Starten Quartz na nieuwe batterij

Ik heb in één van mijn Swiss military horloges een nieuwe batterij gezet. Een seiko gaat dan direct weer lopen, deze niet. Nou herinner ik me dat je iets even moet vrbinden 9kortsluiten?) om op te starten. Ik laat de kast nog even open en wacht op advies.

Vr Gr en alvast bedankt voor de gouden tip.

RoB

Vaak staat er ergens een + tekentje op het uurwerkje. ALs je een foto post kunnen we mee kijken :slight_smile:

De batterij zit er in met de + naar boven, zoal hij ook zat bij uitnemen. er ligt een folie ondert batterijtje, zit ook weer op zijn plaats. Alles zit zoals het hoort. het gaat om t opstarten van de motor als het ware.

Welk werkje is het ?

Staat er nergens een klein “drukkertje” met de vermelding “AC” (“All Clear”) op het werkje ?

Indien ja, dan kan je twee dingen proberen: er even gewoon op drukken met de punt van een pincetje of …contact maken (met een metalen pincetje) tussen deze AC en de + van de batterij (dus bovenkant)…

Meestal moet je voor een herstart deze twee punten gedurende enkele seconden kortsluiten…

Hopelijk helpt dit.

MVG,

Morse.

ik zal nóg eens kijken, dat +met+ verbinden dat was wat ik ook in gedachten had…
het enige wat er op staat is

ronda one jewel.

Sommige Seiko’s moet je ook resetten, soms een aantal knoppen na elkaar, best ingewikkeld :slight_smile:

Hoi Rob, bij een Seiko lukt het ook altijd gewoon, dat staat zelfs in de binnenkant van de kast met een sticker, maar ik denk dat hier meer aan de hand is. De sc wijzer draait ineens ook los rond… dat hoort niet. total loss vrees ik. jammer.
Morgen doe ik mijn monster om, kijken of je m herkent :wink: