starten met leren horlogemakers draaibank

Ik krijg binnenkort een heuse draaibank in bezit, is al bijna 100 jaar in de familie… Na een jaar of 2 oefenen ben ik vrij zelfverzekerd wat betreft het uit elkaar halen, schoonmaken en weer opbouwen van uurwerken.

Maar dit is wel een mooie volgende stap, echter heb ik geen idee waar te beginnen, of met wat te beginnen. Misschien zijn er mensen met tips over websites/filmpjes weet ik het wat waar ik wat meer informatie kan vinden over hoe te beginnen? simpele oefeningen, of überhaupt welk materiaal te gebruiken en waar dit te kopen… Ik heb echt geen flauw idee.

Alvast bedankt!

18 likes

Al op joetoep gekeken, daar is wel een en ander te vinden. Het beste is denk ik iemand treffen die het in het echie kan voordoen…

1 like

Ja, maar ik dacht wellicht zit er op het forum iemand met wat lokalere info!

Helaas zijn de 2 generaties horlogemakers in mijn familie niet meer beschikbaar… de 3e generatie heeft voor het klokmakersvak gekozen, dat is net een wat andere schaal. Desalniettemin ook veel kennis, dus daar zal ik zeker langsgaan :slight_smile:

2 likes

En wat voor eentje! Ziet er een heel net beestje uit. Lorch, 8mm? Vrij compleet ook op het eerste zicht, inclusief kruistafel (en bijhorende beitelhouder, die pokke lastig te vinden zijn, heb ik gemerkt voor de mijne). Dat kistje is best wat centjes waard.

Ik zit zowat in dezelfde situatie, behalve dat ik die van mij gewoon gekocht heb want jammer genoeg geen horlogemakers in de familie :wink: maar zelf ook nog geen ervaring met draaibanken, dus voorlopig enkel de headstock eens uiteen gehaald en onderhouden (schoonmaken, oliën en terug assembleren, dus ook geen rocket science).

Dat ga ik deze week proberen regelen hier. De lokale oude horlogemaker een voorstel doen voor privéles - fingers crossed :slight_smile:

3 likes

Vermoed een Leinen. Inderdaad een mooie draaibank.

Advies: er is een boek in het Duits en Engels met de vertaalde titel “ de horlogemaker en zijn draaibank “

2 likes

Geen idee of “onze” Stefan Ketelaars u een kijkje in zijn keuken gunt, maar het is het proberen waard :innocent:

2 likes

Deze dus :wink: inderdaad, die is erg goed.

Ik heb 'm van Historischer Uhrenbücher gekocht. Niet goedkoop wel, voor zo’n dun boekje, maar absoluut de moeite qua inhoud.

2 likes

Wat voor soort onderdelen maakt een horlogemaker eigenlijk met een draaibank? Asjes?

O maar die hebben een CnC gestuurde draaibank. Dat is heel wat anders.
Ik denk dat hij het niet eens meer kan op zo’n oudje.

1 like

Onderschat die man niet!
En op een oude fiets etc. etc. :innocent:

3 likes

Ja ik vraag het mij ook af.
Vind het wel knap wat ze toen maakte.
Zie altijd alleen een draibankje.
Maar ik kan niets met alleen een draaibankje.
Ik heb zelf een draaibank en een freesbank anders kan je nog niets vind ik.
Ik heb het ook geleerd van de oude mannen.
En we moesten de beitels zelf slijpen.
Ja je moet ervaring hebben met de draaibank zodat je weet waar de speling en afwijking zit.
Wand als je bij voorbeeld 0,1 mm voorzet wil het niet altijd zo zijn dat je er ook 0,1 afdraaid.
Heeft te maken met de vering enz.
Dus veel oefenen.
En oppassen dat je niet tehard gaat en of dat het uitbreekt.
Succes.

2 likes

Ik heb het ook op een oude fiets meer dan 50 jaar geleden geleerd.
Van de oude mannnen.
Het is zeker leuk om te doen verspanen.

2 likes

Lang geleden, in het voorbereidend jaar van de HTS (daar moest je doorheen als je van de MULO kwam en de “echte” HTS wilde doen) hadden we het vak “werkplaatstechniek”. Daar leerde je ook met een draaibank werken, zij het eentje op “volwassen” formaat. Dat vond ik destijds best spannend maar ook wel leerzaam. Dankzij die ervaring kon ik het jaar daarop een vakantiebaantje in een fabriek voor meet- en regelapparatuur krijgen en daar mocht ik zowaar aan een “echte” draaibank staan. Zo moeilijk is het echt niet en met zo’n klein draaibankje ook veel minder gevaarlijk… Opspannen, beitel instellen en draaien maar.
Begin gewoon met een niet superhard stuk rond staal dat in de klauwplaat past en maak het wat dunner, of maak er iets van dat trapsgewijs verloopt. Oefening baart kunst en dan krijg je het vanzelf in de vingers.

4 likes

, Wij maken balans asjes, of tappen polijsten, nieuwe tappen in balans asjes , tandwieltjes, etc etc soms is dat nodig als je niet aan onderdelen of een donor binnenwerk kan komen.

3 likes

Die is hier wel aanwezig, maar niemand kan je info geven zodat je een draaier kan worden, zeker niet op horloge gebied. Iemand moet het voordoen en dan kan je het leren, een andere manier bestaat niet.

4 likes

Geloof ik direct. Aan de andere kant, beginnen met wat simpele dingen om gevoel erbij te krijgen? Kan dat wel aan de hand van bijvoorbeeld YouTube? En zo ja, waar beginnen? Ikzelf heb wel interesse in vooral de basis bijvoorbeeld.

1 like

Op de vakschool in Schoonhoven was er destijds een cursus draaien, ik dacht 4 dagdelen. Je zou eens kunnen uitzoeken of Gertjan die daar jog steeds geeft.

1 like

Tja, Het probleem zit in, hoe een beitel te slijpen, voor vele draaiwerkjes heb je soms een ander model beitel nodig. Om dat via pc uit te leggen ben je wat weken bezig, en dan begrijp je het waarschijnlijk nog niet, daar in tegen als ik, of iemand anders je dat uitlegt, en je daar even bij kan toekijken, is dat in een paar uur tijd geregeld. Dan kan je alle soorten beitels maken, en begrijp je ook waarom dat je dat model moet maken. Het draaien zelf op zich is spelen, belangrijk is daarvan het toerental, de beitel moet op de juiste hoogte zitten t.o.v het werkstuk, wat materiaal kennis. en een beetje uitleg over de hulpstukjes die bij de draaibank zitten. Maar om te kunnen spelen met een draaibank moet je wel beginnen met een goede beitel te kunnen maken. Zonder goede beitel kan je niet draaien

2 likes

Uhm, dat heb ik wel geleerd van YouTube.

:grinning: :ok_hand:

Zo te horen volgt u mijn werk niet.

Mijn meest gebruikte machines in mijn werkplaats zijn de draaibanken. Ik heb geen CNC draaibank in mijn bezit, wel een CNC freesmachine.

Backlash
image

@Auke95
Draaien op een horlogemakers draaibanken komt vooral neer op draaien op je gevoel, dus stel je maakt een as die moet kunnen draaien in een lagersteen dan draai je voorzichtig net zo lang materiaal van je stock materiaal af tot deze perfect in de lagersteen past. Je leert het vooral door te doen, verschillende materialen draaien weer totaal anders. Mijn tip is begin met het draaien van messing, dit materiaal draait erg gemakkelijk en je beitels gaan lang mee.

Hoe dan ook wens ik je veel plezier met je geweldige draaibank!

12 likes