Spannend!!!
Ik weet niet hoe oud oud is in deze. Maar ze gebruiken 904L pas sinds 2000 in hun hele lijn geloof ik. Ik dacht me te herinneren dat ze de sub al een stuk eerder in 904L maakten.
Het ging om een 16233, die (zo heb ik mij laten wijsmaken) al uitgerust is met een kast van 904l.
Even uit de materiaalkunde doos:
Chemische samenstelling is de sleutel tot het bestuderen en bepalen van de fysische eigenschappen van 316L en 904L. We geven de chemische samenstelling van de twee geanalyseerde SS-klassen aan die we in de onderstaande tabel bestuderen.
rang | C | Mn | Si | P | S | Cr | Mo | Ni | Cu |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
316L | 0.03 | 2.0 | 0.75 | 0,045 | 0,030 | 16,0-18,0 | 2,00-3,00 | 10,0-14,0 | / |
904L | 0.02 | 2.0 | 1.00 | 0,035 | 0,035 | 19,0-23,0 | 4,0-5,0 | 23,0-28,0 | 1,0-2,0 |
Zoals je in de bovenstaande tabel kunt vinden, heeft 316L en 904L staal een vergelijkbare chemische samenstelling in het gehalte aan C, Si en Mn, maar het legeringsgehalte zoals chroom, nikkel en molybdeen van 904L staal is veel hoger dan 1,6 keer dat van staal 316L- en 904L-staal bevatten een bepaalde hoeveelheid koper, wat de corrosie van zure vloeistof, met name chloride op roestvrij staal, effectief kan vertragen, waardoor 904L-staal beter bestand is tegen corrosie en slijtage dan 316L. Bovendien is 904L een veel hogere weerstand tegen chloriden bij verhoogde temperaturen. Als 904L een betere corrosieweerstand heeft, kan ik 316L vervangen door 904L? Het antwoord is nee! Het hogere nikkelgehalte van 904L maakt het een duur onderdeel en dit zal de totale kosten beïnvloeden.
Er is geen verschil tussen 316L en 904L staal in sterkte en hardheid. Beiden hebben een vergelijkbare Rockwell-hardheid (HRB) die kleiner is dan 95 en hun treksterkte is beide ongeveer 490 MPa. Deze eigenschappen zijn gespecificeerd voor plat gerold product (plaat, vel en spoel) in ASTM A240 / A240M. De specificatie voor pijp en staaf is vergelijkbaar, maar niet noodzakelijkerwijs identieke eigenschappen worden gespecificeerd.
Het verschil zit dus in chroom en molybdenum waardoor 904l iets meer krasbestendig zal zijn . Let wel; dit is marginaal aangezien de hardheid (nagenoeg) gelijk is.
904 is (marginaal) MEER krasbestendig dus. Dat is tegen de publieke opinie in. Misschien zit het bij de eindgebruiker tussen de oren en valt een kras op een rolex eerder op omdat er meer voor is betaald.
En als het even hard is neem ik aan dat rolex het ook overdrijft dat ze voor de bewerking van 904 heel speciaal gereedschap nodig hebben tov andere horlogemakers.
Afhankelijk van temperen en afbakken. Als je dat verneukt heb je ook met 904L een stuk borstplaat in handen.
Ik dacht altijd dat Seiko 316L gebruikte… Eh, iemand?
Hoe dan ook maakt het mij niet uit. Chloorbestendigheid bij hoge temperaturen, de meesten hier krijgen een hartverzakking als je zegt dat je met je horloge onder de douche stapt.
Hahahaha… Een Emperor Tuna en een monocoque Marine Master “ever brilliant”? Alsof een doodgewone MM300 of SBBN031 ooit ook maar een vlekje ontwikkelde.
Daarom vind ik dat geouweneel over staal dus zo’n oeverloos gelul in de ruimte. Ik heb een LordMatic uit 71 met monocoque kast van pisbakkenstaal waar ik ook met geen mogelijkheid een vlekje roest op kan ontdekken.
Om Grand Theft Auto San Andreas te parafraseren: “the sciences of horology and marketing have combined to bring you Air.”
“Pump up your game. Be a winner.”
904 is heeft zeker voordeel tov 316. Zout, of te wel natrium chloride, kan putcorrosie veroorzaken in 316. De toevoeging van molybdeen in 904 verhoogd de weerstand
Oh ja, goed punt
Ball gebruikt ook al een tijdje 904L
Alleen zij doen er geen aparte campagne omheen
Omega experimented with 904L or ‘Uranus Steel’ with the PloProf dive watches in 1971-72. The inspiration came from French deep sea diving company COMEX, who used this steel in their diving bells due to superior corrosion resistance in salt water.
904L heeft een aantal voordelen ten opzichte van 316L waar de meeste gewone stervelingen niets aan hebben. Toegegeven, ik moet altijd een beetje kokken als ik iemand Oystersteel hoor zeggen, maar het klinkt beter dan Uranus Steel
Volgens mij zijn alleen de rolex kasten van 904L gemaakt. Andere onderdelen van 316L.
Alleen de kast wordt door Rolex genoemd. Zover ik weet is 904L erg moeilijk staal om uit te vrezen en de kast wordt in de juiste vorm geperst, zoals te zien is in het onderstaande filmpje.
Onderstaand een duidelijke uitleg:
https://wldstainless.com/nl/whats-the-difference-between-316l-and-904l-steel/
Toch zou het nog leuker zijn wanneer het om een teaser van een nieuwe racetimer met zilverkleurige dial gaat. Of een ltd ocean porsche 904.
Het staal boeit me niet zoveel, ik zie de voordelen niet tov 316 bij een horloge. (en ik verkoop tonnen rvs per maand)
Gepolijste middelste links. Niet slecht. Voor de rest kastvorm typische oystercase, dus een 40mm Sub clone?
dacht ik ook na bezoek v/d website, maar geen open caseback op dat model…