Steinhart has landed (nieuwe aanwinst)

In verband met de nodige leveringsproblemen, heb ik uiteindelijk via Aramar mijn Steinhart OVM nu binnen (nogmaals mijn dank aan Maurice). En ik moet zeggen dat het een schitterende klok is. Toch waag ik mij er hier aan om enkele kanttekeningen te plaatsen.

ETA 2824-2 is volgens Steinhart het gebruikte uurwerk. Als ik in de manual kijk, maar ook op internet zoek, staat daar bij functies ook een datum-window. Nu ben ik geen uurwerk-technieker, maar vraag me dan af: is dit een gemodificeerd uurwerk omdat er geen datum-venster op de OVM zit, of zit er wel gewoon een datumschijf in, maar die zie je niet omdat men geen datum-venster in de wijzerplaat heeft gemaakt?

Achterdeksel is voorzien van een gegraveerde strijder achter een zeepaard. Persoonlijk vind ik de afwerking van het achterdeksel erg tegenvallen. Deze maakt op mij een goedkopere indruk, dan ik van een dergelijk horloge zou verwachten. Bij nader inzien versterkte het ontbreken van een uniek serienummer op de caseback die indruk. Hier is niet veel aan besteed, zo lijkt het tenminste. Gelukkig zit dat onzichtbaar tegen je pols :slight_smile:

Sluiting is niet handig. Hij is niet voorzien van 2 releasedrukkers, zoals je dat vaak ziet bij stalen banden. Dat maakt hem lastig te openen. Ook het sluiten geeft niet altijd het goede gevoel van “nu zit hij goed dicht”. De sluiting voelt verder ook goedkooop aan. Ook hieraan is volgens mij niet veel besteed. Hier op het forum wordt regelmatig geringschattend over “een Seikootje” gedaan, maar ik kan uit ruime ervaring melden dat die Japanners dat toch echt beter kunnen dan dit Duitse fabrikaat (of waar ze het dan ook laten maken).

Band is echt super. Degelijk, solide endlinks, schroefpinnen. Dat is echt vakwerk.

Het horloge wordt geleverd in een mooie luxe leren horlogebox, wat het geheel wel weer een wat chiquere uitstraling geeft.

Bijgaand wat foto’s, waarbij mijn excuses voor de stofjes etc. En nu ga ik weer genieten van mijn nieuwe aanwinst.

Bedankt voor het kijken!

Ondanks het hoge “waar ken ik dit ook alweer van” gehalte vind ik dit toch een mooie Steinhart. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Ik twijfel nog steeds of ik hem wel of niet wil, om voor de meeste mensen hier mijn eigen welbekende redenen :slight_smile:

Geniet ervan, maar dat zal vast wel lukken.

afgezien van de wijzerplaat (en de beige kleuren) zou 't een horloge voor mij kunnen zijn.

leuk ding dus

(open bodem was overigens leuker geweest)

Als je de kroon in de eerste stand trekt, en dan de kroon bediend kom je er achter of er nog een datumschijf inzit. Ik denk eigenlijk van niet.

Proficiat.

@anon95926194na, je moet gewoon een 5513 kopen :wink:

Popma Schreef:

(open bodem was overigens leuker geweest)

Helemaal mee eens! Maar omdat dit een hommage is, zou dat aan het idee afbreuk hebben gedaan. Had van mij best gemogen.

zit even te zien, maar evt. een andere band erom gooien zal ook knap lastig worden!

@Wilseiko:
een open bodem doet afbreuk aan een hommage…maar doet een hommage op zijn beurt dan geen afbreuk aan 't origineel?

ticothijs82 Schreef:

Als je de kroon in de eerste stand trekt, en dan
de kroon bediend kom je er achter of er nog een
datumschijf inzit. Ik denk eigenlijk van niet.

(tu) Dat had ik zelf ook moeten kunnen bedenken :?
Ik heb het getest, en voel geen weerstand: dus hij blijft voor altijd op de 1e van de maand staan :slight_smile:

Popma Schreef:

@Wilseiko:
een open bodem doet afbreuk aan een hommage…maar
doet een hommage op zijn beurt dan geen afbreuk
aan 't origineel?

