Standpunt mbt service verlening van oris dealer

Beste horlogeliefhebbers,

Vanmiddag bij een juwelier binnen gelopen om eens een Oris duiker te zien en te passen. Het gesprek verliep verder prima hoor maar wat me verbaasde was zijn standpunt over de serviceverlening aan mensen die een Oris via internet hebben gekocht. Die serviced hij namelijk niet, en hij zegt er bij dat hij dit met goedkeuring van Oris doet. Sterker, hij merkte zelfs op dat Oris zelf vaak geen service verleent als blijkt dat het horloge via internet is gekocht.
Ik was verbaasd over dit standpunt van de juwelier die toch officieel Oris dealer is. Wat vinden jullie? Waarschijnlijk zijn er meer AD’s, ook van andere merken, die dit standpunt inemen. Op veel websites (bijvoorbeeld friendsoforis.com) wordt namelijk vaak benadrukt dat de standaard garantie van kracht is via het officiele dealernetwerk. Maar als er veel AD’s zijn die geen service verlenen heb je wel een serieus probleem als je het horloge via internet hebt gekocht.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Alvast bedankt.
Groet
Gijs

Staat er in de garantie voorwaarden iets over het kopen via internet?

Mijn beste,

Informeer eens bij de importeur.
Misschien dat je daar wat wijzer kan worden.
Ik ben benieuwd!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

tja, goed punt Coenraad, dat had ik natuurlijk zelf ook kunnen bedenken,:o alhoewel ik natuurlijk al vaak de oris website had bezocht had ik nog niet de store locator en service deel bekeken, simpel weg omdat ik hem niet nodig had…maar goed, daar staat dus het antwoord op mijn vraag:
Friendsoforis.com is overigens een officiele dealer.

Only purchase Oris watches from authorised Oris retailers

AUTHENTICITY
Buying your Oris watch from an authorised Oris retailer ensures that you get the full value from your investment. Only an authorised Oris retailer can guarantee that your watch is authentic. Oris does not sell watches on the web. Therefore, a watch purchased on the web from any other retailer may be counterfeit, damaged, tampered with, or contain inferior parts. You will find the list of authorised retailers under store locator.

MAINTENANCE AND REPAIRS
Oris will not service under warranty any watch purchased outside its selective network. Only an authorised retailer can provide you with exclusive access to Oris’s special parts and expertise. Any watch that does not have its serial number or that is not accompanied with the Oris Warranty Card provided by the authorised retailer at the time of purchase will not be recognised by Oris or any of its service centers.

Dat is een van de dingen die je op de koop toe moet nemen als je grijs inkoopt.

Als je het risico te groot vind dan zou het voor je gemoedsrust het beste zijn om te kopen via de officiële dealer.

Of je kunt grijs kopen, en mocht er iets met het horloge deze tegen betaling laten repareren bij een andere horlogemaker dan een Oris-dealer

Mag ik vragen welke juwelier het was?

tja erg raar maar ik kan er wel begrip voor opbrengen.
Als ik juwelier zou zijn en er komt iemand binnen met een horloge die gekocht is via een niet erkende leverancier zou ik ook zo gaan denken.
om kort te gaan hij heeft er totaal niets aan verdiend en ook zijn vakgenoten niet.
maar er word wel verwacht dat hij service gaat verlenen.
De denkwijze van deze juwelier begrijp ik wel tenslotte koopt een consument een horloge voor een bodem prijs bij waarschijnlijk een bedrijf met weinig onkosten en misschien wel horloges verkoopt uit een grijs circuit.
maar mag de juwelier voor de service opdraaien wel een beetje dubbel en wrang.

Ik vind dit altijd erg moeilijk te accepteren. Hoe belanden de horloges op het internet? Oris zou dan niet meer moeten leveren aan internet leveranciers, als je dat wel doet moet je ook gewoon service (garantie) leveren.

