Stationsklok gelijk zetten

Beste ,

Ik ben een liefhebber van stationsklokken zoals Mondaine horloges

Nu heb ik ook een dubbele stationsklok van Karlsson gekocht ; eigenlijk twee aparte klokken die met magneten worden vastgezet .

Nu constateer ik dat bij een klok de urenwijzer niet goed staat op het hele uur . ( de kleine wijzer staat bij het hele uur voor het urenstreepje ipv op het streepje )

Kan ik dit bijstellen je kunt het binnenwerk los schroeven maar ik weet niet of dit andere problemen .
Mvg

Waarschijnlijk kan je dit oplossen door de wijzers te verwijderen en correct terug te plaatsen. Niet zo erg moeilijk bij een wandklok normaal gezien.

1 like

Heb je misschien een foto van deze klok?

Secondewijzer bovenaan (en even stilstaan) en de minutenwijzer exact op de minuut (verspringend) is eigenlijk het meest wezenlijke van een stationsklok. Als kind van zes intrigeerde mij dat al op Den Haag SS en Den Haag HS.

1 like

Bij veel klokken (behalve bv. een comtoise) is de urenwijzer op dezelfde wijze gemonteerd als bij een horloge
Dus kun je de urenwijzer waarschijnlijk gewoon naar de juiste plaats bewegen. Als je het niet vertrouwd, neem dan even de minutenwijzer er af, dan kun je vaststellen hoe de uurwijzer gemonteerd zit.

Hierbij twee foto, s

3 likes

Wow, bedankt! Tot nu toe houdt lief de boot af, maar ik zoiets ook wel willen!

Vind het wel apart dat juist zij geen dubelzijdige stationsklok leveren :thinking:
Die zou ik direct kopen nl.

Zoals op mijn foto,s te zien was stond de uurwijzer bij een klok niet goed afgesteld…
Ik heb vandaag de klok gedemonteerd en heb de uurwijzer goed afgesteld.
Viel gelukkig mee .

Hans

1 like