Steinhart horoges, hoe zit dat eigenlijk?

De laatste tijd zie ik in diverse discussies v.w.b. horlogemerken of keuze’s de naam Steinhart tevoorschijn komen.
Dus ben ik maar eens gaan zoeken op het internet.
Het ziet er inderdaad niet verkeerd uit.
Er word gebruik gemaakt van ETA uurwerken, zoals 2824-2/2826-2/7750 en dat is zeker niet slecht.
Ook de prijzen liggen niet al te hoog voor een nieuwe.
Persoonlijk ben ik een Omega Fan en sedert einige tijd zeer gecharmeerd van Sinn.
Dit is n.l. vind ik dan, echte topkwaliteit, zelfs nog iets meer dan Omega, terwijl ik er daar een stuk of wat van heb.
De kasten van Steinhart vind ik er wel wat “goedkoop” uitzien.
Heeft Steinhart ook iets te maken met Junghaus?
Wie deelt mijn mening en wie kan er iets meer over het merk Steinhart vertellen?

Steinhart is een onafhankelijke horlogefabrikant die zeer goede materialen gebruikt. De klantenservice is een van de beste. Ik heb een Ocean 1 gehad en dit was kwalitatief een zeer goed horloge. Ik heb nu een Ocean one Vintage besteld die ik hopelijk deze week ontvang. Overigens weet ik niet welke kasten je bedoelt die goedkoop ogen. Die van de duikers zijn zeer robuust en goed afgewerkt.

dreski Schreef:

Steinhart is een onafhankelijke horlogefabrikant
die zeer goede materialen gebruikt. De
klantenservice is een van de beste. Ik heb een
Ocean 1 gehad en dit was kwalitatief een zeer goed
horloge. Ik heb nu een Ocean one Vintage besteld
die ik hopelijk deze week ontvang. Overigens weet
ik niet welke kasten je bedoelt die goedkoop ogen.
Die van de duikers zijn zeer robuust en goed
afgewerkt.

Helemaal mee eens. Zelf heb ik deze en ben er zeer tevreden over.

Groet Jan

Ik vind de gelijkenis (b.v. de duikers) met andere merken nogal treffend.

dreski Schreef:

Steinhart is een onafhankelijke horlogefabrikant
[snip]

Steinhart is toch geen fabrikant? Hij laat ze bouwen bij (o.a.?) Grovana zo ik heb begrepen. Deels uit het ‘standaard assortiment’, deels op eigen specifikatie.
Mij is uit de diverse berichtgevingen nooit duidelijk geworden of Grovana slechts één van de leveranciers is, de Ocean serie komt er in elk geval wel vandaan, of dat er meerdere toeleveranciers zijn.

Over de orginaliteit van de meeste modellen valt te twisten, waar iedereen het wél over eens is, dat je een kwalitatief goed horloge krijgt, voor een prima prijs.

Groeten,

Martin

MartinB Schreef:

dreski Schreef:


Steinhart is een onafhankelijke
horlogefabrikant

Steinhart is toch geen fabrikant? Hij laat ze
bouwen bij (o.a.?) Grovana zo ik heb begrepen.
Deels uit het ‘standaard assortiment’, deels op
eigen specifikatie.
Mij is uit de diverse berichtgevingen nooit
duidelijk geworden of Grovana slechts één van de
leveranciers is, de Ocean serie komt er in elk
geval wel vandaan, of dat er meerdere
toeleveranciers zijn.

Over de orginaliteit van de meeste modellen valt
te twisten, waar iedereen het wél over eens is,
dat je een kwalitatief goed horloge krijgt, voor
een prima prijs.

Groeten,

Martin

Ik dacht dat Grovana weer uit de fabrieken van Revue Thommen kwam.

… waar ook Zeno vandaan komt? En Ollech en Wajs?

marijn Schreef:

Ik vind de gelijkenis (b.v. de duikers) met andere
merken nogal treffend.

