voor garantie heb ik een nieuw exemplaar van mijn Steinhart Ocean GMT Black met keramik inlay gekregen. Dit exemplaar heeft wel meer dan genoeg gangreserve en loopt nu 2 weken op de seconde goed, het eerste exemplaar had niet voldoende gangreserve, maar nu zie ik tot mijn verbazing dat op twee plaatsen de lak van de Inlay is beschadigd. Ik ben mij absoluut niet bewust van het feit dat ik ook maar iets geraakt heb, er zijn ook nergens krasjes waar te nemen, maar goed het zou theoretisch kunnen. Is zo’n keramische inlay gewoon gelakt? De Seiko Flightmaster die ik jaren dagelijks gedragen heb heeft dit absoluut niet. Wordt er toch wat gemarchandeerd met de kwaliteit om voor weinig een Swiss made automaat te kunnen leveren?
het lijkt erop dat de cijfers gewoon met verf aangebracht zijn. Er is geen krasje te zien. Zelf dacht ik ook dat de keramische versie beter zou zijn, hij was ook duurder.
Keramiek is een sinterproces waarbij poeder onder een hoge druk en temperatuur tot een bepaalde vorm wordt geperst. Krassen erop zou totaal niet moeten mogen omdat keramiek zeer slijtvast is.
Uiteraard ga ik verhaal halen bij Steinhart, dit is al het tweede exemplaar dat niet deugt. Het eerste kwam de nacht niet door en stond stil. Volgende keer dan toch maar het origineel?