Heb op het forum lopen zoeken maar kan het antwoord niet zo snel vinden, maar heb je een aankoopnota nodig om aanspraak te kunnen maken op garantie bij een Steinhart horloge wat nog in de garantie zit.
Of is het boekje met afgestempelde datum voldoende.
Vanwaar mijn vraag, heb een Steinhart te koop staan en daar heeft iemand interesse in getoond maar deze persoon beweerd om aanspraak te kunnen maken op garantie je de aankoopnota nodig hebt.
Al vast bedankt voor jullie reacties.
Volgens mij is het hele idee van een afgestempelde garantiekaart dat dit afdoende is om aanspraak te maken op garantie. Soms is bij webshopaankopen de kaart niet afgestempeld en dan heb je wel de bon nodig.
Hier worden twee verschillende dingen door elkaar gehaald.
Als het horloge (niet particulier)in de EU is gekocht kun je aanspraak doen op de wettelijke garantie. Deze is minimaal 2 jaar en loopt via de winkel waarvan het horloge is aangeschaft. Om hier aanspraak op te kunnen maken, mag deze winkel je vragen aan te tonen dat het product bij hen is aangeschaft. Hiervoor kunnen ze om de aankoopnota vragen.
Compleet los hiervan biedt Steinhart 2 jaar fabriekssgarantie op het horloge. Deze garantie is kan geclaimd worden op vertoning van de ingevulde garantiekaart. Hiervoor is geen aankoopnota nodig. Claims lopen direct via Steinhart, en niet via de juwelier waar het ooit verkocht is geweest.
Overigens even voor de duidelijkheid er is niets mis met het horloge.
Ik hoef geen aanspraak te maken op garantie, maar degene die interesse heeft om hem eventueel over te nemen meent dat de aankoopnota er bij moet zitten voor de garantie.
Dat is alleen van toepassing op de wettelijke garantie, niet op de fabrieksgarantie. Dit is letterlijk het probleem waarvoor garantiekaarten de oplossing zijn. Als je het 100% zeker wilt weten zou ik een mailtje sturen naar Steinhart, maar bij alle andere horlogemerken werkt het zo dat je alleen de garantiekaart nodig hebt als je aanspraak wilt maken op de garantie.
De aankoopnota is alleen nodig om aan te tonen dat het product gekocht is bij de winkel waar je de garantieclaim neerlegt, dat is hier niet aan de orde aangezien je de garantie claimt bij Steinhart zelf. Bij hen kun je o.b.v. de garantiekaart aantonen dat het horloge bij hen vandaan komt, dat het daadwerkelijk om dat horoge gaat (serienummer op kaart) en dat de garantietermijn nog niet is verlopen (datum op kaart).