Vanmiddag dacht ik eens fijn een leren bandje op mijn oude Tissot te zetten die nu een stalen band heeft die ik op mijn vrouw’s pols heb aangepast.
Nu, eraf was geen probleem. Echter, het leren bandje was 20mm en de afstand tussen de lugs van de oude Tissot was 19mm (ja, echt waar!). Dus, de stalen moest er weer op.
Echter, dat lukt niet! Ik kon niet al één pinnetje in het gaatje doen en dan de de rest van de band met pin erin schuiven!
Volgens mij is daar één of andere tool voor nodig maar heb op het forum niets kunnen vinden.
Er is ook iets van Bergeron waarmee je pushpins als het ware van twee kanten dichtknijpt en dan de band met pins tussen de lugs propt cq schuift. Maar een dergelijk ding heb ik niet.
als eraf wel lukt zou je eigenlijk moeten kunnen volstaan met dezelfde stappen in omgekeerde richting.
Ga je stappen nog eens na. Meestal is er maar 1 manier om een stalen band te plaatsen.
Laat de pins er wel altijd vanaf de achterzijde proberen in te glijden, zo voorkom je krassen op de voorkant van de bandaanzetten.
Verlies je geduld niet, haal diep adem, of wacht anders even voordat je het weer probeert.
Als je het van Bergeon koopt is het inderdaad schandalig duur, maar ik denk wél dat het een zeer handig tooltje is.
Je kan het echter ook in een Duitse shop kopen, maar de naam ben ik even kwijt. Véél voordeliger. Maar schiet me niet af als de kwaliteit niet goed is.
Echter een Bergeon 6767F is het ideale tooltje; daarmee doe ik haast alles.
Euh, ik meen te lezen dat je een 20 mm lederen band op een 19 mm lugs-horloge wou zetten. Met een slijpschijfje een héél klein beetje afslijpen ( heeft Dremel zo niks ? ) of anders met een breekmesje langs beide zijden een flintertje afsnijden en het past ! (tu)
Oppassen met het breekmesje want je snijdt al snel te veel af hoor…
Plier - fitting and removing spring bars
Professional plier for fitting and removing spring bars. L 160mm.
Price: EUR 39.99/Pcs. incl. VAT plus Shipping
Deze gebruik ik al jaren en is geweldig voor metalen banden. Past enkel niet op alle horloges ook niet met een andere tip. Denk bijvoorbeeld aan de SDDS.
Verder zijn de gewone tools van Bergeon ook erg handig om te gebruiken en voor het plaatsen van banden heb ik meestal genoeg aan een lipje.