Ik vind dit altijd erg moeilijk te accepteren. Hoe belanden de horloges op het internet? Oris zou dan niet meer moeten leveren aan internet leveranciers, als je dat wel doet moet je ook gewoon service (garantie) leveren.
Waarom zijn er geen Patek’s in het grijze circuit te vinden? Het is dus wel mogelijk om dit te voorkomen. Aan de hand van serie nummers is toch te achterhalen aan wie het horloge oorspronkelijk geleverd is. Ik denk dat Oris (en vele anderen) het wel prima vindt en de omzet zo lekker omhoog weet te schroeven.
Dat de juwelier hier de dupe van is, begrijp ik natuurlijk wel.
ik ben benieuwd wat een jurist met verstand van europees recht hiervan zegt.
repareren van internet horloges onder garantie, dat snap ik. want garantie krijg je van de verkopende partij, en NIET van de importeur.
maar onderdelen/serviceparts weigeren is dacht ik niet meer toegestaan, je moet een concurrent de kans geven onderhoudswerkzaamheden te verrichten om zo koppelverkoop tegen te gaan (verkoop + min of meer verplicht onderhoud).
ook in US maken we dit mee met serviceparts voor machines die ik ontwikkel: we zijn verplicht deze voor een faire prijs te leveren als andere partijen het onderhoud willen plegen.
maarja, al heb je gelijk, gelijk krijgen is een andere zaak. span maar eens een rechtzaak aan…
ik heb dacht ik bij horlogemakers wel eens eerder de opmerking gezien heb dat ze alles repareren maar dat sommige merken geen onderdelen leveren.
je kunt eens navragen bij horlogemakers. op marktplaats zie ik wel eens advertenties langskomen, ik kan me daarvan nog pikotech.nl herinneren. ik ben benieuwd wat betreft Oris!
gegroet
Ton
Lowlander Schreef:
tja, goed punt Coenraad, dat had ik natuurlijk
zelf ook kunnen bedenken,:o alhoewel ik natuurlijk
al vaak de oris website had bezocht had ik nog
niet de store locator en service deel bekeken,
simpel weg omdat ik hem niet nodig had…maar goed,
daar staat dus het antwoord op mijn vraag: Friendsoforis.com is overigens een officiele
dealer.
Only purchase Oris watches from authorised Oris
retailers
AUTHENTICITY
Buying your Oris watch from an authorised Oris
retailer ensures that you get the full value from
your investment. Only an authorised Oris retailer
can guarantee that your watch is authentic. Oris
does not sell watches on the web. Therefore, a
watch purchased on the web from any other retailer
may be counterfeit, damaged, tampered with, or
contain inferior parts. You will find the list of
authorised retailers under store locator.
MAINTENANCE AND REPAIRS
Oris will not service under warranty any watch
purchased outside its selective network. Only an
authorised retailer can provide you with exclusive
access to Oris’s special parts and expertise. Any
watch that does not have its serial number or that
is not accompanied with the Oris Warranty Card
provided by the authorised retailer at the time of
purchase will not be recognised by Oris or any of
its service centers.
Ik kan me ook wel enigsinds verplaatsen in de juwelier maar ben het ook wel met Jurgen eens, dan gewoon er voor zorgen dat er niets van je product via internet verkocht wordt.
Beetje kinderachtig, afgezien of het nu juridisch wel/niet kan. Zo’n juwelier weet toch ook dat internet en reizen tegenwoordig doodnormaal en onderdeel van de maatschappij is ? En dat horlogeliefhebbers ook wel eens een horloge weer verkopen?
Zolang het origineel is en de klant heeft het horloge eerlijk gekocht (niet uit diefstal e.d. wat uit een registratiesysteem zou moeten blijken) , zou ik als juwelier gewoon service verlenen. Je verdient er toch op? Je hebt alleen niet verdient aan de verkoop. Geldt trouwens net zo voor andere merken.
Komt vooral over als zeer protectionistisch. Ik zou bij zo’n juwelier al niet meer komen.
Wat mij betreft is het inderdaad een beetje raar.
Zelf heb ik een Rolex gekocht in het grijze circuit, deze wordt gewoon door de dealers geserviced, ook onder garantie. Sterker nog, ik krijg korting op accessoires alsof ik het bij hen heb gekocht.
Ik denk dat als Oris zich op deze manier opstelt zij zichzelf een beetje uit de markt prijzen.
Het zal zo’n vaart niet lopen.
Dat wil zeggen dat ik het een rare opmerking van de juwelier vind.
Ik heb zelf namelijk een Oris via eBay gekocht bij een dealer in Zwitserland (jaar of 3 geleden). Na zo’n 1,5 jaar begon hij op willekeurige momenten stil te staan en heb ik hem naar een lokale dealer hier in Arnhem gebracht. Inclusief de aankooppapieren van de internet-deal.
Het was allemaal in orde, het horloge is gewoon opgestuurd naar Oris en onder garantie gemaakt.
