Starten van automaat

Ik heb twee automaten. Een Eta C01.211 (Tissot) en een Valjoux 7750 (Baume & Mercier). Aangezien ik ze beide niet zo vaak draag, staan ze regelmatig stil. Wat mij opvalt is dat de eta na het om de pols doen meteen weer loopt en de Valjoux niet. De laatste moet ik eerst handmatig opdraaien en soms ook eerst op het glas tikken voor deze start. Het horloge verkeert overigens in nieuwstaat, het uurwerk is niet vies. Is dit een normaal verschijnsel bij deze verschillende automaten, of is er iets anders aan de hand?

Groet,
Richard

Horloge/uurwerk “verkeert in nieuwstaat” !! Maar wel 10 jaar geen ondehoud genoten en dus geen “olie ververst” :S of ???
Beat error controleren ( recht tikken ) !!

Dus even naar de horlogemaker en laten controleren ( meten is weten ) !!
Deze beste man/vrouw weet dan ook wel te vertellen / meten of het klokje echt dus idd zure olie heeft :S
De meetbare “amplitude” de power zeg maar van het uurwerk is erg belangrijk m.n
bij een chrono uurwerk.

Zie toch regelmatig bij de 7750 werkjes dat ze stoppen met tikken bij/tijdens het inschakelen van de chrono-functie op het moment dat de datum en dag wil wisselen.
Zie ook wel eens 7750 uurwerkjes die bewust een niet gelijktijdige wissel hebben van de dag/datum toegepast door gerafineerde horlogemakers om zodoende de belasting zo laag mogelijk te houden op één moment en om zodoende te voorkomen dat het uurwerk stop valt :sunglasses:

Ik geef de voorkeur aan het "opvoeren van de amplitude"
De dag wisseld immers gelijktijdig met de datum toch >X

Normaal gesproken zal je een stilstaande automaat een slag of tien moeten opwinden voordat hij gaat lopen. Bovendien bouw je hiermee al een kleine gangreserve op.

Wanneer hij na tien/twintig slagen niet vanzelf gaat lopen is dit wel een indicatie dat een servicebeurtje nodig is. Op het glas tikken zou niet nodig moeten zijn.

Ik heb een Frederique Constant met Eta 2824 en deze begint niet meteen te lopen als ik hem oppak nadat deze leeg is.
Ik beweeg hem dan altijd eerst een paar keer heen en weer.

Kan ik deze nou ook met een paar slagen opwinden en welke kant moet ik de kroon dan opdraaien, heb dit namelijk nog nooit gedaan bij een automaat.
En het is een geschroefde kroon dus dan zal ik hem waarschijnlijk eerst een keer moeten uittrekken.

En het is een geschroefde kroon dus dan zal ik hem waarschijnlijk eerst een keer moeten uittrekken.

Nee hoor , losschroeven en klokwijs draaien een slag of 30, je hoort een licht geratel.( waarschijnlijk ):)o

Zenith* Schreef:

Ik heb een Frederique Constant met Eta 2824 en
deze begint niet meteen te lopen als ik hem oppak
nadat deze leeg is.
Ik beweeg hem dan altijd eerst een paar keer heen
en weer.

Kan ik deze nou ook met een paar slagen opwinden
en welke kant moet ik de kroon dan opdraaien, heb
dit namelijk nog nooit gedaan bij een automaat.
En het is een geschroefde kroon dus dan zal ik hem
waarschijnlijk eerst een keer moeten uittrekken.

Zit er geen gebruiksaanwijzing bij?

Kroon losdraaien en dan net als een gewoon horloge opwinden, daarna uittrekken om de datum, dag en/of tijd in te stellen.
Kroon weer indrukken en met beleid (om de schroefdraad niet te mollen) weer vastdraaien.