band van mijn Omega Speedmaster
MK2 even in bad doen. Dus vol goede moed het
gereedschap gepakt. He? Wat een rare (voor mij)
bevestiging van de band aan de kast. De band zit
vast met holle endlinks (1162/173) en omdat ik de
boel niet wil beschadigen vraag ik hier om raad.
Hoe kan ik deze band verwijderen? Met m’n
bandentooltje kom ik er niet tussen…

http://i39.tinypic.com/28k3ibt.jpg

Alvast bedankt!

Volgens mij heeft de kast geen lugholes. Ik zie bij de endlink wel een hele kleine opening. Ik zou het dan doen met een heel klein schroevendraaiertje. Voorzichtig tegen een randje (kraagje?) van de springbar aanduwen en voorzichtig aan de band trekken wanneer de springbar los komt.

Suc6 en wellicht hebben anderen betere tips!

Dank Marnix. Daar had ik ook aan gedacht. Ik wilde eerst even kijken of ik kn de goede richting dacht of dat er misschien nog een betere oplossing was. In elk geval bedankt voor je reactie!

Bijzonder lastig, mij lukt het ook niet, dus ik zou het bij een horlogemaker laten doen. Wat voor band wil je op je Speedy zetten? Leer vind ik niet zo staan op de Speedmaster MK-lijn…

Gewoon deze band weer. Was van plan hem eventjes een nachtje in de week te zetten en morgen in de ultrasoon reiniger te doen.

Even de lugs afplakken met plakband voor de zekerheid. Dan een (aardappelschil-)mesje met de punt, langs de lub laten zakken tot op de springbar. Het mesje vanaf de lub richting midden springbar bewegen en lichte druk op de bandaanzet uitoefenen. Je merkt vanzelf dat ie los springt.

Succes en het is makkelijker om te doen dan te omschrijven…

neem anders een ouderwets gilette scheermesje
dat je hebt afgeplakt of tussen 2 halve
wasnijpers lijmt / sandwiched.

Dat moet ook haast wel, want een schilmesje past er niet tussen. Denk dat ik het badderen maar even uitstel :wink:

Zou het niet zo zijn dat die grappenmakers
dit soort banden eerst sterk afkoelen waardoor
het metaal krimpt, dan die band er snel tussen proppen
en zich vervolgens rot lachen om ons gepruts wanneer
dat metaal bij kamertemperatuur klem komt te zitten ?

Normaal gezien lukt dit er best met de kleine vork van een Bergeon 6767.
Niet prutsen met schroevendraaiers of schilmesjes is dergelijke :slight_smile:

Uiteindelijk toch gelukt met de punt van een pincet. Zelfs een scheermesje was te dik >X

Nu ontspannen poetsen :smiley: glimt al een eind beter :~ de band gaat morgen een uurtje in de week en dan de ultrasoonreiniger in.

Wat een rommel kwam er nog uit de band zeg >X hij rammelt nu wel lekker :smiley:

:~

Jeffreyh1984 Schreef:

Wat een rommel kwam er nog uit de band zeg >X hij
rammelt nu wel lekker :smiley:

http://i39.tinypic.com/2h3oe34.jpg

http://i40.tinypic.com/346wbco.jpg

:~

Nice, maar…

ik vind em nu schoon wel erg glimmen tov de kast. Misschien nog even lichtjes borstelen/schuren?

Dat gerammel scheelt ook weer een fietsbel
verder mooi ding.

Blijft een mooi horloge. Moet telkens tegen de verleiding vechten als ik langs je verkoopadvertentie kom :wink:

In het echt nog mooier dan op de foto natuurlijk (:smiley:

mooier…,Dan geefje Marijn vast geen korting he ?

Haha nee dan zou er eigenlijk wat bij de prijs op moeten he! :smiley: