Stalen band, te groot of te klein

Hallo leden,

Ik wil jullie vragen of jullie een oplossing weten voor het volgende probleem:
Ik heb een seiko horloge met stalen band. Haal er 4 schakels uit dan is hij veel te los, haal er 5 uit en hij zit te strak. Is er iets van een andere sluiting aan te monteren ofzo, of zijn er halve schakels te koop. Voor het idee, het gaat om de Seiko SGG713P1.

Alvast bedankt voor de reacties

4 schakels eruit en op 'n dieet van frikandellen , patat, broodjes hamburger/worsten en weggespoeld met liters bier en wijn. :wink:

12 likes

For searching Seiko bracelets & bracelet parts by case number see category “Seiko Bracelets and Bracelet Parts” bij deze link.

2 likes

Hallo, bedankt voor de tip over de onderdelen, maar het model dat ik heb wordt niet herkend op de website.

m1oxchna5lnb_wd640

2 likes

Misschien even checken welke breedte de lugs van de sluiting zijn en dan eens zoeken naar een sluiting met meer micro adjustments?

1 like

Je kan ook een viltje oid tussen de band en de clasp plakken, aan de binnenkant.

image

2 likes

Of 5 schakels er tussenuit en afvallen :wink::wink:

2 likes

Zit er niet gewoon fijnafstelling op de sluiting?

Nee, er zit geen fijnafstelling op.

Was een voorbeeldfoto van een andere band. Gaat vooral om waar je een viltje kan plaatsen.

Is deze sluiting dacht ik

sgg713p1-3

Misschien kun je proberen er een andere sluiting op te monteren.

Zonder fijnafstelling blijf je aan de gang want dan zit hij s’zomers weer te strak ect ect.

Zou ff goochelen op ‘ratcheting clasp’ met jouw typenummer, wellicht is er iets bruikbaars. Heb dit op twee Seiko’s waardoor je de gehele dag de band kunt aanpassen op een simpele manier!

Ik heb het een en ander op aanraden van jullie uitgezocht en kies voor het plaatsen van een sluiting met meer fijnafstellingsmogelijkheden. Ik heb echter de aanzetbreedte waar de sluiting geĂŻnstalleerd moet worden opgemeten en deze is 17mm breed. Betekent dit dan dat ik een sluiting van 17mm nodig heb of een van 18mm? En als het een van 17mm breed moet zijn, heeft iemand sugggesties, ervaringen over waar deze te kopen. Bij watchbandcenter hebben ze alleen even maten.

Volgens mij is het de 33X9JZ band. Die is toch 20 mm?
Kan je daar dan niet zo’n sluiting aan zetten?

https://www.monsterwatches.nl/product/solide-ratcheting-sluiting/

Anders even contact met Rob van Monsterwatches opnemen. (Is soms even een dingetje, ik weet het)

Hallo, de band loopt van 20mm af naar 18mm en nog eens 1 mm af op de plaats waar de sluiting vanst zit.

17mm is een lastige maat. Misschien dat de 18 past. Succes

Hallo,

Even een update.
Gisteren heb ik contact gehad met Seiko Nederland en de vraag gesteld of er een officiĂ«le Seiko sluiting te vinden is met microverstelmogelijkheden die past op de huidige band. De medewerker van Seiko Nederland vertelde mij dat zo’n sluiting er voor dit model horloge en deze afmeting band er niet is. Ik heb wel nog contact gehad met een webshop die horlogeonderdelen verkoopt en gevraagd of zij misschien aan sluiting kunnen komen. Nog even afwachten maar. En ik heb ook nagedacht over het plaatsen van een 18mm brede klapsluiting, maar ik denk dat dit er in de eerste plaat niet mooi uitziet en in de tweede plaats niet heel veilig is. Wat ik hiermee bedoel is dat er door de speling die dan gaat optreden de pushpinnen lusgedrukt kunnen worden waardoor het horloge kan worden verloren.