Waarschijnlijk wordt het weer zo’n owja verhaal waarbij je zelf het antwoord al kon raden, maar ik kom er niet uit
Ik wilde de stalen band van mijn Omega Speedmaster MK2 even in bad doen. Dus vol goede moed het gereedschap gepakt. He? Wat een rare (voor mij) bevestiging van de band aan de kast. De band zit vast met holle endlinks (1162/173) en omdat ik de boel niet wil beschadigen vraag ik hier om raad. Hoe kan ik deze band verwijderen? Met m’n bandentooltje kom ik er niet tussen…
Waarschijnlijk wordt het weer zo’n owja verhaal
waarbij je zelf het antwoord al kon raden, maar ik
kom er niet uit
Ik wilde de stalen band van mijn Omega Speedmaster
MK2 even in bad doen. Dus vol goede moed het
gereedschap gepakt. He? Wat een rare (voor mij)
bevestiging van de band aan de kast. De band zit
vast met holle endlinks (1162/173) en omdat ik de
boel niet wil beschadigen vraag ik hier om raad.
Hoe kan ik deze band verwijderen? Met m’n
bandentooltje kom ik er niet tussen…
Volgens mij heeft de kast geen lugholes. Ik zie bij de endlink wel een hele kleine opening. Ik zou het dan doen met een heel klein schroevendraaiertje. Voorzichtig tegen een randje (kraagje?) van de springbar aanduwen en voorzichtig aan de band trekken wanneer de springbar los komt.
Dank Marnix. Daar had ik ook aan gedacht. Ik wilde eerst even kijken of ik kn de goede richting dacht of dat er misschien nog een betere oplossing was. In elk geval bedankt voor je reactie!
Bijzonder lastig, mij lukt het ook niet, dus ik zou het bij een horlogemaker laten doen. Wat voor band wil je op je Speedy zetten? Leer vind ik niet zo staan op de Speedmaster MK-lijn…
Even de lugs afplakken met plakband voor de zekerheid. Dan een (aardappelschil-)mesje met de punt, langs de lub laten zakken tot op de springbar. Het mesje vanaf de lub richting midden springbar bewegen en lichte druk op de bandaanzet uitoefenen. Je merkt vanzelf dat ie los springt.
Succes en het is makkelijker om te doen dan te omschrijven…
Zou het niet zo zijn dat die grappenmakers
dit soort banden eerst sterk afkoelen waardoor
het metaal krimpt, dan die band er snel tussen proppen
en zich vervolgens rot lachen om ons gepruts wanneer
dat metaal bij kamertemperatuur klem komt te zitten ?