Waarom zijn er geen Patek’s in het grijze circuit te vinden? Het is dus wel mogelijk om dit te voorkomen. Aan de hand van serie nummers is toch te achterhalen aan wie het horloge oorspronkelijk geleverd is. Ik denk dat Oris (en vele anderen) het wel prima vindt en de omzet zo lekker omhoog weet te schroeven.

Dat de juwelier hier de dupe van is, begrijp ik natuurlijk wel.

ik ben benieuwd wat een jurist met verstand van europees recht hiervan zegt.

repareren van internet horloges onder garantie, dat snap ik. want garantie krijg je van de verkopende partij, en NIET van de importeur.

maar onderdelen/serviceparts weigeren is dacht ik niet meer toegestaan, je moet een concurrent de kans geven onderhoudswerkzaamheden te verrichten om zo koppelverkoop tegen te gaan (verkoop + min of meer verplicht onderhoud).

ook in US maken we dit mee met serviceparts voor machines die ik ontwikkel: we zijn verplicht deze voor een faire prijs te leveren als andere partijen het onderhoud willen plegen.

maarja, al heb je gelijk, gelijk krijgen is een andere zaak. span maar eens een rechtzaak aan…
ik heb dacht ik bij horlogemakers wel eens eerder de opmerking gezien heb dat ze alles repareren maar dat sommige merken geen onderdelen leveren.

je kunt eens navragen bij horlogemakers. op marktplaats zie ik wel eens advertenties langskomen, ik kan me daarvan nog pikotech.nl herinneren. ik ben benieuwd wat betreft Oris!

gegroet

Ton

Lowlander Schreef:

tja, goed punt Coenraad, dat had ik natuurlijk
zelf ook kunnen bedenken,:o alhoewel ik natuurlijk
al vaak de oris website had bezocht had ik nog
niet de store locator en service deel bekeken,
simpel weg omdat ik hem niet nodig had…maar goed,
daar staat dus het antwoord op mijn vraag:
Friendsoforis.com is overigens een officiele
dealer.

Only purchase Oris watches from authorised Oris
retailers

AUTHENTICITY
Buying your Oris watch from an authorised Oris
retailer ensures that you get the full value from
your investment. Only an authorised Oris retailer
can guarantee that your watch is authentic. Oris
does not sell watches on the web. Therefore, a
watch purchased on the web from any other retailer
may be counterfeit, damaged, tampered with, or
contain inferior parts. You will find the list of
authorised retailers under store locator.

MAINTENANCE AND REPAIRS
Oris will not service under warranty any watch
purchased outside its selective network. Only an
authorised retailer can provide you with exclusive
access to Oris’s special parts and expertise. Any
watch that does not have its serial number or that
is not accompanied with the Oris Warranty Card
provided by the authorised retailer at the time of
purchase will not be recognised by Oris or any of
its service centers.

Ik kan me ook wel enigsinds verplaatsen in de juwelier maar ben het ook wel met Jurgen eens, dan gewoon er voor zorgen dat er niets van je product via internet verkocht wordt.

@my own watch: het was juwelier van der Storm, in Zeist.

Beetje kinderachtig, afgezien of het nu juridisch wel/niet kan. Zo’n juwelier weet toch ook dat internet en reizen tegenwoordig doodnormaal en onderdeel van de maatschappij is :wink: ? En dat horlogeliefhebbers ook wel eens een horloge weer verkopen?

Zolang het origineel is en de klant heeft het horloge eerlijk gekocht (niet uit diefstal e.d. wat uit een registratiesysteem zou moeten blijken) , zou ik als juwelier gewoon service verlenen. Je verdient er toch op? Je hebt alleen niet verdient aan de verkoop. Geldt trouwens net zo voor andere merken.

Komt vooral over als zeer protectionistisch. Ik zou bij zo’n juwelier al niet meer komen.

Wat mij betreft is het inderdaad een beetje raar.
Zelf heb ik een Rolex gekocht in het grijze circuit, deze wordt gewoon door de dealers geserviced, ook onder garantie. Sterker nog, ik krijg korting op accessoires alsof ik het bij hen heb gekocht.
Ik denk dat als Oris zich op deze manier opstelt zij zichzelf een beetje uit de markt prijzen.