Voor dat prijsverschil: wat mij betreft niet! Maar daar zal de eigenaar van een 5517 Submariner anders over denken…

mooie klok, (tu)

ticothijs82 Schreef:

Als je de kroon in de eerste stand trekt, en dan
de kroon bediend kom je er achter of er nog een
datumschijf inzit. Ik denk eigenlijk van niet.

Proficiat.

@anon95926194na, je moet gewoon een 5513 kopen :wink:

Ik weet het, in ieder geval en SND, Ooit hoop ik ooit.

een open bodem doet afbreuk aan een hommage.

Het kan vooral afbreuk aan de waterdichtheid dicht. :slight_smile:

Proficiat,

Strakke klok!

Leuk weetje, de Rolex is 200m waterdicht, jou Steinhart ook…op de voorkant.

En op de achterkant?

U R a Bus Schreef:

Proficiat,

Strakke klok!

Leuk weetje, de Rolex is 200m waterdicht, jou
Steinhart ook…op de voorkant.

En op de achterkant?

Wow, scherp! (tu)

Proficiat! Fijn dat je em toch binnen hebt gekregen.

WilSeiko Schreef:

In verband met de nodige leveringsproblemen, heb
ik uiteindelijk via Aramar mijn Steinhart OVM nu
binnen (nogmaals mijn dank aan Maurice). En ik
moet zeggen dat het een schitterende klok is. Toch
waag ik mij er hier aan om enkele kanttekeningen
te plaatsen.

Dat kan ik wel waarderen. Bij alleen maar ophemelende woorden zet ik soms wat vraagtekens.

ETA 2824-2 is volgens Steinhart het gebruikte
uurwerk. Als ik in de manual kijk, maar ook op
internet zoek, staat daar bij functies ook een
datum-window. Nu ben ik geen uurwerk-technieker,
maar vraag me dan af: is dit een gemodificeerd
uurwerk omdat er geen datum-venster op de OVM zit,
of zit er wel gewoon een datumschijf in, maar die
zie je niet omdat men geen datum-venster in de
wijzerplaat heeft gemaakt?

Zo te zien ben je er achter door de kroon in de eerste stand te hebben. Ik had overigens niet verwacht dat ze het datumgedeelte (schijf alleen?) hebben verwijderd. Kost denk ik extra werk, maar is wel weer beter voor de gang. Verspilt ie niet onnodig energie aan iets waar je toch geen gebruik van kunt maken.

Achterdeksel is voorzien van een gegraveerde
strijder achter een zeepaard. Persoonlijk vind ik
de afwerking van het achterdeksel erg tegenvallen.
Deze maakt op mij een goedkopere indruk, dan ik
van een dergelijk horloge zou verwachten. Bij
nader inzien versterkte het ontbreken van een
uniek serienummer op de caseback die indruk. Hier
is niet veel aan besteed, zo lijkt het tenminste.
Gelukkig zit dat onzichtbaar tegen je pols :slight_smile:

Ik heb persoonlijk liever een glazen achterkantje.

Sluiting is niet handig. Hij is niet voorzien van
2 releasedrukkers, zoals je dat vaak ziet bij
stalen banden. Dat maakt hem lastig te openen. Ook
het sluiten geeft niet altijd het goede gevoel van
"nu zit hij goed dicht". De sluiting voelt verder
ook goedkooop aan. Ook hieraan is volgens mij niet
veel besteed. Hier op het forum wordt regelmatig
geringschattend over “een Seikootje” gedaan, maar
ik kan uit ruime ervaring melden dat die Japanners
dat toch echt beter kunnen dan dit Duitse
fabrikaat (of waar ze het dan ook laten maken).

Och, op Rolex Submariners heeft het ook jaren trouw dienst gedaan bij velen. Wel idd minder geavanceerd dan met drukknopjes, maar het werkt wat mij betreft prima. En icm de veiligheidssluiting best secure. Dat gezegd te hebben, vind ik wel dat zo een sluiting als op het Monster fenomenaal is. Drukknopjes en de veiligheidssluiting heeft ook indrukbare bolletjes om slijtage te minderen. Die van mij klikt al sinds 2005 of 2006 prima. Alleen op m’n titanium was het sneller versleten dan ik verwacht had. Titanium is toch immers harder dan staal?

Band is echt super. Degelijk, solide endlinks,
schroefpinnen. Dat is echt vakwerk.

Het horloge wordt geleverd in een mooie luxe leren
horlogebox, wat het geheel wel weer een wat
chiquere uitstraling geeft.

