Ik ben nieuw en onbekend met vintage horloges. Ik verdiep me er momenteel in. Das al erg leuk! Al enige tijd ben ik aan t lezen over de horloges die tijdens WW2 (met name horloge makers uit dirty dozen reeks) werden gemaakt. Deze categorie vintage horloges spreekt me erg aan. Wat ik graag zou willen weten is wat een betrouwbare start optie is om een van die horloges aan te schaffen. Ik ken de veilingen niet en weet niet of bijv chrono24 betrouwbaar is. Zijn er sites Of online veilinghuizen? Of verkopers in NL ? Of kan je beter starten bij een bezoek aan een veiling?
vooral de Omega 30T2 RAF is behoorlijk bekend, heb er zelf eentje gehad… …maar veruit de meesten die aangeboden worden zijn Franken-watches - samenraapsels, met vaak wijzerplaten die maar heel in de verte doen denken aan het origineel. Is echt een mijnenveld.
Het is een hele wetenschap op zich. Andere site die wellicht wat houvast biedt is mwrforum.net. Ook op ons forum is best wat know-how aanwezig, weet ik.
De Timor, Vertex en Record zijn versies van de Dirty Dozen die nog weleens voorbij komen voor bescheiden bedragen. Omdat het geen A-merken zijn, zijn deze ook minder gevoelig voor namaak.
Voor de duidelijkheid bijna alle Dirty Dozen horloges zijn geleverd toen de oorlog feitelijk al voorbij was.
Zoals hierboven wordt aangegeven, echt een mijnenveld! Er zijn er veel meer in omloop volgens mij…dan dat er ooit gemaakt zijn.
Daarbij zijn ze natuurlijk niet zo betrouwbaar en waterdicht als modernere horloges!
Voor de bedragen die de originele moet kosten…zou ik persoonlijk rond kijken voor wat anders. Denk ook aan de diameters die de horloges destijds hadden. 32-35 mm. Deze zijn vaak qua grote niet echt draagbaar in het dagelijkse leven.
Ik zou ook eens kijken op TZ-Forums en dan in het topic BMW (British Military Watches). Dit is een forum gericht op vintage Army watches. Leuk om ook te lezen!