Stalen kast en band van een horloge blauwen?

Onlangs heb ik een plaatstalen koekenpan ingebrand, waarbij deze mooie verkleurde naar staalblauw. Toen vroeg ik me af, hoe zou het zijn om een heel horloge te blauwen? Ik heb nog een Orient Mako XL duiker met oranje plaat waarbij het me wel mooi lijkt deze te blauwen.

Ik ben wat gaan zoeken op internet en kwam het volgende temperaturen plaatje tegen (wiki.gzu-online.com, Dhr. Huub van der Sanden):

Als snel testje heb ik een oude stalen band in de vlam van het gasfornuis gehouden om eens te kijken, met het volgende resultaat.
Voor:


Na blauwen en olieën:

Als ik dus de kast en band verhit tot zo’n 290-300 C zou het moeten kunnen, als het lukt om het egaal te verhitten (bij deze test band zijn duidelijk kleurverschillen zichtbaar). Iemand hier ervaring met blauwen van staal?

Daarnaast, heeft iemand hier ervaring met het volledig demonteren van een duiker tot de afzonderlijke stalen onderdelen (demonteren glas, bezelinsert, kroonpakkingen, dekselpakking)? Ik ben een beetje huiverig eraan te beginnen, omdat ik nog ooit een duiker open heb gemaakt :D. Wat voor gereedschap heb ik nodig? Waar moet ik op letten?

Leuk, zo een hobby avontuur. Kan je alleen niet verder helpen.

Verhitten ze die horlogeonderdelen niet in een oven?

Heb geen nuttige input voor je, behalve dat je niet je vingers moet branden :+
Ga het wel volgen!

een foefje wat ik bij Steffen Pahlow heb gezien, voor het gelijkmatig verhitten van je kast… leg em in messingspaantjes…, maar om een kast te begraven, heb je wel heel wat nodig…

let er ook op dat niet alle staal even mooi blauwt… maar een experimentje is altijd leuk…

je band is in elk geval mooi diepblauw geworden…

In elk geval zou ik zelf de Bezel (indien aanwezig) inclusief de veer en alles wat los kan verwijderen…
het glas kun je er meestal uittikken door de kast ondersteboven op een ring te leggen, en een “prop” aan de binnenkant op het glas te leggen… (zo groot mogelijk), dat neem je in de hand, en met een kunststof hamer tik je het glas er zo uit…

Tube… da’s ook iets wat ik eruit zo halen…

Titanium is eenvoudig te anodiseren, ik ga ook nog eens experimenteren… :slight_smile:

Bij het blauwen van het staal zal je naar verloop van tijd helemaal lijp worden van de vingerafdrukken die je erop krijgt!

Dat zou je al kunnen testen met je behandelde band.

Ik persoonlijk zou het niet doen.

Groeten.

Noël.

@Noël: Ook als het na behandelen is geolied? Op deze band zie in nog geen afdrukken, maar hij is nu nog lekker vet :slight_smile: