Stalen band uitwisselen

Ik zit met het volgende.
Mijn Seiko SSC261P1 chrono heb ik gekocht met zwart leren band. Die is geweldig maar omdat mijn SUN019 dezelfde kast heeft als de chrono dacht ik het leren bandje van de chrono te vervangen door de stalen band van de Sun. De stalen band van de SUN echter heeft endlugs die geen uitsparingen hebben voor de pin. Dat komt doordat de SUN019 drilled lugs heeft. De SSC261 heeft die drilled lugs niet.
De band sluit perfect aan op de chrono, toen ik probeerde zonder de pins erin. Ik heb het vermoeden dat, wanneer ik die stalen band aansluit, hem er nooit meer uit krijg?
En zijn die endlugs los te bestellen?

De SSC261P1 is ook verkrijgbaar met stalen band. Die stalen band is bijna hetzelfde als die van de SUN, alleen de endlugs verschillen dus en de sluiting is anders. Zie hieronder.

Hieronder de SUN019 met dichte endlugs.

1 like

Tijdje geleden iemand gezien die de fout had gemaakt om dichte endlinks op dichte lugs te monteren. Die kreeg de band er ook niet meer vanaf. Volgens mij heeft een horlogemaker hem toen losgekregen met een hoop moeite.
Dat zijn wel de leukere foutjes die je kan maken in ieder geval. :smiley:

Er zit niets anders op, als deze band er ook weer af moet kunnen, dan van te voren een uitsparing in de lugs te slijpen. Met een dremel en een fijn schijfje moet dat lukken. Dat hoeft slechts aan één kant van beide endlugs te worden uitgevoerd. Wel pushpins met dubbele kraag gebruiken, dat pakt wat gemakkelijker.

En anders niet aan beginnen!

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Bedankt. Daar ga ik maar niet aan beginnen!
Nu maar eens rondkijken of die endlugs ergens te bestellen zijn.

1 like

Of je houd hem op leer, zoals een echte baas :stuck_out_tongue: