Steinhart een plakmerk?

Kan iemand defieneren wanneer iets een plakmerk is?

Is dat bijvoorbeeld als een merk alleen maar modellen van gerenomeerde merken probeert te evenaren, en geen of nauwelijks eigen ontworpen modellen produceerd?

Merken zoals Steinhart, CW, invicta en andere doen dat veelal namelijk.

En in hoeverre zijn de meningen onafhankelijk als een merk als steinhart speciale modelen voor dit forum maakt.

Mmm, ik weet niet of je dat als ‘plakmerk’ kunt definiëren. Een plakmerk is meestal een serie horloges, 1 ontwerp met dat uiteindelijk onder verschillende merknamen wordt verkocht. Dus alleen de naam op de plaat is anders.

Wat Steinhart c.s. doen, ligt meer in de lijn van hommages: een soort van eerbetoon aan grote (vaak extreem dure en onberijkbare) merken en modellen. Niet om ze als een kopie aan te bieden en niet om de eigenaar de gelegenheid te geven om te showen met ‘…kijk eens wat ik om mijn pols heb…’. Vaak geven merken als Steinhart een eigen draai aan het originele ontwerp: een grotere kast, combinatie van details die je niet aantreft bij de originele uitvoering etc.

Velen, ook hier op het forum, hebben moeite met dit concept. Vaak is het een kwestie van perceptie en gewenning. Om een voorbeeld te geven: de Sinn 156 is een hommage van de Heuer Bundeswehr volgens tegenwoordige maatstaven. Toen het horloge uitkwam zouden sommigen hebben kunnen zeggen dat het een schaamteloze kopie was. (Was het ook: Sinn wilde Heuer van de markt drukken in de race om een contract bij de Bundeswehr met een bijna identiek horloge voor een lagere prijs…). Momenteel liggen de marktprijzen (vraagprijzen) voor een Heuer B’wehr en een Sinn 156 niet zo ver uit elkaar… (resp. 1600 - 2000 euro voor de Heuer en 1200 - 1600 euro voor een Sinn). Men kijkt er tegenwoordig anders tegen aan!

Menno

(Zo, de knuppel is weer in het hoenderhok)

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

zit klaar met Corona en pinda rotsjes

Verder ben ik het wel eens met Menno. Daarnaast heb ik voor 2012 het voornemen om nog milder te worden dan in 2011. Dus plakmerk of niet, gewoon genieten.

Gr. Roel

Krabong Schreef:

Verder ben ik het wel eens met Menno. Daarnaast
heb ik voor 2012 het voornemen om nog milder te
worden dan in 2011. Dus plakmerk of niet, gewoon
genieten.

Gr. Roel

(tu)(tu) We gaan een leuk jaar tegemoet! (tu)(tu)

M.

Ik een Grolschje en nasi in de wok.
Steinhart is wel veel horloge voor je geld.
Ik vind hun eigen ontwerpen helemaal niks, dus prima dat ze ook
plakkers/neppers/hommages maken.

Krabong Schreef:

Verder ben ik het wel eens met Menno. Daarnaast
heb ik voor 2012 het voornemen om nog milder te
worden dan in 2011. Dus plakmerk of niet, gewoon
genieten.

Gr. Roel

Ja, voor mij is een ‘plakmerkhorloge’ er een van een bedrijf dat horloges maken duidelijk niet als core business doet. Denk daarbij aan kledingfabrikanten die horloges als accessoire leveren. Ze worden niet in eigen huis gemaakt en bestaan vaak uit goedkope onderdelen. Ze worden dan ook niet gekocht door horlogeliefhebbers, maar door mensen die een horloge kopen omdat ze het gelijknamige kledingmerk leuk vinden en het horloge er toevallig wel hip uitziet.
Horlogemerken die bij het ontwerpen van hun collectie erg kijken naar de iconen in horlogeland, zoals Subs, Daytonas en Datejusts, zijn voor mij geen plakmerken. Het zijn namelijk weldegelijk horlogefabrikanten, maar hoogstens wat fantasieloze merken (of klonenboeren) en ze spelen gewoon op zeker. De iconen worden namelijk wereldwijd gewoon door heel veel mensen bewonderd. En als je horloges maakt die hierop lijken, maar voor een fractie van de prijs, ga je er waarschijnlijk wel wat van verkopen. En dat blijkt de laatste vijftig jaar ook een beproefd recept. Maar goed, dat is hoe het in mijn beleving zit. Ongetwijfeld zijn er ook mensen die er anders over denken.

Het woord “eerbetoon” is natuurlijk onzinnig. Eerbetoon breng je zonder daar zelf beter van te willen worden.

Over originaliteit kun je discussieren. Maar voorzover ik weet ontwerpt en vervaardigt Steinhart iig zèlf (muv de movements zelf dan).

Ik vind de Apollon iig geniaal mooi en zeker geen plakker.

En als je nu een hommage maakt van een plakmerk, met een andere naam op de wijzerplaat, is het dan een neppert?

En andersom?

Volgens mij is een plakmerk een vaak in het verre oosten gemaakt horloge waarvoor een klinkende franse of duitse naam wordt verzonnen.Dit wordt dan op de wijzerplaat gezet en dan lijkt het een zwitser of duitser of wat dan ook.
Wat niet wil zeggen dat het dan bagger is want er zitten ook wel goede tussen.
Ik heb er ook wel een paar die het overigens prima doen.

Volgens mij zijn dit plakmerken maar ze doen het prima en zitten goed en netjes in elkaar.De bovenste is trouwens een Graf von Monte Wehro ( dat klinkt wel )

groetjes Lenno

ad. 1. Een Golden Bridge kost aanmerkelijk meer!

hcptdg Schreef:

Het woord “eerbetoon” is natuurlijk onzinnig.
Eerbetoon breng je zonder daar zelf beter van te
willen worden.

In die zin heb je helemaal gelijk. Laat ik het uitleggen: in de klassieker (auto’s) wereld is natuurlijk hetzelfde gaande: AC Cobra, Jensen, Vicarage Jaguar en Bob Petersens Blower Bentleys. Dichter bij mijn merk (Triumph): auto’s die zijn gebouwd naar aanleiding -laat ik het zo maar noemen- van succesvolle racers en rallyauto’s uit de 50’er en 60’er jaren. Hetzelfde omschrijvingsprobleem: hommage, replica enz. doet zich voor. Langzamerhand wint het woord ‘tribute’ terrein. Een wat neutraler woord. En ik heb voor ‘tribute’ in het Nederlands niets anders voorhanden dan ‘eerbetoon’. Vandaar.

(En om de vergelijking tussen auto’s en horloges nog wat verder door te zetten: Vicarage Jaguars en Bob Petersens Bentleys zijn op clubdagen net zo welkom als de auto’s die ooit de oorspronkelijke fabriek hebben verlaten. En ik kan op clubdagen in Engeland uuuuren praten met een Brit met grijze baard, oude trui en barbour die jaren gewerkt heeft aan zijn ‘works replica’).

Maar goed, zoals ik al schreef: in de zin die jij omschrijft, heb je geijk.

Menno

Bekijk het eens van de positieve kant.
Merken als Steinhart en Invicta zijn aan de “veilige” kant begonnen.
Inmiddels hebben ze zich ontwikkeld tot horlogefabrikanten die in staat blijken horloges met een eigen ontwerp en een aantrekkelijke prijs-waarde verhouding te maken. Ik geloof dat we daar geen van allen slechter van worden.

De titel van het topic stond bij mij in ieder geval garant voor een dikke grijs. :smiley:

Verder onthou ik me van commentaar op de inhoudelijke vraag. Gewoon om niet weer in dezelfde discussie te verzanden… Ik denk dat ik Krabongs goede voornemen maar volg :+.

lenno Schreef:

Volgens mij is een plakmerk een vaak in het verre
oosten gemaakt horloge waarvoor een klinkende
franse of duitse naam wordt verzonnen.Dit wordt
dan op de wijzerplaat gezet en dan lijkt het een
zwitser of duitser of wat dan ook.
Wat niet wil zeggen dat het dan bagger is want er
zitten ook wel goede tussen.
Ik heb er ook wel een paar die het overigens prima
doen.
http://i242.photobucket.com/albums/ff249/lennootje
/P1020369.jpg
http://i242.photobucket.com/albums/ff249/lennootje
/P1010805.jpg

Volgens mij zijn dit plakmerken maar ze doen het
prima en zitten goed en netjes in elkaar.De
bovenste is trouwens een Graf von Monte Wehro (
dat klinkt wel )

groetjes Lenno

Is het bij jou al 2019?

Die Eichmüller is zijn tijd wel ver vooruit 2019 :+

Zullen we het voortaan " look alikes" noemen? Dat ontneemt de opvolgers iig de indruk dat ze op een voetsuk worden geplaatst

hcptdg Schreef:

Zullen we het voortaan " look alikes" noemen? Dat
ontneemt de opvolgers iig de indruk dat ze op een
voetsuk worden geplaatst

Ja, helemaal mee eens. Project voor 2012!

M.

hcptdg Schreef:

Zullen we het voortaan " look alikes" noemen? Dat
ontneemt de opvolgers iig de indruk dat ze op een
voetsuk worden geplaatst

Goed plan eigenlijk.