Tja ik heb vorige week deze besteld omdat hij zo mooi op een Steinhart Ocean 1 leek. :wink:

Het is gewoon een klassiek model wat mij al mijn leven lang aanspreekt. Dit is ook weer een variatie erop.

Ik vind ze gewoon mooi kan er niets aan doen.

dreski Schreef:

Ik dacht dat Grovana weer uit de fabrieken van
Revue Thommen kwam.

Dat krijg je met bergvolken, alles en iedereen is familie van elkaar :smiley:

MartinB Schreef:

dreski Schreef:


Ik dacht dat Grovana weer uit de fabrieken van
Revue Thommen kwam.

Dat krijg je met bergvolken, alles en iedereen is
familie van elkaar :smiley:

Kan je kwalitatief dus ook niet mis gaan. :smiley:

Hallo allemaal,

Na al deze reakties ben ik maar weer eens even gaan internetten.
Het is niet eenvoudig.
Er worden van allerlei merken nu genoemd.
De één zegt het heeft te maken met Grovana en dat is ook weer gekoppeld aan Revue Thommen.
Dan noemt er weer iemand Zeno, Ollech & Wajs, welke vlgs. mij weer wat te maken heeft met Breitling.
Als je dan de Steinhart duiker zet naast de Orient 5 Duiker, wat weer te maken heeft en erg gelijk is met de Seiko duiker, dan word het wel ingewikkeld allemaal.
Kortom het lijkt wel erg veel op elkaar v.w.b. de duikers.
Op de vraag of Steinhart wat te maken heeft met Junghaus, heb ik nog reakties over ontvangen.
Word vast en zeker vervolgt.

SCHERPRIJDER Schreef:

Op de vraag of Steinhart wat te maken heeft met

Junghaus, heb ik nog (GEEN) reakties over ontvangen.

Geen relatie.

Bedankt Lencoth voor de info.
Kunnen wij die connectie dan alvast doorstrepen.

Tot voor kort altijd de wat duurdere merken gekocht: Omega Seamaster GMT, Seamaster Professional 300M, Longines Hydroconquest Chronograaf etc. Maar sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van een Steinhart Nav B-Uhr Limited Gold Edition met Unitas handopwinder en ik moet zeggen dat deze klok kwalitatief absoluut niet onderdoet voor de eerder genoemde merken. Erg degelijk, zwaar, mooi afgewerkt en met oog voor detail. Dat geldt voor het horloge, voor de verpakking en niet te vergeten voor de service. Als er gereageerd wordt door Gunther Steinhart zelf op een mailtje, dan weet je gewoon dat het gewoon goed zit of ze hebben het heel rustig…:slight_smile: Maar gezien de huidige levertijden zal dat laatste niet het geval zijn.

Voor het geld hoef je het eigenlijk niet te laten…

Steinhart levert veel kwaliteit voor het geld.
Ik vraag me echter wel af of ze het daar nog wel een beetje aankunnen.
Er worden ver van tevoren nieuwe modellen aangekondigd die vervolgens 2 maanden vertraging krijgen. Bestellingen gaan regelmatig mis(kijk ik alleen naar mezelf, ik kreeg de verkeerde bandjes, betaling van een klokje is volledig aan ze voorbij gegaan en een gesp is hier nooit aangekomen)
Verder reageert Günther altijd wel correct op de mailwisselingen, geen kwaad woord hierover.
Ik heb er in totaal 4 en ze doen het stuk voor stuk perfect.

Scherprijder:

Ik kan je vertellen dat een Steinhart op 2 manieren in elkaar kan worden gezet bij Gunther Steinhart zelf of uitbesteed aan een derde . Als je het uitbesteed dan kan je deze prijsstelling absoluut niet handhaven. Dus ik denk het eerste.