Geen probleem dus. Oris levert deze service wel degelijk (als de internet dealer bij hun als zodanig bekend en geaccepteerd is). Als de juwelier hier niet aan mee wil werken, ligt het waarschijnlijk aal de juwelier zelf en niet aan Oris.
Ja & nee, ook ik koop graag iets via internet als het goedkoper is, maar als er iets aan een horloge is, lopen we inderdaad gelijk naar een dealer.
zijn natuurlijk de onschuld zelve, maar wereldwijd komt dit natuurlijk erg vaak voor.
En we lezen / schrijven hier zelf ook wel eens dat de replica’s niet van echt te onderscheiden zijn, zelfs forumleden en Ad’s komen soms bedrogen uit.
Als er dan een horloge via het net gekocht is en het moet gerepareerd worden omdat er geen origenele onderdelen gebruikt zijn, of er helemaal niet inzitten wordt er natuurlijk wel verwacht dat zij dit oplossen, liefst gratis of goekoop.
Dus als de mensen van tevoren gewaarschuwd zijn / worden kunnen zij er rekening mee houden.
Want, is het niet zo dat de fabrikant als zij een replica binnen krijgen, of onderdelen dit melden / aangifte doen?
Over verkoop van onderdelen heb ik geen mening want daar heb ik totaal geen verstand van.
Ik vind,
afgezien van het feit of het nu juridisch wel of niet klopt, dikke onzin van die juwelier.
Het is hetzelfde als je een auto koopt, bijv een renault, dat de dealer dan zegt, ja hallo, die heb je hier niet gekocht zoek het maar uit.
Dat de juwelier eventueel extra kosten in rekening brengt, wat hij normaliter bij zijn eigen klanten niet zou doen vind ik dan weer normaal.
Deze juwelier zou mijn centjes niet snel krijgen.
Bedankt voor jullie reacties, ik vond het ook een arrogante houding, het prijsverschilt met FriendsofOris.com is aanzienlijk maar heb intussen besloten dat dit model helaas toch te groot is voor mij. Later nogmaals gepast bij Siebel, en uiteindelijk naar huis gegaan met een Maurice Lacroix Miros duiker, voor de helft van de prijs…ik sluit niet uit dat er toch een keertje een kleiner of ander model van Oris komt… http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,159048,159048#msg-159048
Wat een enórme onzin! Als ik een auto koop bij een vrije garage of uit de krant dan zou ik die dus niet bij de dealer langs mogen brengen? Ik kan me voorstellen dat een juwelier niet zit te wachten op allerlei garantieaanspraken op een horloge dat hij niet heeft verkocht. Er zit voor hem immers geen marge op. Maar wat is er op tegen om tegen betaling reparaties te verrichten?
Goede reden om helemaal geen Oris te kopen! Vooral niet als de fabriek het stimuleert. Uiteindelijk is het dus eenvoudig weg geldklopperij. Je kunt stellen dat een juwelier ook moet leven en dus meer moet vragen dan een ‘webshop’. Je moet als ‘old school shop’ (zo, die bedenk ik ter plekke…) dus uitblinken in service! De klant moet overtuigd worden van meerwaarde als hij of zij bij een AD koopt. En zo’n afwijzende houding past daar niet bij!
Lijkt me btw moeilijk te handhaven. Ik heb een grijze Omega, gekocht in NL die hem heeft betrokken bij een Italiaanse AD. Diens stempel staat ook op de garantiekaart. Mocht ik service willen via een AD dan kan die met geen mogelijkheid met zekerheid beoordelen of ik hem:
zelf in Italië heb gekocht,
tweedehands van een Italiaan heb gekocht,
grijs heb gekocht.
Weigeren van service lijkt me dan ook zeer onbehoorlijk.
Wat nu als je dit horloge van de 1e eigenaar koopt en geen idee hebt dat de leverancier geen AD is?
Als ik alles zo lees wordt de soep niet zo heet gegeten. Wat Oris volgens mij zegt is dat zij geen horloges via internet servicen die niet via een officiële dealer zijn gekocht. Er zijn namelijk genoeg eBay-shops die een eigen stempel zetten. Mijn vader heeft dit ooit gehad met een Zeno.
Als er echter een stempel van een juwelier opstaat zal Oris het gewoon servicen. Zo stellen ze het gewoon in de voorwaarden. Oris heeft alleen het ydillische idee dat geen enkel horloge van een dealer via internet wordt verkocht
ik zou me er niet zo druk over maken als mijn oris uit de grijze handel kwam. De enige die er een probleem mee kan krijgen is de dealer zelf.
Aan de andere kant moet Oris ook niet zeuren want als dat niet bestond verkochten ze de helft minder
Tom vat het mooi samen…Eddy C heeft zeker een punt…>X…op zich geen onaardig persoon hoor…ik denk dat ie een grote vaste klantenkring heeft want als ie die houding aanneemt tegen alle nieuwe klanten is ie over een paar jaar failliet…alhoewel hij zit er lang dus…velen zijn heel tevreden met hem…ik kan er in elk geval niet zo goed tegen en zal daar zeker geen horloge gaan kopen.