Het zal zo’n vaart niet lopen.
Dat wil zeggen dat ik het een rare opmerking van de juwelier vind.
Ik heb zelf namelijk een Oris via eBay gekocht bij een dealer in Zwitserland (jaar of 3 geleden). Na zo’n 1,5 jaar begon hij op willekeurige momenten stil te staan en heb ik hem naar een lokale dealer hier in Arnhem gebracht. Inclusief de aankooppapieren van de internet-deal.
Het was allemaal in orde, het horloge is gewoon opgestuurd naar Oris en onder garantie gemaakt.
Geen probleem dus. Oris levert deze service wel degelijk (als de internet dealer bij hun als zodanig bekend en geaccepteerd is). Als de juwelier hier niet aan mee wil werken, ligt het waarschijnlijk aal de juwelier zelf en niet aan Oris.

Sam

Ja & nee, ook ik koop graag iets via internet als het goedkoper is, maar als er iets aan een horloge is, lopen we inderdaad gelijk naar een dealer.

zijn natuurlijk de onschuld zelve, maar wereldwijd komt dit natuurlijk erg vaak voor.
En we lezen / schrijven hier zelf ook wel eens dat de replica’s niet van echt te onderscheiden zijn, zelfs forumleden en Ad’s komen soms bedrogen uit.

Als er dan een horloge via het net gekocht is en het moet gerepareerd worden omdat er geen origenele onderdelen gebruikt zijn, of er helemaal niet inzitten wordt er natuurlijk wel verwacht dat zij dit oplossen, liefst gratis of goekoop.

Dus als de mensen van tevoren gewaarschuwd zijn / worden kunnen zij er rekening mee houden.

Want, is het niet zo dat de fabrikant als zij een replica binnen krijgen, of onderdelen dit melden / aangifte doen?

Over verkoop van onderdelen heb ik geen mening want daar heb ik totaal geen verstand van.

Eigenlijk de rest ook niet, maar doe net alsof.

Ik vind,
afgezien van het feit of het nu juridisch wel of niet klopt, dikke onzin van die juwelier.
Het is hetzelfde als je een auto koopt, bijv een renault, dat de dealer dan zegt, ja hallo, die heb je hier niet gekocht zoek het maar uit.

Dat de juwelier eventueel extra kosten in rekening brengt, wat hij normaliter bij zijn eigen klanten niet zou doen vind ik dan weer normaal.
Deze juwelier zou mijn centjes niet snel krijgen.

Is het prijsverschil dan zo groot dat je dat risico neemt.

Bedankt voor jullie reacties, ik vond het ook een arrogante houding, het prijsverschilt met FriendsofOris.com is aanzienlijk maar heb intussen besloten dat dit model helaas toch te groot is voor mij. Later nogmaals gepast bij Siebel, en uiteindelijk naar huis gegaan met een Maurice Lacroix Miros duiker, voor de helft van de prijs…ik sluit niet uit dat er toch een keertje een kleiner of ander model van Oris komt…
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,159048,159048#msg-159048

Wat een enórme onzin! Als ik een auto koop bij een vrije garage of uit de krant dan zou ik die dus niet bij de dealer langs mogen brengen? Ik kan me voorstellen dat een juwelier niet zit te wachten op allerlei garantieaanspraken op een horloge dat hij niet heeft verkocht. Er zit voor hem immers geen marge op. Maar wat is er op tegen om tegen betaling reparaties te verrichten?

Goede reden om helemaal geen Oris te kopen! Vooral niet als de fabriek het stimuleert. Uiteindelijk is het dus eenvoudig weg geldklopperij. Je kunt stellen dat een juwelier ook moet leven en dus meer moet vragen dan een ‘webshop’. Je moet als ‘old school shop’ (zo, die bedenk ik ter plekke…) dus uitblinken in service! De klant moet overtuigd worden van meerwaarde als hij of zij bij een AD koopt. En zo’n afwijzende houding past daar niet bij!

Menno