Waarschijnlijk is dit herkenbaar: Je hebt je stalen band gisteren perfect om maat gemaakt, maar vandaag zit 'ie wat (te) strak. Maak je hem vandaag wat een stapje ruimer, bijvoobeeld volgende gaatje, halve schakel er tussen, zit 'ie morgen weer te ruim.
Misschien zwel / krimp ik meer dan gemiddeld, maar ik blijf altijd mijn banden verstellen. Of ik draag dat horloge veel minder - vanwege de band.
Rolex heeft met zijn Glidelock een heel mooi systeem ontworpen om tussentijds, zonder gereedschap, de band vrijwel traploos te verstellen.
Kennen jullie merken die een vergelijkbaar soort systeem hebben voor hun stalen banden?
(Ja, ik begrijp dat je je horloge ook op een rubber / leren / nylon band kunt doen, maar soms wil je gewoon een stalen band)
Het Tudor systeem ziet er echt uit als een perfecte oplossing (geen ervaring mee).
Maar een ratcheting clasp is inderdaad the way to go. Hangt alleen van je horlogeband af of dat zomaar past. Heb het zelf sinds kort ook en werkt perfect. Geen geklooi meer met verstellen van de micro-adjust.
Mijn schaamteloze Tisell van 200€ nieuw (live schaamteloos gefotografeerd tijdens het… toiletteren) heeft een systeem dat erg aan glidelock doet denken, maar net niet helemaal hetzelfde werkt:
Sinds een paar dagen mijn seatbelt clasp gewisseld voor een ratchet sluiting. Had ik veel eerder moeten doen. Verder natuurlijk op de MM en de tuna. Zou eigenlijk niet anders meer willen.
Bedankt voor alle reacties.
Van Tudor en Seiko had ik het achteraf al eens gezien.
Van Omega wist ik niet dat ze ook een svs hadden, en het zier er eigenlijk mooi “simpel” en compact uit.
Over het algemeen zijn het vooral Duikers met dit soort systemen.
Ik ben meer “op zoek” naar een casual dresser zoals DJ en GS op stalen band.
Je zou verwachten dat Seiko het ook in zijn Grand Seiko’s zou toepassen, of Rolex op de datejusts (ipv easylink met slechts 1 keer 5mm).
Anyway, er zijn meer svs dan ik dacht, misschien komt het een dezer dagen ook op andere modellen. Ik houd m’n ogen open.
Ergens wel een beetje logisch ook. De ratchet sluiting is eigenlijk niets meer dan een duikersextensie zodat je je duiker over je wetsuit kan dragen. Hij is ook zeker mooi op rubber (Oris:heart_eyes:) en een leren bandje kan je altijd op maat laten maken. Maar het blijft nogal een groot ding voor aan je GS.