Sinds precies 2 jaar heb ik een Steinhart OVM. Ik draag hem niet veel, maar het is een leuk horloge.
Vorig jaar had ik het idee dat de kroon wat scheef uit de kast kwam. Alsof de hoek niet helemaal klopte.
Ik vertrouwde het niet en stuurde het horloge onder garantie naar Steinhart. Nagekeken, waterdichtheid getest en alles was goed. Na 4 weken had ik hem retour.
Nu, een jaar later, draaide ik de kroon los om de tijd in te stellen. Toen ik bij het losdraaien een ‘tikje’ voelde. Daarna lag de kroon los in mijn hand, de stem is ergens halverwege afgebroken…
Mijn theorie is dat de stem onder spanning stond als de kroon was ingedraaid omdat de hoek waarop deze uit het horloge komt niet klopte.
Heb Steinhart maar weer gemaild. Maar die zijn op vakantie… kan ik een stem ook lokaal laten fixen?
Ik lees toch wel relatief vaak QC-issues bij Steinhart… Zit een SW-200 of een 2824-2 in denk ik…? Hebben de meeste horlogemakers wel in huis (stiftje), ik evt. ook wel.
Kan er met een beetje mazzel uitgepeuterd worden zonder het uurwerk ook maar uit de kast te nemen… rotor eraf…automaatbrug eraf, veertonbrug eraf… en dan kun je 'm er zo uitschuddel… rondsels terugleggen… en even de bascule een duwtje geven… klaar… stiftje erinfietsen, met een likkidee vet op de juiste plaatsen… bruggen er weer op… rotortje erop… likkidee vet op het ringetje… deksel d’rop… en klaarrrr
als de stift scheef uit de Tube steekt… dan zal het uuwerk in de kast geroteerd zijn… een andere verklaring heb ik er niet voor… als je dan de kroon dichtdraait… dan maak je de stift tot een wokkel… en daar is ie niet voor ontworpen…
belangrijke les die ik geleerd heb bij het opbouwen van een horloge… Uurwerk lossen… dan de stift erin… en dan het uurwerk weer vastzetten… dan weet je zeker dat de stift in de tube is uitgelijnd…(met de kroon ingeschroefd, in het geval van een schroefkroon)
The twist was intended to keep clutch wheel and winding pinion together when winding, and therefore reduce wear of these parts. Obviously the success was limited - else every later stem would have a twisted square. But don’t worry, both types of stem fit and work fine.
Bedankt,…vreemd dat vermeld wordt dat een normale opwindas ook gewoon past, ik heb een stuk of drie normale uitgeprobeerd maar die gingen er echt niet in.