Zelf ben ik een beetje huiverig om dat schuim, omdat het in de loop der jaren gaat verpulvert.

Bijgaand wat foto’s, waarbij mijn excuses voor de
stofjes etc. En nu ga ik weer genieten van mijn
nieuwe aanwinst.

Nogmaals proficiat met je nieuwe aanwinst. Hij heeft echt een gave uitstraling.

Was me vóór bestellen ook opgevallen, en heb ik opgevraagd bij Steinhart. Hij is 300M waterdicht en dat staat ook op de achterklep. Dat op de dial 200M staat heeft te maken met het feit dat het een hommage is aan de Rolex submariner…

Proficiat, veel plezier ermee!

WilSeiko Schreef:

Was me vóór bestellen ook opgevallen, en heb ik
opgevraagd bij Steinhart. Hij is 300M waterdicht
en dat staat ook op de achterklep. Dat op de dial
200M staat heeft te maken met het feit dat het een
hommage is aan de Rolex submariner…

Ik vind het vooral slordig. Had het vaker gelezen, maar ook weer ontschoten.
Eigenlijk is het erg dat je zo graag een hommage wil zijn dat je dan bewust je informatie en specs niet op orde hebt.

mcfr Schreef:

WilSeiko Schreef:

Was me vóór bestellen ook opgevallen, en heb ik
opgevraagd bij Steinhart. Hij is 300M
waterdicht
en dat staat ook op de achterklep. Dat op de
dial
200M staat heeft te maken met het feit dat het
een
hommage is aan de Rolex submariner…

Ik vind het vooral slordig. Had het vaker gelezen,
maar ook weer ontschoten.
Eigenlijk is het erg dat je zo graag een hommage
wil zijn dat je dan bewust je informatie en specs
niet op orde hebt.

kan het wel begrijpen. vaak wil je zoveel mogelijke kenmerken terug zien. al dan niet met een leuke twist als de ocean one. maar was het misschien beter om ook de achterkant op 200 wr te houden. of iets van >200 ofzo. je jokt niet, staat niet slordig, voldoende om lee te duiken. hooguit doe je het klokje te weinig eer aan.

De sluiting is ronduit vervelend! Het dichtklikken gaat nog goed, maar je met het openen krijg je geen grip op de sluiting. Je moet er al een nagel onderzetten, maar daar is de sluiting weer te scherp voor.

Hommage…tja…ik zag dit horloge hier voorbij komen en heb daarna pas ontdekt dat het een hommage is aan een Rolex. Zo kan het dus ook :wink: Daarnaast is €100.000,- nogal veel geld voor een horloge, áls er al een te koop staat aangeboden…

Ondanks dat er geen datumfunctie op zit, heb ik toch de indruk dat je de kroon in drie standen kunt uittrekken. Dus hoe dat precies zit…geen idee! Voor de rest kan ik me vinden in jou bevindingen. Ik ben blij dat je hem uiteindelijk toch hebt kunnen krijgen!

mlmjwj Schreef:

De sluiting is ronduit vervelend! Het dichtklikken
gaat nog goed, maar je met het openen krijg je
geen grip op de sluiting. Je moet er al een nagel
onderzetten, maar daar is de sluiting weer te
scherp voor.

Hommage…tja…ik zag dit horloge hier voorbij
komen en heb daarna pas ontdekt dat het een
hommage is aan een Rolex. Zo kan het dus ook :wink:
Daarnaast is €100.000,- nogal veel geld voor een
horloge, áls er al een te koop staat aangeboden…

Ondanks dat er geen datumfunctie op zit, heb ik
toch de indruk dat je de kroon in drie standen
kunt uittrekken. Dus hoe dat precies zit…geen
idee! Voor de rest kan ik me vinden in jou
bevindingen. Ik ben blij dat je hem uiteindelijk
toch hebt kunnen krijgen!

Een 2824-2 heeft standaard een datumfunctie met daarbij een kroonmechanisme met 3 standen. Het kroonmechanisme staat los van het datummechanisme, wanneer men dus het datum mechanisme verwijderd blijft de kroon in 3 standen verstelbaar.

Ik heb hier een vergelijkbaar verhaal met een modded Seiko 7s26 zonder dag/datum aanduiding, de kroon behoudt 3 standen.