Stalenbandsluitingen met "micro"snelverstelling

Daar ben ik inmiddels behoorlijk verzot op. In de zomer wat minder van belang omdat de polsomvang dan sowieso iets minder variabel is, maar s’winters gaat het van vriespunt naar woning temperaturen met alle gevolgen voor die omvang.

M’n eerste horloge, we hebben het dan over begin '70 had deze feature al en liep daarmee best vooruit in de tijd.

.

Veel later kwam ik Citizens tegen met hetzelfde handige mechaniekje.
.
Bijvoorbeeld de

pmd56-2982-4
.
pmd56-2982-1.

Ook de JDM versie van de Superskyhawk was er mee uitgevoerd .

.
Rolex heeft op diverse type’s easylinks. Een schakel die open kan klappen en dan ca. 5mm meer ruimte geeft.
Bijvoorbeeld op de DJ’s
.

.
De Sea-Dweller heeft helemaal een uitstekende sluiting uit de "glidelock"serie.

.

Ook Omega doet een duit in het zakje.
Met bijvoorbeeld de Speedmaster
266px-Mark_Rutte_2015_(1)
TWO.

En dezelfde wordt ook gebruikt bij de Seamaster 300
.

.
En ook Oris doet het met z’n rubber band sluiting.
.

Kortom, een heerlijke feature om zeker bij stalen banden te hebben.

Ik denk, en hoop, dat ik nog het nodige gemist heb zodat er rekening mee gehouden kan worden bij toekomstige aanschaffen.

Gaarne jullie input!!

4 likes

Goed topic, ben zelf ook erg benieuwd!

1 like

Ik vindt het zo jammer dat je dit perfecte feature niet ziet bij de patek nautilus en ap Royal oak :sob:

1 like

Ik heb erg veel plezier gehad van deze sluiting, die je heel eenvoudig een tikkie strakker of losser kunt maken.

1 like

De Pelagos van Tudor heeft een mooie sluiting met een veer erin die dit een beetje automatisch doet.

Ja, dat is waar ook. Die was ik kompleet vergeten. Mooi systeem. :ok_hand:

Citizen heb je al genoemd…ik heb de CTZ Excalibur(bn-0100 serie) …echt ideaal die ratcheting banden :ok_hand:

Maar ik heb pas ook een Seiko LM gekocht en toen kwam ik erachter dat deze een speciale band heeft die zeg maar automatische rek heeft als mijn pols dikker word d.m.v een plaatje in de sluiting die uitschuift als het nodig is…had ik nog nooit gezien…ook erg comfortabel :ok_hand:

534b5a63ac4a27375c1349d953a10aed349f7803_1_666x500
s-l500 (55)

1 like

IWC was er ook redelijk op tijd bij. Ik vind sowieso dat ze met de Mark XV en XVI bijzonder dunne en zeer degelijke banden maakten. Dan praat je over 1999 tot en met 2010. Vanaf 2010 hadden ze de Mark XVII met micro adjustment sluiting en daarmee waren ze eerder dan Rolex denk ik? Er zaten volgens mij 5 micro standen op. Ook bijzonder is dat je de band kan verstellen door het IWC logo in te drukken aan de buitenzijde van de sluiting. Dus je hoeft het niet af te doen. Ik vond het heerlijk. Helaas stond het horloge mij verder niet aan. De Mark XVIII heeft ook deze sluiting.

En van het interweb (is van de Mark XVIII die hetzelfde systeem hanteert):

2 likes

SMPC, zelf de adjustable clasp opgezet.

2 likes