Stationsklok

Effe iets helemaal anders. Ik stond vanmiddag op het station en keek - hoe kan het ook anders - naar de klok. Nu reis ik niet vaak met de trein dus viel me nu pas op dat de gang van de secondenwijzers het midden houdt tussen het per-seconde-tikken van een kwartsuurwerk en de geleidelijke gang van een mechanisch uurwerk. Versnellen en vertragen, zeg maar. Ik vond het een apart detail.

Maar daar ging het me eigenlijk niet om. Het viel me namelijk op dat de secondenwijzer eventjes stopt (gedurende een seconde of twee, lijkt het) terwijl de minutenwijzer verspringt. Ook dat was me niet eerder opgevallen, maar hij doet ‘t pas op 18 seconden i.p.v. 60. Dat zal wel een foutje zijn: op Utrecht deed ‘ie het wel goed. Maar wordt dit niet allemaal centraal aangestuurd?

3 likes

Volgens mij wordt het inderdaad centraal aangestuurd, vandaar het wachtmoment. Alle klokken lopen iets te hard, en net voor de hele minuut wachten ze op het centrale signaal.
Mondaine heeft overigens ook een horloge dat dat doet, de stop2go.

6 likes

Misschien is dit een systeem zoals dit:

Een aparte “masterclock” en een “wijzerplaat met motor” (zonder uurwerk). Googelen op bijvoorbeeld telequartz of masterclock.

Niet de minste merken hebben dergelijke systemen geleverd :joy:

2 likes

Moest ook gelijk aan deze denken. Erg leuk gedaan.

Ja, heb ik ook wel eens gezien.
Waarschijnlijk een ‘sync’ moment.

5 likes

Oeff
 Heb ik gelukkig toch nog iets aan mijn mechanische horloge :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Als die per 2 seconden tikt moet je de batterij vervangen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Uit het wiki artikel (waarvoor dank @vahalis):

De stationsklok is voorzien van een secondewijzer. Deze wordt niet centraal gestuurd maar loopt zelfstandig. Het motortje daarvoor wordt gevoed door de 230-voltvoeding die ook wordt gebruikt voor de klokverlichting. Om zeker te weten dat de secondewijzer op tijd bovenaan komt is hij iets te snel afgesteld. De secondewijzer maakt een hele omwenteling in ongeveer 58 seconden. Daarna blijft hij stilstaan doordat een palletje de beweging blokkeert tot de externe impuls de klok een minuut verder doet springen.

Uit het bovenstaande blijkt dat de klok vlak voor een hele minuut 1 of 2 seconden voor staat. Deze afwijking is te gering om van belang te zijn.

Het komt ook regelmatig voor dat door slijtage van het uurwerk het palletje blijft hangen en de secondewijzer dus stil blijft staan

Kijk, dat verklaart het feit dat de klok op Helmond pas bij 18 seconden de minuten verzet: de minutenwijzer wordt centraal aangestuurd maar de secondenwijzer niet (
en die staat dus om een of andere reden verkeerd bv. door versleten palletje, wat niet centraal gecorrigeerd wordt).