Gunther koopt bij een gerenomeerde kastenbouwer zijn kasten in en haalt in zwitserland bij ETA de Unitas uurwerken 6497/98 op , smelt dit geheel met zijn eigen wijzerplaat met of zonder tekst tot een heerlijkheid en walla een schitterende klok wordt weer tot leven geroepen. Simpel en z,n prijs voor 100% waard. (tu)

Ik geniet nog elke dag van mijn Flieger nav b uhr in 47mm uitvoering met tekst op de wijzerplaat. En voor die 350 euro plus 15 euro verzendkosten krijg je binnen 5 werkdagen een heel mooi en absoluut perfect afgewerkt horloge thuis gestuurd.:~

Je kan ook even doorsparen en exact hetzelfde horloge krijgen met dezelfde specificatie’s, uurwerk, afwerking. Alleen met 2 verschillen op de wijzerplaat en dat zijn namelijk de open 4 die bij de Steinhart weer gesloten is en de seconden streepjes die je mist , zijn wel weer aanwezig bij de Steinhart. Dan heet het merk Azimuth en betaal je exact 2025 euro meer!!! ik weet zeker dat je heel slecht slaapt als je dat merk aanschaft…:X

Ik zit alweer naar een ander Steinhart te koekeloeren…want ze zijn echt mooi enne… zeg nou zelf een valjoux 7750 uurwerk met stalenkast en band voor 810 euro…is gewoonecht niet duur. Het eerste beste gerenomeerde merk, kost je al gauw het 4 voudige. Ik ben alweer aan het sparen…voor een STEINHART!!

Bigrosa Schreef:

Scherprijder:

Ik kan je vertellen dat een Steinhart op 2
manieren in elkaar kan worden gezet bij Gunther
Steinhart zelf of uitbesteed aan een derde . Als
je het uitbesteed dan kan je deze prijsstelling
absoluut niet handhaven. Dus ik denk het eerste.

Op de website staat levensgroot “Swiss Made in Jura”.
Steinhart zit in Duitsland, dus lijkt me duidelijk dat de produktie is uitbesteed.
Het is inderdaad Grovana die ze maakt. Prijstelling heeft eerder te maken met geen tussenhandel.

Niet helemaal waar.
Günther ontwerpt/laat zich inspireren, Grovana bouwt.
Bij Günther werken maar een paar medewerkers, waarvan de meeste er voor de admin zitten.
De horlogemakers die bij steinhart werken zijn er puur voor de reparaties.
De klokjes komen kant en klaar bij Günther aan en hij doet de laatste controles.
Hij is dus enkel een doorgeefluik.
Neemt niet weg, dat hij prima klokjes levert voor dat geld.
Hoe het bij Azimuth werkt weet ik niet, maar een sterk vermoeden heerst bij mij dat zij de klokjes wel zelf in elkaar zetten. De kwaliteitscontrole zal daar dan denk ik ook wel een stukje beter zijn.

Met die post reageerde ik dus op bigrosa…ik was in de tussentijd van posten en typen even koffie aan het halen…

Bigrosa Schreef:

Ik zit alweer naar een ander Steinhart te
koekeloeren…want ze zijn echt mooi enne…
zeg nou zelf een valjoux 7750 uurwerk met
stalenkast en band voor 810 euro…is gewoonecht
niet duur. Het eerste beste gerenomeerde merk,
kost je al gauw het 4 voudige. Ik ben alweer aan
het sparen…voor een STEINHART!!

Ik heb net de Nav B. Chrono II besteld. Nog enkele mailwisselingen gehad met Gunter himself over een glazenachterkant. Kreeg ik voor nop erbij! Erg nette service.

En wat de prijs/kwaliteit betreft, valjoux 7750, day/date voor onder de 800e is volgens mij geen geld. Over de rest kan ik pas oordelen als ik em in huis heb :slight_smile:

Verwachte datum verzending zei Gunther was 7 jan. Echter tot op heden nog niks vernomen, ik wacht deze week nog even, dan ga ik maar even aan de bel trekken :wink:

Al met al, tot nu toe geen op-/aanmerkingen betreft Steinhart & co.

Zodra ik het klokje binnen heb, post ik wel even wat foto’s.